DRIVR

GTO Magazine komt terug, Octane NL komt eraan

De beste verdediging is de aanval, moeten ze in Nederland denken. Want waar de klassieke media traditioneel gaan mokken bij dalende oplages, geven onze Noorderburen er een ferme lap op met niet één maar twee nieuwe uitgaves van bekende titels: GTO Magazine, én een Nederlandstalige versie van Octane. De eerste door dezelfde uitgeverij die er anno 2009 de stekker uit trok, de tweede door een man die na 25 jaar bedankt werd voor bewezen diensten bij Autovisie.

Recente cijfers voor België hebben we niet. Maar in Nederland – waar dat soort statistieken veel openlijker gecommuniceerd wordt – kijkt de automagazinemarkt aan tegen een daling van 10% in Q2. Zo ziet Autovisie zijn oplage zakken van 52.755 naar 40.261 exemplaren, waarvan er volgens het HOI (de Nederlandse CIM) sowieso nog eens een derde in de niet-verkochte leesportefeuille verdwijnt. De enige titel die naast Carros (+13%) groene cijfers optekent, is de Nederlandstalige versie van Top Gear Magazine – en dat is ex-Autovisie hoofdredacteur Ton Roks zeker niet ontgaan.

“Welkom bij de Nederlandse editie van Octane” schrijft hij op zijn Facebookpagina, gevolgd door “ik vind het al jaren een geweldig goed tijdschrift en ben er enorm trots op het in Nederland op de markt te mogen brengen”. De eerste editie zou dit jaar nog verschijnen, nummers twee en drie al in the making. “Het gaat in elk geval een echte Nederlandse Octane worden” aldus Roks, “met natuurlijk de beste verhalen uit de Britse editie, maar ook heel veel Nederlandse inbreng. De komende weken gaan we op zoek naar nieuwe, eigen columnisten en ontwikkelen we ideeën om de edities van 2012 en 2013 op zo boeiend mogelijke wijze te vullen”.

De heropstanding van GTO Magazine ligt minder voor de hand. Drie jaar terug ging de titel eruit wegens tegenvallende reclame-inkomsten, maar dat is niet meer aan de orde volgens Robert van den Ham. “Laat bij autoliefhebbers de letters GTO vallen en ze vragen direct wanneer het blad weer terug komt” dixit de overkoepelende Autoweek-hoofdredacteur. “Sterker nog, de abonnees van ons weekblad krijgen GTO er straks drie keer gratis bij en dus is er direct een gegarandeerde oplage van tegen de 50.000.” De advertentiemarkt zou zelfs extra warmlopen voor dit soort nichejournalistiek, ook al daalde de oplage van Autoweek van van 92.084 tot 83.043 exemplaren. Op hoop van zegen voor beide.

Share Button

14 Responses

  1. Stijn Sioen says:

    Ik ben al jaren een Octane abonnee dus ik kijk zeker uit naar deze Nederlandse edities.
    Hopelijk wordt er nu ook op de Belgische en Nederlandse evenementen geconcentreerd.

    Hoe zit het eigenlijk met OTTO waarvan de stekker blijkbaar al is uitgetrokken nog voor de eerste editie?

    http://drivr.be/2011/11/17/otto-magazine-vanaf-maart-2012-in-de-rekken/

    • Ken Divjak says:

      Dat vraag ik mij dus af: of de Belgisch-Nederlandse lezers van Octane UK zullen overstappen op de NL-versie.

      Of is dat zo’n verwaarloosbaar aantal dat Roks vooral op nieuwe lezers mikt.

      Van OTTO hebben we niets meer vernomen, al onderhoudt er wel nog iemand sporadisch de FB-pagina.

      Of ze een beter economisch klimaat afwachten?

      • michael says:

        dat is de vraag, wat is nu de oplage van Octane in Benelux/Nederland? Ik zal waarschijnlijk de Engelse versie blijven leven. Op de een of andere manier kan je ‘dikdoenerij’ beter hebben wanneer het niet van je eigen landgenoten komt.

        In Nederland zijn er toch al redelijk wat merk- en oldtimermagazines. Waaronder veel toegankelijke als Youngtimer en AMK. Dit is wel heel erg high end qua focus en met alle respect. De content is er gewoon niet in NL om hetzelfde te doen als de UK variant en dan blijf ik toch wel die versie lezen; ‘het origineel’.

        Overigens in NL doet Martin de Zeeuw het veilingnieuws voor Carros in UK soms voor Octane. Wat zou hij gaan doen voor de NL Octane?

  2. Bram says:

    Dat is geweldig nieuws. Ik was altijd fan van GTO, heb ze bijna allemaal nog in de kast liggen. Uniek in stijl en goed geschreven. Ik hoop dat ze op dezelfde manier doorgaan!

  3. Cinquecento says:

    Maar wel vind ik het jammer dat beide initiatieven van bij de noorderburen komen. Ik heb het gevoel dat wij voor het gemak bij de Nederlandse markt worden geteld, maar omgekeerd? Liever initiatieven van uit ons eigen land. Want hoe je het ook draait of keert, het is toch niet helemaal hetzelfde

    • Ken Divjak says:

      Wederom een goede vraag:
      waarom gebeurt er zelden of nooit iets gelijkaardigs in België?

      Het antwoord luidt:
      te kleine afzetmarkt in Vlaanderen, te dure licentie om in NL te gaan verkopen.

      Naar mijn gevoel is er een totale investeringsstop in de Belgische automedia;
      vergelijk daarvoor maar eens de Produpress-websites met die van Autoweek.nl…

      • Stijn says:

        Denk dat het inderdaad logisch is dat er meer initiatief is op een markt van 16 miljoen potentiële lezers dan een van 6 miljoen (Nederlandstalige) lezers. Om een magazine op te richten dat zich effectief op beide gebieden richt, zullen niet alleen culturele en taalkundige (taalgebruik is toch vaak net wat anders en leest het daardoor minder vlot want minder vertrouwd) hindernissen opduiken ook het onderwerp (in casu auto’s) is niet hetzelfde. Het begint al met andere regelgevingen om groene wagens te promoten die ervoor kunnen zorgen dat de prijs in het ene land concurrentiëler is dan in het andere (gaat conclusies beïnvloeden) en ook ingebakke voorkeuren kunnen verschillen… Zodoende vrees ik dat het niet zo eenvoudig is om een Vlaams magazine op te richten…

  4. Cinquecento says:

    Jullie weten wat je te wachten staat heren 😉

  5. heidekonijn says:

    Snap ik niet. Ik betrap er mezelf op als ik tegenwoordig Car of AMS lees dat het op internet eigenlijk veel interessanter is. En gratis. En alles wat ik me afvraag zoek ik gewoon op.
    Dus waarom zou ik geld uitgeven voor een boekje met te weinig geld voor een grondige test, amper kennis achter de schermen en -zucht- hoe lekker de koffie is bij een derderangs gp3 rijder uit de hoek van holland? Lijkt me niet goed te komen.

    • Kristof says:

      Helemaal eens mee, daarmee dat ik mijn abo van Autoweek opgezegt heb, lees t liever hier of ik zoek t op forums op

    • Stijn says:

      Klopt! Ik koop dan ook Autogids (nog steeds fijn te weten wat de acceleratiecapaciteiten echt zijn en hoe een wagen zich tijdens een test van circa 3000km staande hield) en af en toe een folietje zoals GTO vroeger (waar vind je elders een test tussen een CGT, Enzo en SLR?) of gespecialiseerd magazine à la Flat6 (voor de guide d’achat van oude elfjes). De rest (nieuwigheden en weetjes) kom je perfect via uitstekende websites als deze of fora te weten…

      • Cinquecento says:

        Iets wat ik later maar doorhad, was dat heel wat van die uiterst bijzondere tests (à la CGT, Enzo en SLR) gewoonweg bij andere grote buitenlandse magazines werden aangekocht. Voor de rest altijd genoten van de stukken van Sandor van Es in het bijzonder.

        • Stijn says:

          Van die specifieke test meen ik wel dat zij de effectieve uitvoerders waren, herinner nog het gepoch over hoe zij deze drie wel bij elkaar konden brengen en zelfs TG niet.

Leave a Reply