DRIVR

Salon van Parijs 2012: Alle DRIVR-Premières (27)

Met: Porsche Panamera Sport Turismo Concept, Peugeot Onyx Concept, Opel Adam, Lamborghini Gallardo LP560-4, Porsche 911 Carrera 4(s), Mercedes SLS AMG Electric Drive, Ford Mondeo, Volkswagen Golf GTI Concept, Citroën DS3 Cabrio, McLaren 12C Spider & P1, Smart forstars Concept, MINI Paceman, Toyota IQ EV, Audi S3, Peugeot RCZ-R, Jaguar F-Type, Maserati GranCabrio MC, MINI John Cooper Works GP, FIAT Panda 4×4, Lexus LF-CC Concept, Volvo V40 R-Design, Porsche Cayenne S Diesel, Alfa Romeo MiTo SBK, Aston Martin DB9, Range Rover, Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTi …

Paris Motor Show 2012Onze salonstrategie blijft ongewijzigd: geen elfendertig berichten maar één overzichtelijk dossier dat continu geüpdatet wordt in de aanloop naar een beurs. Zo hebben we tegen de opening de belangrijkste onthullingen samen, om op de persdag over te stappen op live berichtgeving vanop de vloer. Het zal trouwens nodig zijn, want het 82ste Salon de Mondiale de l’Automobile belooft opnieuw spectaculair te worden – met massa’s interessant metaal!

PORSCHE Panamera Sport Turismo Concept


“Zo had de Panamera er van bij het begin moeten uitzien” – dat was zowat de consensus op de DRIVR-redactie bij de onthulling van de Panamera Sport Turismo Concept. Heel veel is er nochtans niet veranderd, maar de strakgetrokken lijnen op de neus, flanken en (vooral) de achterkant doen wonderen voor Porsches langste. Zuffenhausen noemt het zelf een shooting brake, en koppelt er – zoals dat tegenwoordig hoort – een hybride aandrijflijn aan. Voorin ligt de bekende drieliter-V6 met compressor (333 pk), die wordt bijgestaan door een nieuwe elektromotor van 70 kW (95 pk). Volledig elektrisch rijden kan tot 130 km/h en maximaal 30 km aan één stuk; het normverbruik zakt daarmee tot 3,5 l/100km. Lang niet slecht voor een zwaargewicht dat in minder dan zes tellen naar de honderd spurt. [Pieter Fret]

PEUGEOT Onyx Concept


Wie aan een dieselhybride denkt, stelt zich daar wellicht iets heel anders bij voor dan de Peugeot Onyx Concept. Toch is dat precies wat deze supercar is: een 3.7 liter grote diesel-V8 drijft via een sequentiële zesbak de achterwielen aan, terwijl de voorwielen wanneer nodig op een elektroboost van 80 pk kunnen rekenen. Peugeot claimt een Cx-waarde van 0,30 – en gezien het ranke silhouet van de Onyx (4,65m x 2,20m x 1,13m) geloven we hen graag. Nog indrukwekkender is het gewicht van amper 1.100 kg, dankzij het gebruik van koolstofvezel en geavanceerde kunststoffen. Ook aan het milieu werd gedacht: het dashboard is gemaakt van gerecycleerde kranten. Serieproductie? Don’t get your hopes up. [Pieter Fret]

OPEL Adam


Hoewel de Adam al drie jaar in ontwikkeling is, springt Opel behoorlijk laat op de kar van de premium stadswagens – courant aangeduid als het segment der MINI-rivalen. Voor de styling lijken echter vooral de Audi A1 en de Fiat 500 als inspiratiebron gediend te hebben; veel Opel-DNA valt er in de Adam niet te ontwaren. Al was dat allicht net de bedoeling. Met een uniek uiterlijk, tal van personaliseringsmogelijkheden en smartphoneconnectiviteit probeert Opel voortaan ook de young urban professional aan te spreken. Alleen het aandrijfgeheel lijkt niet helemaal mee met de tijd: aanvankelijk zouden alleen een atmosferische 1.2 en 1.4 (resp. 70 en 87-100 pk), gekoppeld aan een vijfbak, beschikbaar zijn. Al weten we allemaal dat dat een recept voor onversneden rijplezier kan zijn… [Pieter Fret]

LAMBORGHINI Gallardo LP560-4

Met de gratie van een Italiaanse diva op leeftijd (en de chirurgische ingreep te veel), zet de Gallardo zijn eindsprint in naar Genève 2013 alwaar zijn opvolger zal schitteren. Veel meer dan een nieuwe voor- en achterspoiler en een nieuw setje lichtmetaal is er nochtans niet aan. Gelukkig bleven de meest krachtige versies LP570-4 Superleggera en open LP570-4 Performante van deze wijzigingen gespaard. Wel krijgen beide een optioneel Edizione Technica-pack met vast spoilerwerk, carbon keramische remmen en extra carbon addenda. Tenslotte nog het vermelden waard is dat de Gallardo nog steeds in open en gesloten LP560-2-versie verkrijgbaar is (en dus met achterwielaandrijving), én met manuele zesbak. Dat laatste is uitgesloten voor zijn opvolger. [Pieter Ameye]

PORSCHE 911 Carrera 4(S)

Porsche stond niet  alleen met de Cayenne Diesel S in Parijs, maar ook met de nieuwe generatie 911 Carrera 4(S). Die is zoals gewoonlijk een fractie breder achteraan (22mm om precies te zijn), en maakt zo o.a. plaats aan 10mm breder schoeisel. Beide varianten kunnen rekenen op de laatste generatie PTM (Porsche Traction Management) en een opmerkelijke double-decloutch-modus bij het terugschakelen in ‘Sport Plus’. Of  toch voor zij die de manuele 7-bak combineren met het Sport Chrono-pack. Stylinggewijs zijn de verschillen met tweewielaangedreven 911’s beperkt tot de doorgetrokken lichtstrip achteraan. Alles samen maakt het dat 911-rijders nu met extra gemoedsrust op wintersportvakantie kunnen. [Pieter Ameye]

MERCEDES SLS AMG Electric Drive

Een stadsmus op AC/DC zetten is één ding, maar een rasechte supercar? Dat gaan de meeste constructeurs veiligheidshalve uit de weg wegens te duur (in ontwikkeling) en te traag (op de Autobahn) om het über-etiket nog te rechtvaardigen. Behalve Mercedes. Want wat staat er naast de elektrische Smart én B-Klasse op de Parijse stand te schitteren? You guessed it: een SLS vleugeldeur op elektriciteit. Kostprijs? 416.500euro in Duitsland. Top? 250km/h. En rijbereik? Maximaal 250km aldus De Ster. Daarvoor zit er bijna 550kg aan batterijen in de carbon ruggengraat, en een elektromotor in elk wiel – wat van de SLS ED op papier een 4×4 maakt. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet, aangezien het koppel individueel per wiel gevarieerd wordt om de beste prestaties te bieden. En die zijn met 3,9s naar de 100 verre van mis. Kortom: de eerste productiesupercar op elektricieit is een feit. [Ken Divjak]

FORD Mondeo

Van de nieuwe Mondeo wisten we al veel. Hoe hij eruit zou zien bijvoorbeeld, daar de identieke Fusion al een tijdje in Amerika rondrijdt. Waar hij gebouwd zou worden ook, aangezien het voortbestaan van de Genkse fabriek ervan af hing. Zelfs de nieuwe motoren waren al bekend, zoals de 1l driecilinder uit de Focus en Ford’s eerste combinatie van een 2.0 benzine met een elektromotor. Verder komt er een dieselaar met integrale aandrijving, terwijl de binnenkant van alle versies veel strakker (lees: minder 80’s hifi) aandoet – en gelukkig soberder overkomt dan het wanordelijke dashboard van de Focus. Nu alleen nog hopen dat de alom geprezen wegligging het benchmark van de voorwielaangedreven sedans mag blijven – want da’s de reden waarom de Mondeo in dit lijstje DRIVR-premieres staat. [Ken Divjak]

VOLKSWAGEN Golf VII GTI Concept

Een verrassing kan je het bezwaarlijk noemen: er komt een nieuwe Golf GTI. Al moet het voor VW wél een surprise geweest zijn dat het concept – bedoeld als toetje op de Wolfsburg-party die traditioneel aan de vooravond van het Salon plaatsvindt – vroegtijdig uitlekte. Of het ermee te maken heeft dat er eigenlijk niet zoveel te vertellen valt? 220pk (en 280Nm) uit de gekende tweeliter turbo is bijna een status quo – ware het niet dat elke Golf VII 70kg lichter is dan de vorige, en dat er ditmaal optioneel een Performance-pakket beschikbaar is met 10pk en 70Nm extra. Binnenin maakt de GTI-ruit zijn zoveelste opwachting, buitenaf is het vooral het nieuwe velgdesign dat opvalt. En dat is exact wat we verwachten van de evergreen hot hatch die eind volgend jaar in productie gaat. Want aan een toprecept raak je best niet teveel. [Ken Divjak]


CITROËN DS3 Cabrio & Electrum

Aangezien rivalen MINI en Fiat 500 elk een cabrio in de rangen tellen, kon Citroëns DS3 niet achterblijven. De Fransen kozen voor de sardineblikaanpak à la 500C, waarbij alleen het bovenste gedeelte van het dak vervangen wordt door canvas. Dat kan rijdend (tot 120 km/h) geopend worden in drie standen: tot aan de B-stijl, tot aan de achterruit of tot op de hoedenplank. De Cabrio verloor 35 liter kofferruimte en zet 25 kg extra op de schaal, maar behield wel de Cx-waarde van de gesloten DS3. Citroën neemt overigens ook de DS3 Electrum mee naar Parijs, voorzien van twee elektromotoren van 65 kW die volgeladen 120 km meegaan. [Pieter Fret]

McLAREN 12C Spider & P1

Ook McLarens 458-rivaal gaat uit zijn dak – in dit geval een stalen wegklapexemplaar, dat tot 30 km/h bediend kan worden. Verder bleef nagenoeg alles bij het oude: 3.8 biturbo-V8 met 625 pk centraal achterin, 0 tot 100 km/h in 3,1 s. Alleen daarboven laat het meergewicht van 40 kg en de gewijzigde stroomlijn zich voelen: de sprint naar 200 km/h duurt nu 9 i.p.v. 8,8 seconden, en de topsnelheid bedraagt 329 km/h tegenover 333 voor de 12C Coupé. Cijfers die de P1 – de opvolger van de mythische F1 uit 1992 – ongetwijfeld gaat verpulveren, al blijven diens specificaties voorlopig puur giswerk. Er circuleren al cijfers tot 1.000 pk en 1 miljoen euro… [Pieter Fret]

SMART Forstars Concept

Een zoveelste knotsgek concept of toch de voorbode van een nieuw productiemodel? Smart lijkt voorlopig wel te willen maar niet te mogen van moederhuis Mercedes. Dan maar polsen naar reacties met de Forstars, zo genoemd vanwege het glazen panoramadak. Het design van de tweezits ‘Sports Utility Coupé’ is gebaseerd op dat van de For-Us, een pickup die begin dit jaar in Detroit werd voorgesteld en vrij onverbloemd mosterd haalde bij de Citroën DS3. Binnenin schuilt de elektrische mechaniek van de Brabus Fortwo ED. [Pieter Fret]

MINI Paceman

Ook MINI ziet wel brood in een SUC – excusez le mot. De Paceman is niet meer of minder dan een driedeurs Countryman met een aflopende daklijn. Minder praktisch dus, maar een tikje stoerder, en dat is gezien het succes van de BMW X6 en de Range Rover Evoque iets waar wel degelijk veel klanten op zitten te wachten. Voorin liggen de bekende motoren: een Cooper met 122 (of 115) pk, een Cooper S met 184 (of 163) pk, een Cooper D met 110 en een Cooper SD met 143 (of 136) stuks. In maart moet de Paceman al in de showrooms verschijnen. [Pieter Fret]

TOYOTA IQ EV

Qua timing kan dit tellen: net wanneer de elektrische IQ in Parijs moet schitteren, kondigt vice-president Takeshi Uchiyamada aan dat Toyota het EV-pad verlaat om zich op (plug-in) hybrides te concentreren. De elektrische RAV4 (die samen met Tesla ontwikkeld is) gaat nog door, maar na “an extremely limited number” IQ EV’s gaat de stekker er voorlopig uit. Wie toch zo’n Smart-wannabe op batterijen klist, krijgt een rijbereik van hoop en al 85km dat zich in drie uur laat opladen. Geinig extraatje: om plaats te bieden aan de lithium-ions wordt de IQ 13cm langer. De achterpassagier zal er in ieder geval wel bij varen, net als Mercedes’ ED’tje dat dan maar alleen in massaproductie gaat. [Ken Divjak]

AUDI S3

Behalve de nieuwe A3 Sportback zal je op de Audistand ook deze gloednieuwe S3 kunnen terugvinden. Die is anno 2012 (met 2.0 TFSI viercilinder) goed voor 300pk (bij 5.500tpm) en 380Nm (tussen 1.800 and 5.500 tpm). Belangrijker is evenwel dat naast de klassieke zestraps S-Tronic met dubbele koppeling er ook een manuele zesbak beschikbaar is. Net zoals de andere A3’s van de nieuwste generatie laat ook deze S3 een gewichtsreductie opmerken. Die is in dit geval 60kg tegenover zijn voorganger. Mede daardoor daalt het verbruik in combinatie met S-Tronic (handbak tussen haakjes) tot 6,9 (7,0) l/100 km of  een CO2-uitstoot van 159 (162) gr/km. Dit was voorheen 8,5 l/100km en 198 gr/km. Uiterlijke wijzigingen zijn zoals gewoonlijk – met uitzondering van de vier uitlaten – vrij subtiel. [Pieter Ameye]

PEUGEOT RCZ-R

De Peugeot RCZ verkoopt beter dan Peugeot zelf had ingeschat. En dat opent natuurlijk de deur tot dit soort speciallekes. Officieel nog als concept op de Parijse beursvloer, maar officieus wel degelijk de RCZ-R die het tot in de showrooms zal schoppen. De 1.6 van 200pk spuwt er nu maar liefst 260 chevaux uit. Al is dat jammer genoeg nog steeds op de voorwielen. Maar aangezien de huidige topversie daar al aardig mee overweg kan, mag dat geen probleem zijn. Als concept krijgt deze RCZ-R verder specifieke koperkleurige dakbogen, in combinatie met gelijkkleurige details op de grille en wielen en een matzwarte buitenkleur. Tenslotte zien we voor het eerst ook twee individuele uitlaatpijpen en een grotere (en vaste?) spoiler achterop. [Pieter Ameye]

JAGUAR F-type

Enerzijds evident dat Jaguar vroegtijdig met de langverwachte F-type uitpakt, anderzijds jammer dat het doek er niet zoals weleer op de Parijse stand vanaf gaat. Maar hoe dan ook: Jaguar’s Boxster-rivaal ziet er gelikt uit. Onder de welgevormde neus is het kiezen tussen een 3.0-liter V6 met ofwel 340 atmosferische danwel 380 gesuperchargede pk’s. Later krijgt de F-type zelfs nog een eigen versie van de vertrouwde 5.0-liter V8, mogelijk zelfs met handbak. Al geloven we daar tot nader order niets van. Wel is het zo dat Jaguar hoegenaamd hard heeft gewerkt om de F-type een echt sportwagenkarakter te geven – “inclusief spectaculaire soundtrack, adequaat stuurgevoel en bijpassende handling”. We zijn dan ook uitermate benieuwd. [Pieter Ameye]

MASERATI GranCabrio MC

Het is een publiek geheim dat de nieuwe Maserati Quattroporte begin volgend jaar zijn opwachting maakt. Als afleidingsmanoeuvre kan de GranCabrio MC evenwel tellen. Die combineert tal van optische karakteristieken – zoals geïntrodceerd op de MC Stradale – met het extra raffinement van een vierzitscabrio. De 4,7 liter V8 is opgekieteld naar MC Stradale-spec  (460pk & 520Nm), maar opvallender is dat de zestraps ZF-automaat met koppelomvormer (en supersnelle MC Shift-functie) van de GranCabrio S behouden blijft. Ook de excellente carbon ceramische remmen schitteren ditmaal door afwezigheid. Nieuwe stoelen zorgen tensotte voor extra steun en beenruimte voor de achterste passagiers. Voor het eerst is er ook launch control onder de noemer ‘MC Start Strategy’. [Pieter Ameye]

MINI John Cooper Works GP

Neem een standaard MINI Cooper JCW, kietel de motor met 7pk op naar 218 stuks, verwijder de achterbank en… eindig vervolgens op een identiek donorgewicht. Dat is exact wat er met deze tweede generatie JCW GP is gebeurd. Toch is dit  volgens zijn makers de snelste MINI ooit. Zijn sprinttijd zakt door gewijzigde versnellingsbakverhoudingen met 0,2s naar 6,3s, terwijl zijn topsnelheid met 4 km/h toeneemt tot 242 km/h. Toch legt deze op 2.000 exemplaren gelimiteerde MINI een rondje ‘Ring twaalf seconden sneller af dan een standaard JCW (8:23 tov 8:35). Dit dankzij groteren & sterkere remmen (zes zuigers voor), extra negatief camber (-1,55° voor / -2,25° achter) en breder schoeisel (215mm tov 205mm). Toch hebben we een donkerbruin vermoeden dat het nog een pak sneller kan… [Pieter Ameye]

FIAT Panda 4×4

FIAT staat in Parijs met de nieuwste versie van de Panda 4×4. En die zal – zoals de tijdsgeest verlangt – ook verkrijgbaar zijn in een voorwielaangedreven variant. Beide worden aangedreven door de TwinAir-tweecilinder turbomotor van 85pk of een 1,3-liter MultiJet diesel van 75pk. Naast de extra bodemruimte, robuustere zijschorten en bumperpartijen zijn er ook twee specifieke kleuren beschikbaar. Binnenin ze de wijzigingen zo goed als verwaarloosbaar. De echte 4×4-varianten krijgen een ‘koppel op aanvraag’ transmissiesysteem met twee sperdifferentiëlen en een elektronische koppeling die de tractie tussen voor- en achteras afstemt op de hoeveelheid beschikbare grip. [Pieter Ameye]

LEXUS LF-CC Concept

Bij Lexus blijven ze lekker verdersleutelen aan allerhande concepts. Hun meest recente wapenfeit is deze LF-CC. Duidelijk verwant met de de LF-LC (volgen jullie nog?) van het Salon van Genève introduceert die een 2,5 liter grote viercilinder gekoppeld aan een elektrische hulpmotor. Resultaat: deze hybride stoot volgens Lexus minder dan 100 gram CO2 per kilometer uit, en produceert ‘meer dan 200pk’. Interessanter is echter dat deze aandrijflijn binnenkort effectief in productie gaat, zij het het in licht gewijzigde trim. Het design van deze coupévariant (voor de nieuwe IS?) sluit dan weer aan bij de rest van het intussen geüpdatet gamma. [Pieter Ameye]

VOLVO V4O R-Design

R-opsmuk voor de withete V40? Noem het gerust een zoethouder voor Volvo-fans met Polestar-fantasieën. De Zweedse Golf heeft namelijk optisch noch dynamisch nood had aan een extra portie botox, maar accentueert met dit pakket wel zijn sportieve ambities. Inclusief: een nieuwe voorsplitter, grille en diffuser, verschillende zilverkleurige details, zes nieuwe koetswerkkleuren (waaronder Rebel Blue,) vijfspaaks 17 of 18-duimsvelgen, twee prominente uitlaatpijpen, nieuw zitmeubilair en tal van sportieve interieurdetails. Het Sport-onderstel (-10mm) is vanzelfsprekend ingebrepen. Het R-Design-pack is leverbaar met alle V40-motoren; van de D2-dieselmotor met 85 kW (115 pk) en een CO2-uitstoot van 94 g/km (3,6 l/100 km) tot de krachtige T5-benzineturbomotor met 187 kW (254 pk). [Pieter Ameye]

PORSCHE Cayenne S Diesel

Het was maar een kwestie tijd vooraleer de Diesel ‘S’-badge zijn intrede zou maken op de Cayenne. Daarmee lepelt Porsche nu zijn eigen versie van Audi’s gekende 4.2 liter V8 in de SUV, en da’s dankzij die ‘S’ goed voor 382pk (tegenover 350pk in Audi-spec) en 848 Nm koppel. Fors meer dan de huidige Cayenne V6 Diesel die het met 245 pk en 550 Nm koppel moet rooien.De topsnelheid bedraagt 252 kilometer per uur, en een sprint naar de 100km/h geschiedt in minimaal 5,7 seconden. Het opgegeven verbruik is slechts 8,3 liter per 100 kilometer, en net zoals  de nieuwe Range Rover mag deze Cayenne van maximaal 3,5 ton sleepgewicht worden voorzien. [Pieter Ameye]

ALFA ROMEO MiTo SBK Limited Edition

Aangezien de productieversie van de 4C nog niet voor morgen is, moet het Alfa-nieuws voorlopig van de marketingafdeling komen – en daar is deze MiTo SBK Limited Edition het laatste bewijs van. Marchionne sponsort (bij gebrek aan relevante race-opties) al geruime tijd het Superbike wereldkampioenschap, en dat zetten de Italianen nu in de verf met deze op 200 exemplaren gelimiteerde SBK. Die is gebaseerd op de Quadrifoglio Verde, en krijgt behalve de standaard 170pk ook alle mogelijke opties, inclusief schitterende Sabelt-kuipstoelen. Voor wie naast de 200 exemplaren zou grijpen, is er ook nog een SBK Special Series-pack dat op elke 1.4 MultiAir kan worden besteld. [Pieter Ameye]

EN VERDER…

… bespraken we eerder al de nieuwe Aston Martin DB9, Range Rover, Ford Fiesta ST en Peugeot 208 GTi in detail.

Share Button

8 Responses

  1. Jarno says:

    208 GTI! Fiesta ST! Clio210! (wilde gok)

  2. heidekonijn says:

    Een mito met een rood dakje. Marchionne’s masterplan has arrived.

    Ondertussen, achter de schermen : http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120924/ANE/120929948&template=mobile02

    “Fiat CEO Sergio Marchionne said on Monday that the carmaker’s Alfa Romeo brand is not for sale after a report said that Volkswagen has visited factories in which Alfa cars are made. VW experts have visited Fiat’s Mirafiori, Cassino, Melfi and Pomigliano plants, Germany’s Focus magazine said.”

    Laat het waar zijn alsjeblieft.

  3. Cinquecento says:

    Aangezien ik toevallig terzelfdertijd in Parijs ben, ga ik zelf eens een bezoek brengen aan de expo. Hopelijk brengt Alfa de 4C mee. Zou hem graag eens in levende lijve zien.

  4. Gideon says:

    Cx-waarde? Cw zult u bedoelen… (DS3 Cabrio)

  5. Pieter Fret says:

    Donderdag is persdag op het Salon van Parijs. Volg de actie live dankzij onze Twitter:

    https://twitter.com/i/#!/DRIVRdotBE/mondial-2012

Leave a Reply