DRIVR

Test: FIAT Panda 0.9 TwinAir 85

Democratisch geprijsde eenvoud en functionaliteit zijn altijd de sterkhouders van de FIAT Panda geweest. De derde generatie lijkt daar op het eerste zicht van af te wijken. Want hoewel iedereen weet dat de Italianen een gezonde portie design appreciëren, is het toch een verrassing om de bescheiden halfbroer van de Cinquecento in een chique outfit te zien. Of zijn de simplistische lijnen en brute eenvoud van de vorige twee al helemaal vergeten?

‘FIAT’s ontwerpafdeling heeft carte blanche gekregen’. Dat is het eerste wat in mij opkomt bij een visuele inspectie van de nieuwe Panda. Het kleine autootje bulkt dan ook van de details, met de ‘squircle‘ – een samentrekken van square en circle – als rode draad. Zowel het dashboard, het stuur, de (tuimel)knoppen, tellers en deurklinken als de deurspeakers met retromotief zijn erop geïnspireerd. Haal het vergrootglas erbij, en je ziet zelfs het woord ‘panda’ in reliëf op de kunststofpanelen gedrukt van zowel de deuren als het dashboard. Genoeg om na een volle testweek nog nieuwe zinspelingen op het thema te ontdekken.

En toch blijft de Panda – ondanks dat extra cachet – in de eerste plaats een functioneel gebruiksvoorwerp, net als het illustere origineel en zijn succesvolle opvolger. Praktisch zijn de vele opbergvakken, de (optioneel) verschuifbare achterbank, wijd opende deuren, korte draaicirkel en de hoge zit waardoor de Panda zich ‘naakt’ ook als allemansvriend profileert. Iets wat evenzeer voor de 875cc kleine TwinAir geldt; in ons geval dankzij een turbo 85 pk sterk en zonder twijfel de meest aanstekelijke van de line-up die – naast een ongeblazen variant met 65 pk – ook nog een 1.2 viercilinder (69 pk) en 1.3 turbodiesel (75 pk) telt.

Contradictorisch genoeg zorgt de krachtigste van de TwinAirs, met typische turborush rond de 2.000tpm, er wel voor dat de Panda onderin nerveus aan het gas hangt. Gelukkig is er een oplossing, maar daarvoor moet je wel naar de valium ECO-stand grijpen. Gevolg is een beduidend slapper rechterpedaal, maar een fijne(re) opbouw in vermogen. Het typische gekletter van de tweepitter blijft gelukkig even aanstekelijk, en maakt dat je iedere keer onverminderd richting toerenbegrenzer wilt gaan. Nefast voor het verbruik van de op papier zuinige TwinAir, maar o zo verslavend en goed voor een brede grijns op je gezicht. Doe je het bovendien in de turbosetting, dan wil de 1.050 kg zware Panda nog best vooruit ook – beter dan de sprintopgave van 11,7 seconden naar de 100 km/h doet vermoeden. Of de charmante tweecilinderroffel daar voor iets tussenzit?

In de bochten presenteert dit kleine werkpaard zich al even aanstekelijk. Het onderstel mag dan wel van de stug afgestelde 500 komen, de focus ligt duidelijk op het utilitaire wat zich in meer comfort vertaalt. Dat zorgt enerzijds voor merkbaar meer koetswerkrol, maar laat anderzijds een eerlijke indruk na die versterkt wordt door een relatief directe en – voor een FIAT – zware afstelling van de stuurservo. Of hoe de City-knop (die de stuurservo in overdrive zet) ditmaal echt een wezenlijk verschil maakt. Het vlezige stuurtje pakt daarenboven lekker beet, en draagt bij aan de kwalitatieve wind die door het interieur waait. Ook hier moet de Panda dus nauwelijks of niet onderdoen voor de hoger gepositioneerde 500.

Of de potige TwinAir misschien aan hogere snelheden teleurstelt? Nauwelijks. Aangenaam gespreide verzetten van de correcte (maar verder niet bijzondere) vijfbak maken dat je niet altijd moet terugschakelen om een voorligger in te halen. Het geluidsniveau aan 120km/h is bovendien subtiel genoeg om een gesprek te kunnen voeren zonder overstemd te worden door de kleine herriemaker voorin. Geen zorgen voor lange(re) trajecten dus. Ten slotte ook nog een pluim voor de remmen en het gevoel waarmee ze zich laten bedienen; voldoende bijtkracht ondanks de trommels achterin.

Desalniettemin zullen de meeste Panda’s vooral ingezet worden in voorsteden en stadsjungles. De ruimere afmetingen, kwalitatieve(re) cockpit en utilitaire details zoals de dikke stootstrips en vlotte toegang, maken van deze allemansvriend een sterk product dat niet alleen gebruiksvriendelijk is, maar er ook nog eens goed uitziet. Kortom: lang geleden dat we nog eens zoveel plezier aan een kleine auto gehad hebben, en dat is een troef waar vele concurrenten alleen maar kunnen van dromen.

[Foto’s: Pieter Ameye]

FIAT Panda 0.9 TwinAir 85

Plus Min
+ The bloke’s 500 – Soms nerveus karakter TwinAir

Weggecijferd

Motor 0.9 2-in-lijn met turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 85 pk (@ 5.500tpm)
Koppel 145 Nm (@ 1.900tpm)
Gewicht 1.050 kg
Transmissie Manuele vijfbak
CO2-uitstoot 99 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 11,2 s
Topsnelheid 177 km/h
Gem. testverbruik 6,9 l/100km
Prijs 13.500 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

7 Responses

  1. Stijn says:

    Goede test en schitterende foto’s! Zo zie je wederom dat eigen plaatjes beter/origineler kunnen zijn dan persplaatjes!

  2. Ken Divjak says:

    Ziehier nog een visuele illustratie van die fijne interieurdetails:

    En nog een recentere illustratie van die populaire squircle:

  3. heidekonijn says:

    Schitterende fotos (en knappe tekst). Jullie gelegenheidsmodel ziet er overigens wel tamelijk spaced out uit. En wat uitzien betreft, lijkt deze incarnatie meer op een pinda.

  4. Johnnyboy says:

    “The bloke’s 500” lijkt wel heel hard op mijn “de 500 voor hetro’s” uit een vroegere comment. Kan ik daar via copyright nog ergens voor cashen? 😉

    Hoop vooral dat van dit model nog een panda-Van kan gemaakt worden… My dream car. Liefst nog met minstens drie verschillende carrosseriekleuren

  5. dieter says:

    In mijn ogen is (en was) de Panda één van de referenties in zijn klasse.
    Meer moet dit toch echt niet zijn om als 2e auto jezelf en de kids van A naar B te rijden, toch?

    • heidekonijn says:

      Lijkt me een schitterende auto. Met de smalle bandjes – en al helemaal met 4×4- waarschijnlijk ook schitterend in de winter. Maar voor de kids misschien toch liever wat meer kreukelzone

  6. Eric says:

    Norse Panda; en een leuke Panda als testauto. 🙂 Een hele dikke +1 voor deze test.

Leave a Reply