DRIVR

Preview: De Nieuwe Range Rover (2013) in 10 Feiten

Range Rover 4 afdoen als een make-over van de vorige is een flater van formaat. Want hoewel diens (stijl)kenmerken trouw blijven aan zijn voorganger, zijn de wijzigingen onderhuids ronduit drastisch – zozeer zelfs dat het woord revolutie echt op zijn plaats is. Wij konden de vierde generatie Range Rover nog voor zijn publiek debuut op het Salon van Parijs van dichtbij bekijken, en zetten de tien belangrijkste kenmerken even op een rij.

1. Crashdieet

Range Rover 2013

Vierhonderdtwintig kilogram – zoveel (over)gewicht dumpt de nieuwe Range tegenover het uittredend model. Een indrukwekkend resultaat dat op het conto van een state of the art aluminium monocoque gaat die lichter is dan die van een Audi Q5, en slechts 12 kg toegeeft op een MINI Countryman. Zo is de neofiet niet alleen sneller en zuiniger, maar ook beter in de bochten én de garage waar beduidend minder slijtage opgetekend wordt. Ondertussen bestaat trouwens 50% van die onderdelen uit gerecycleerde materialen.

2. Vier Motorisaties

Range Rover 2013

Door dat crashdieet zal de vierde generatie Range Rover voor het eerst van een 3.0 TDV6 kunnen worden voorzien. Die biedt identieke prestaties aan de TDV8 van weleer, maar is tot 22% zuiniger en heeft een theoretisch verbruik van slechts 7,6 liter/100km of 196g/km. Tenslotte is er nog een 4,4 liter SDV8 met 340pk, terwijl octaanliefhebbers kunnen rekenen op een 5.0 V8 met 380pk, of de topversie met supercharger die als vanouds 510pk richting de vier permanent aangedreven wielen stuurt. Dat ook de andere versies door de toegenomen efficiëntie gevoelig betere verbruikscijfers laten optekenen, is evident.

3. Hybride op komst

Range Rover 2013

Zoals de tijdsgeest wil is de Range Rover volgend jaar ook beschikbaar als hybride – iets wat ze bij Land Rover intussen al bevestigd hebben. De combinatie van de TDV6 met een elektromotor moet resulteren in een CO2 uitstoot van 169g/km of een normverbruik van 6,3 liter/100km.

4. Achttrapsautomaat

Range Rover 2013

Alle versies krijgen standaard de nieuwste achttrapsautomaat van ZF. Die bedien je enerzijds via de centrale Drive Selector, maar ook via de standaard schakelpeddels achter het stuur. Daarop schittert voor het eerst zelfs een pre-load functie voor bij het terugschakelen, al is het maar de vraag in hoeverre Range Rover-rijders daarvan gebruik zullen maken.

5. Interieur

Range Rover 2013

Aan de binnenzijde bleef alles op het eerste zicht bij het oude, maar niets is minder waar: het aantal knoppen werd duchtig gereduceerd en de lay-out toont zich rustiger hoewel er meer functies zijn. De tellers blijven digitaal geafficheerd op het grote scherm achter het stuurwiel, en het infotainmentsysteem heeft een fikse update gekregen om vooral sneller aan te doen. Iets wat we op het pre-productiemodel jammer genoeg niet konden verifiëren. De afwerking is als vanouds torenhoog, en alle materialen zijn hoogwaardiger dan ooit.

6. (Optionele) Achterbank

Range Rover 2013

Standaard profiteert de moeder der SUV’s van een vijfzitsconfiguratie met toegenomen beenruimte dankzij de 42mm extra wielbasis. Voor wie dat echte Rolls Royce-gevoel wil, is er echter de optionele Executive Class-indeling voor de achterbank. Die geeft de twee achterste passagiers onder andere een massagefunctie, extra helling van de rugleuning, een gekoelde middenconsole, zetelkoeling en -verwarming en climate control met individuele zones. Tenslotte blijft het hoogwaardig Meridian-geluidssysteem vermeldenswaard; dat is in opperste Signature Reference-trim goed voor 1.700W en 29 speakers, inclusief subwoofer.

7. Terrain Response 2

Range Rover 2013

Was je als bestuurder bij de eerste generatie Terrain Response (zeg maar het elektronisch AWD-brein) zelf nog aangewezen op het kiezen van het juiste terrein, dan is daar met de komst van de tweede generatie minder of geen nood meer aan dankzij de Auto-modus. Tientallen sensoren tasten daarin de ondergrond, de omstandigheden en parameters van motor en versnellingsbak af, en kiezen op basis daarvan autonoom de juiste instellingen voor differentiëlen en de aandrijving van elk wiel.

8. Indrukwekkende doorwaaddiepte

Range Rover 2013

Van een al niet onaardige 700mm doorwaaddiepte naar een ongeziene 900mm. Ht gevolg van een gewijzigde inlaat bovenaan de flanken, en meteen de reden waarom de kenmerkende louvres achter de voorwielen nu puur esthetisch zijn. Wie wil, kan ze bovendien niet-contrasterend laten afwerke, waardoor ze een geheel vormen met de prominente flanklijn.

9. Dynamic Response

Range Rover 2013

Voor het eerst is de Range Rover (optioneel) verkrijgbaar met Land Rover’s Dynamic Response-systeem – zeg maar actieve hydraulische antirolstangen die de dynamische prestaties op tarmac gevoelig moeten verbeteren door het counteren van koetswerkrol. Maar ook off-road biedt het systeem extra steun tot en met 40km/h.

10. Sleepgewicht

Range Rover 2013

Zoals vanouds zullen heel wat Range Rovers als werk- of trekpaard worden ingezet. Aan het maximale trekgewicht van 3.500kg werd dan ook niet geraakt. De tweeledige achterklep (met apart opende achterruit) bleef bovendien behouden, al openen beide delen nu wel standaard volelektrisch, en is de laaddrempel ietsje lager.

Share Button

3 Responses

  1. bruno says:

    Efkes meegeven dat de doorwaaddiepte (of wading dept) van de Range op 70cm staat, en niet op 20 cm.

    Edit: Typo idd. Aangepast!

  2. Pieter Fret says:

    Nu ook met bewegend beeld:

    [Video: Autocar]

  3. YETI says:

    Allemaal goed en wel die 400kg minder gewicht, maar je wil echt geen brokken rijden met zoiets. Reparaties aan een alu carrosserie kosten een fortuin!

Leave a Reply