DRIVR

F1 Review: Singapore (GP 14/20 2012)

De avonduren leverden mooie plaatjes op, maar helaas was de GP van Singapore zelf weinig anders dan een schaakpartij op wielen. De gehoopte strijd tussen Hamilton en Vettel viel in duigen toen de Brit zonder versnellingen kwam te zitten. Vettel reed daarna beheerst, door twee safetycarsituaties heen, naar zijn tweede zege van het seizoen.

Het is het verhaal van 2012: de pechvogel van de ene race is de winnaar van de volgende – en andersom. Na het uitvallen van Vettel in Italië was het de beurt aan Monza-winnaar Hamilton om een nulscore bij te schrijven. Vettel klom daardoor op naar de tweede plaats in de WK-tussenstand, terwijl Hamilton terugviel naar de vierde. En intussen blijft Fernando Alonso maar scoren: zelfs in een race waarin hij nauwelijks opviel, schonk hij Maranello en vooral zichzelf de derde plaats.

Status quo aan kop

Er waren wel meer coureurs die rustig hun werk deden, vooral aan kop, want de GP van Singapore bracht vanaf het doven van de lichten weinig spanning. Vettel en Button verschalkten Maldonado in de eerste bochtencombinatie na de start, waarna het daarachter in twee gevallen niet helemaal goed ging met het halen van de bocht. Gelukkig besloten de stewards geen maatregelen te nemen tegen de coureurs die in bocht 1 van de baan werden geduwd en daarna buiten hun schuld bocht 2 afsneden. Poleman Hamilton liep intussen niet weg van Vettel, die op zijn beurt wél een flink gat sloeg ten opzichte van Button.

De status quo aan de kop duurde voort tot beide Red Bulls opeens door hun supersofts heen waren. Te vroeg? Webber pitte eerst, waarna Vettel eigenlijk een ronde te laat was, zo hard liep Button terug op hem in. De Duitser kwam bovendien klem te zitten in het middenveld. Terwijl hij zich daar doorheen moest worstelen, kreeg Hamilton de kans om uit te lopen. Daarna volgde Alonso met zijn pitstop en een ronde later de meeste anderen, waaronder Hamilton. Opmerkelijk genoeg zat Vettel na zijn derde inhaalactie alweer kort achter de Brit.

Hamilton verliest versnellingen

Vooraan reed Button nog door, net als Grosjean en Pérez – alledrie bandenspaarders pur sang – en Nico Hülkenberg. Maar nadat ook Button en Grosjean hadden gepit, was de situatie eigenlijk weer zoals vóór de pitstops, behalve het feit dat Pérez en Hülkenberg iets verder naar voren reden – voorlopig dan.

Zo ging het weer ronden voort tot de McLaren van Hamilton opeens vertraagde. Bracht die rare helm dan toch geen geluk? Bij het uitkomen van de eerste bocht gaf in ieder geval plots zijn versnellingsbak de geest. Nu ging de strijd dus tussen Vettel en Button, maar Maldonado en Alonso zaten ook nog op vinkentouw. De Venezolaan had echter nu al last van zijn remmen, terwijl de race nog niet eens over de helft was.

De eerste safety car…

Amper op die helft aangekomen zette Mark Webber opnieuw de eerste zet: met een wissel naar de supersofts. Een driestopper dus voor de Australiër. Daarna doorbraken Maldonado en Alonso de volgorde van de eerste reeks pitstops door eerder binnen te komen dan de twee aan kop. Ook Maldonado koos voor de supersofts. Kortom, Williams kopieerde de beslissing van Red Bull. Maar beide driestoppers hadden bepaald geen voordeel van hun keuze: ze kwamen klem te zitten achter tweestoppende groepjes. Sterker nog, Alonso ging op zijn softs gewoon in de aanval op de Venezolaan!

Eindelijk wat actie, dachten we, maar het was van korte duur. De safety car waarop iedereen rekende, kwam er nadat Narain Karthikeyan zijn HRT in de muur zette. Het werd lekker druk in de pitstraat, waardoor Maldonado het onderspit delfde. De Williams viel terug naar de tiende plaats, maar terwijl de safety car nog buiten was, kreeg Maldonado de opdracht de auto aan de kant te zetten vanwege een hydraulisch probleem. De Force India’s van Di Resta en (de niet-stoppende) Hülkenberg schoven daardoor op naar de plaatsen vier en vijf. Ook Webber kreeg een boel plaatsen cadeau, omdat de mannen voor hem allemaal stopten.

… leidt tot de tweede safety car

Het was meteen alle hens aan dek na de herstart, met Webber die op jacht ging naar Hülkenberg, terwijl Pérez streed met Grosjean, Rosberg, Vergne en Schumacher. Vergne zat er goed bij met zijn strategie (en met de snelste ronde van de wedstrijd tot dan toe), maar zijn moeite bleek tevergeefs: Schumacher reed vol op hem in toen de Fransman Pérez probeerde te passeren. Safety car nummer twee dus. Webber en Hülkenberg profiteerden met stops (maar zouden ze er wel voordeel uit halen?), terwijl Vitaly Petrov stilviel langs de baan. Voor Schumacher was het intussen de tweede achtereenvolgende keer dat hij op deze manier de GP van Singapore verliet.

Ook na herstart nummer twee was er volop actie, nu wat verder naar achteren: Felipe Massa en Bruno Senna gingen er twee keer bijna samen af, maar de meest ervaren Braziliaan – op supersofts na de laatste pitstops – won uiteindelijk een plek. Daarna ging Massa ook Ricciardo achterna en na een iets minder heftig duel pakte de Ferrari de achtste plaats van de Toro Rosso af. In het groepje achter Kobayashi ging het er ook fel aan toe: Pérez, Hülkenberg en de Japanner liepen allemaal schade op, zodat Webber in één keer drie rivalen kwijt was.

Middenveld biedt het spektakel

Terwijl de klok doortikte naar de reglementaire twee uur racetijd, zette Vettel vooraan intussen de ene na de andere snelste ronde van de race. Na een kort tegenoffensief van Button liep de regerende wereldkampioen gestaag acht seconden uit. Zijn teamgenoot was inmiddels de enige die nog oprukte door het veld. Eerst moest Senna zijn WK-punt opgeven, daarna leek ook Ricciardo een punt te moeten inleveren aan Webber. Maar de jonge Australiër toonde zijn kunnen en bleef zijn ervaren landgenoot nipt voor. Iets verder naar voren viel Paul di Resta positief op met het beste resultaat uit zijn F1-carrière (P4). In de achterhoede was Glocks 12e plaats van zéér grote waarde voor Marussia’s constructeursstrijd met Caterham. Hoger wist een ‘B-team’ dit jaar nog niet te eindigen.

En zo viel er rond de jachthaven van Singapore vooral iets te beleven aan de duels in het middenveld. Want vooraan was Vettels zege – zijn eerste sinds Bahrein en zijn tweede achtereenvolgende in Singapore – vrij recht voor z’n raap. Op de podiumplaatsen van Button en Alonso viel ook weinig af te dingen, al zal McLaren het meest teleurgesteld zijn na dit weekend. Het beste team van na de zomerstop won sindsdien drie van de vier races, maar de coureurs staan slechts vierde en zesde in het kampioenschap. De reden is duidelijk: to finish first, first you have to finish. Vraag dat maar aan de opnieuw maximaliserende Alonso en Räikkönen.

RESULTATEN

1 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 59 ronden, 2.00’26″144
2 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 8″959
3 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 15″227
4 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 19″063
5 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 34″759
6 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 35″7
7 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 36″6
8 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 42″8
9 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 45″8
10 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 47″1
11 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 50″6
12 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
13 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1 ronde
14 – Nico Hülkenberg (Force India VJM05) – 1 ronde
15 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
16 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
17 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1 ronde
18 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 2 ronde
19 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 2 ronde

Snelste ronde: Nico Hülkenberg, 1’51″033

Uitgevallen
25e ronde – Lewis Hamilton
33e ronde – Narain Karthikeyan
41e ronde – Pastor Maldonado
41e ronde – Michael Schumacher
41e ronde – Jean Eric Vergne

WK piloten
1.Alonso 194; 2.Vettel 165; 3.Räikkönen 149; 4.Hamilton 142; 5.Webber 133; 6.Button 119; 7.Rosberg 93; 8.Grosjean 82; 9.Pérez 65; 10.Massa 51; 11.Di Resta 44; 12.Schumacher 43; 13.Kobayashi 35; 14.Hülkenberg 31; 15.Maldonado 29; 16.Senna 25; 17.Vergne 8; 18.Ricciardo 6

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 298; 2.McLaren-Mercedes 261; 3.Ferrari 245; 4.Lotus-Renault 231; 5.Mercedes 136; 6.Sauber-Ferrari 100; 7.Force India-Mercedes 75; 8.Williams-Renault 54; 9.Toro Rosso-Ferrari 14.

[Dit artikel verscheen ook op Driving Fun]

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Eerlijk gezegd ontgaat de Singapore-magie mij volledig.

    What’s the point van ‘s avonds te rijden met een overdaad aan zoeklichten? Camoufleren dat het ‘straten’circuit meer van een looprek voor hamsters heeft dan van een GranTurismo-map?!

    Blijkbaar komen Bernie en de Maleisische organisatoren er evenmin uit voor de volgende jaren. En hoewel ik het zeker niet voor het grijze haaitje heb, zal je mij niet horen klagen als dit contract afspringt.

Leave a Reply