DRIVR

Gamepreview: Forza Horizon (Xbox 360)

Forza Motorsport is een van de meest gerespecteerde titels in de wereld der racegames. Groot was de verbazing dan ook toen ontwikkelaar Turn 10 begin dit jaar aankondigde de licentie uit te lenen aan het volkomen onbekende Playground Games, ter ontwikkeling van een meer toegankelijke spin-off die zich zou afspelen in een open spelwereld. Wordt Forza Horizon een uitholling van de franchise, of de sleutel tot (nog meer) succes?

Voorlopig blijft het koffiedik kijken, maar Turn 10 maakt zich sterk dat Forza Horizon gebruik maakt van dezelfde, alom gelauwerde physics engine als Forza Motorsport 4. Wel zou de nieuwe developer hem lichtjes getweakt hebben om spectaculaire rijtechnieken, zoals drifts, eenvoudiger te maken. En spektakel is precies waar het in de nieuwe Forza-telg om draait. Je personage neemt deel aan het Horizon Festival – een kruising tussen Pukkelpop en Goodwood, zeg maar – en moet indruk maken op de andere aanwezigen om de populairste racer van het evenement te worden.

Respect kan verdiend worden door bijvoorbeeld drifts en jumps aan elkaar te rijgen, maar ook door aan hoge snelheid door flitscamera’s vereeuwigd te worden. Anders dan in eerdere Forza-titels begeef je je immers niet op circuit, maar op de openbare weg – meer bepaald de highways, steden en bergpassen van de Amerikaanse staat Colorado. Hoe groot die in-game zal uitvallen, is nog niet bekend, maar wel dat je de omgeving vrij kan verkennen – ook (in beperkte mate) offroad.

Wie Kinect in huis heeft, kan doorheen die open wereld navigeren met behulp van een GPS met stembediening, terwijl de zon langzaam langs de hemel schuift. In Forza Horizon is immers een dag/nachtcyclus geïntegreerd, en het is ‘s avonds en ‘s nachts dat de meeste race-actie te beleven valt. De ontwikkelaars hebben naar eigen zeggen ook goed op de details gelet: zo verschillen de omgevingsgeluiden naargelang het moment van de dag. ‘s Ochtends hoor je de vogeltjes fluiten als je een bos passeert, terwijl bij valavond de krekels tsjirpen in de velden.

Racen op de openbare weg betekent ook dat je rekening zal moeten houden met verkeer. Het is mogelijk om andere festivalgangers onderweg uit te dagen, maar helaas gaat het hier enkel om computergestuurde tegenstanders – geen massive online multiplayer zoals in Test Drive Unlimited dus. Online racen blijft allicht beperkt tot vooraf bepaalde trajecten in een aparte spelmodus.

Niet zomaar een carbon copy van Test Drive Unlimited 2 dus, en ook geen snelle cash-in op de goede naam van de Forza-franchise. Forza Horizon moet een volwaardige game worden naast die gevestigde waarde, maar dan met een grotere focus op actie, arcade en toegankelijkheid. Of die mix tussen beide werelden werkt, mogen we over een maand ondervinden: Forza Horizon ligt vanaf 26 oktober in de winkel voor Xbox 360, en drie dagen eerder wordt de demo beschikbaar via Xbox Live Marketplace.

Share Button

2 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Episode 2 van de ‘Behind the Scenes’ is uit:

    Evenals een lekkermakende launch trailer:

    De demo zou trouwens, in tegenstelling tot eerdere berichten, al op 9 oktober te downloaden vallen van Xbox Live Marketplace!

  2. Pieter Fret says:

    De eerste reviews spreken (bijna) niets dan lof over Forza Horizon:

    http://www.ign.com/articles/2012/10/12/forza-horizon-review

    http://www.gamespot.com/forza-horizon/reviews/forza-horizon-review-6398110/

    Tijd om dat wenslijstje voor Kerst te updaten – als je zo lang kan wachten 😉

Leave a Reply