DRIVR

Quali GP Singapore: Hamilton weer op Pole

In een wilde kwalificatiesessie voor de GP van Singapore stormde Lewis Hamilton naar zijn derde pole in vier races: de perfecte uitgangspositie om WK-leider Fernando Alonso het vuur aan de schenen te leggen. De Brit raakte zelfs de muur op weg naar zijn snelle tijd, maar toonde daarmee wel aan dat McLarens sterke vorm in de tweede seizoenshelft niet alleen op snelle circuits tot uitdrukking komt.

Tot aan de kwalificatie leek Sebastian Vettel – geen winnaar meer sinds de GP van Bahrein in april – nog de grote favoriet voor pole. De wereldkampioen had alle drie vrije trainingen gedomineerd. Dat was goed nieuws voor Red Bull, dat de afgelopen races de weg een beetje kwijt was. De snelle circuits van Spa en Monza leken de McLaren beter te liggen, wat tot uitdrukking kwam in de overtuigende overwinningen van respectievelijk Button en Hamilton. Maar, zo waarschuwde Button, de upgrade die het team halverwege het seizoen op de MP4-27 zette, werkt ook op langzamere circuits, daarbij wijzend op de zege van Hamilton in Hongarije.

Die rare Venezolaan weer

En zo bleek ‘t. Fernando Alonso mocht dan op Monza zijn uitgelopen naar een WK-voorsprong die het hele jaar nog niet zo groot was, McLaren blijft aanvallen. Met de vierde pole op rij en, als het aan het team uit Woking ligt, morgen ook de vierde overwinning op rij. Hamilton moest er wel alles uit de kast voor halen, want tijdens zijn snelste ronde raakte hij zelfs de muur – zonder dat dat tot schade leidde. Het resultaat was wel een poletijd die vier tienden sneller was dan de rest.

Staat Vettel dan tenminste wel naast de Brit op de eerste rij? Nee, want die rare Pastor Maldonado kwam weer eens als een duveltje uit een doosje. De Venezolaan die sinds zijn kunststukje van Barcelona geen WK-punt meer heeft gescoord, schoot uit zijn slof met een rondetijd waarmee hij Vettel met een tiende versloeg.

Wilde Grosjean is terug

Na Vettel volgden Button, Alonso en de verrassende Paul di Resta, terwijl Webber de trend van het weekend doorzette door zes tienden op Vettel tekort te komen. Moet-ie maar gewoon z’n gele helm dragen en niet de voortdurende helmontwerpwisselactiviteiten van zijn teamgenoot volgen, zou je zeggen, hoewel Hamilton – ook al zonder zijn reguliere gele helm – er geen last van leek te hebben.

Achtste, met een karakteristiek wilde ronde, was Romain Grosjean, de comebackman die in Q1 nog het snelste was en Q2 met een vierde tijd doorstond, achter Hamilton, Vettel en Webber, maar niet nadat ook hij de muur had geraakt. De Mercedessen profiteerden van de regels door in Q3 niet naar buiten te komen: Schumacher en Rosberg starten daardoor als negende en tiende.

Lotus en Sauber vallen tegen

En Kimi Räikkönen dan? Die was het grootste slachtoffer van Q2, samen met Felipe Massa en Nico Hülkenberg. Ze werden op de valreep uit Q3 gekukeld door de twee Mercedessen. Ook Maldonado’s teamgenoot Senna zat weer in de hoek waar de klappen vallen – deze keer letterlijk, want de Braziliaan hield zijn Williams niet uit de muur.

Na de topvorm van Monza was Sauber intussen in alle staten: Pérez kwam niet verder dan de 14e tijd, terwijl Kobayashi de gehate 18e plaats in Q1 kreeg toebedeeld. Daarin leek Vitaly Petrov – onder druk bij Caterham – even voor een stunt te zorgen, totdat de Toro Rosso’s met elk een setje supersofts orde op zaken stelden.

GP Singapore, Marina Bay, kwalificatie, 22 september 2012

1e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’46″362 – Q3
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’46″804 – Q3
2e rij
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’46″905 – Q3
Jenson Button (McLarenv MP4-27) – 1’46″939 – Q3
3e rij
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’47″216 – Q3
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’47″241 – Q3
4e rij
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’47″475 – Q3
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’47″788 – Q3
5e rij
Michael Schumacher (Mercedes W03) – no time – Q3
Nico Rosberg (Mercedes W03) – no time – Q3
6e rij
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’47″975 – Q2
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’48″261 – Q2
7e rij
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’48″344 – Q2
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’48″505 – Q2
8e rij
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’48″774 – Q2
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’48″849 – Q2
9e rij
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – no time – Q2
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’49″933 – Q1
10e rij
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’50″846 – Q1
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’51″137 – Q1
11e rij
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’51″370 – Q1
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’51″762 – Q1
12e rij
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’52″372 – Q1
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’53″355 – Q1

[Dit verslag verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

Leave a Reply