DRIVR

Test: Mazda CX-5 2.0 Sky-G 4×4

Hoewel een jaar geleden nog door ons geprezen als “een SUV voor DRIVRs”, heeft Mazda recent beslist de invoer van de CX-7 in Europa stop te zetten. Reden daarvoor is niet alleen de tegenvallende verkoop, maar vooral de introductie van de compactere CX-5, die beter aangepast lijkt aan de noden en voorkeuren op de Europese markt. En dat commercieel cruciale model moet voor Mazda niets minder worden dan een nieuwe start.

mazda cx5

De CX-5 krijgt immers in primeur Mazda’s gloednieuwe SkyActiv-technologie mee. In Sky-G-benzineversie betekent dat een atmosferische viercilinder, die dankzij een uitzonderlijk hoge compressieverhouding respectabele verbruikscijfers moet realiseren. Mazda vaart met deze filosofie tegen de stroom in, want de concurrentie vertrouwt steeds meer op turbo’s om gemakkelijk brandstof te besparen.

Een lovenswaardig pad, maar is het ook slim? In deze drukgevoede tijden blijkt het in de praktijk immers moeilijk wennen aan de karakteristieken van een atmosferische krachtbron. Vermogen is er genoeg (160 pk), maar dat komt pas vrij bij 6.000 tpm; terwijl ook het piekkoppel van 208 Nm op zich laat wachten tot 4.000 tpm. Tempo maken vraagt dus een zware voet, wat natuurlijk brandhout maakt van Mazda’s verbruiksclaim van 6,6 l/100km – wij realiseerden een gemiddelde van 8,5.

mazda cx5

Misschien was de CX-5 dus niet de juiste auto om deze motor in te lanceren. Want vergis je niet, de 2.0 Sky-G toont bakken potentieel. Wie de moeite doet om voorbij het koppeltekort te kijken, ontdekt een verfrissende lineariteit in de vermogensopbouw, terwijl het raffinement qua loopcultuur een reuzensprong voorwaarts maakt ten opzichte van Mazda’s vorige motorengeneratie. In de volgende MX-5 dus ongetwijfeld een feest, maar voor een compacte SUV lijkt de dieselende Sky-D een betere match.

Dat betekent overigens niet dat de CX-5 geen aanspraak mag maken op DRIVR-aspiraties. Integendeel, dankzij zijn respectabele gewicht (1.425 kg met 4×4) en strakke ophanging stuurt de CX-5 fluks in en gaat hij vervolgens zonder uitgesproken rolneiging door de bocht. Dat levert een efficiënt en dynamisch weggedrag op, maar vraagt wel een compromis op het vlak van veercomfort.

mazda cx5

mazda cx5mazda cx5

Niet dat het niet aangenaam toeven is aan boord. De CX-5 loodst Mazda binnen in een nieuw tijdperk van interieurdesign: clean, eigentijds en uitgevoerd in degelijke materialen – het was ooit wel eens anders. Alle instrumenten voelen bovendien alsof ze ontwikkeld werden met de bestuurder in gedachten, inclusief de soepele maar solide versnellingspook en de directe afstelling van het stuur. Ons enige punt van kritiek gaat naar de progressieve EPAS-bekrachtiging, die het stuurgewicht onnatuurlijk snel verhoogt wanneer de stuurhoek toeneemt. Een schoonheidsfoutje in een verder vlekkeloze bediening.

Voor de fanatici is de CX-5, net als zijn meer uit de kluiten gewassen voorganger, leverbaar met vierwielaandrijving. Die kost echter niet alleen 2.000 euro, maar ook 80 extra kilo’s en vijf verdampte pk’s, waardoor het sprintje van 0 tot 100 km/h de volle 1,3 seconden langer duurt dan in de voorwielaangedreven versie (10,5 vs. 9,2 s). Wie op zoek is naar een DRIVR-SUV, kunnen we dus met een gerust gemoed de CX-5 aanbevelen – maar wees slim en kies voor de 2.2 Sky-D 150 4×2. Die kost maar 500 euro meer en accelereert precies even snel als de voorwielaangedreven Sky-G, maar kan wel rekenen op een lager verbruik (4,6 l/100km) en een riant koppel (380 Nm). Dan mogen we diesels nog al eens verketteren, in dit geval lijkt de keuze snel gemaakt.

MAZDA CX-5 2.0 SKY-G 160 4×4

Plus Min
+ SUV met DRIVR-potentieel – … maar dan zonder AWD

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn atmo
Aandrijving 4×4
Vermogen 160 pk
Koppel 208 Nm
Gewicht 1.425 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,5 s
Topsnelheid 197 km/h
Gem. testverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 155 g/km
Prijs 27.490 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Kortom: als voorwielaangedreven dieselaar kan de CX-5 gerust langs onze favoriete softroader gaan staan. Alleen steekt die laatste ook in’t nieuw voor het Salon van Parijs…

    Over de winter eens werk maken van een alternatieve ShootOut?

    Kwestie van niet altijd te verkleumen in een MX-5 😉

Leave a Reply