DRIVR

Reportage: Audi Experience Days 2012

inclusief Korte Test van de A3 1.8 TFSI, S6, S7 & S8 alsook de A6 Hybrid!

Voor wie het nog niet moest weten: København is hot. Je kan geen krant, tijdschrift of reisgids meer openslaan zonder dat de Deense hoofdstad vroeg of laat de revue passeert. Haar gesofisticeerde, ecologische en hoogtechnologische karakter (met een torenhoge levenskwaliteit tot gevolg) maken dat het onderhand zelfs bon ton is om een product met de metropool te vereenzelvigen. Het is dan ook geen toeval dat Audi zijn nieuwe A3 net hier wereldkundig maakt.

audi experience days

En dat de Duitsers geen half werk leveren, zullen we geweten hebben. Het groots opgezet evenement onder de noemer Audi Experience Days heeft Kopenhagen getransformeerd tot Audi-territorium. Want niet alleen kleuren tientallen fonkelnieuwe A3’s de straten – ook A6 Hybrids, enkele S6, 7 en 8-modellen evenals een (statische) RS4 Avant en dito S Q5 TDI hebben de verplaatsing naar Scandinavië gemaakt. Een gedegen lunch in het door Vilhelm Lauritzen ontworpen – en tevens oudste – terminalgebouw van Kastrup later krijgen we de sleutels van een 1.8 TFSI met 177pk, 250Nm en een standaard 7-traps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. Op papier dé DRIVR-keuze van het moment.

audi experience days

audi experience daysaudi experience days

Knalrood, voorzien van een gesmaakt S-Line pakket en 18″ lichtmetaal plakt die verdraaid goed op het netvlies. Niemand verwacht nog revolutie in de designtaal bij Audi, maar dit oogt in ieder geval terug strak. De echte verrassing speelt zich echter binnenin af; een feilloze afwerking en topmaterialen rondom, nog meer dan we van Audi gewoon zijn. Of hoe banale zaken zoals knoppen voor airco en MMI plots verheven worden tot kleine kunstwerkjes. Kraakheldere displays, (optioneel) touchpad, slimme ventilatieroosters en een kristalhelder 7-inch infotainmentsysteem dat automatisch wegschuift zijn slechts enkele van de talrijke hoogtepunten. Maar waar deze A3 helemaal in uitblinkt, is de eenvoud van al zijn gebruikselementen. Enkel de MMI – die verder vlekkeloos functioneert – doet er met zijn vier onhandige sneltoetsen mijns inziens lichtjes afbreuk aan. Muggen.

audi experience days

audi experience daysaudi experience days

Statisch een topscore dus. Maar al het afwerkingsfetisjisme ten spijt blijft de hamvraag of deze A3 ook dynamisch punten pakt. Enerzijds is er een welgekomen – maar zeker niet revolutionaire – gewichtsbesparing van tussen de 40 en 80kg dankzij het MQB-platform. Anderzijds beperken de (variabele) chassisopties zich toch Magnetic ride, Audi Drive Select, een (standaard) elektronisch sperdifferentieel en binnenkort ook Quattro vierwielaandrijving. Met of zonder deze opties stuurt de A3 in ieder geval merkbaar scherper dan zijn voorganger, maar potten breekt de A3 ondanks de vele goede intenties nog steeds niet. Daarvoor hangt hij te graag door zijn veren, is de elektronica te streng en ontbreekt het vooral aan communicatie.

audi experience days

Toegegeven: onze route was weinig representatief (van 50km snelweg wordt je niet echt wijzer), terwijl het haastige bochtenparcours meer vragen deed rijzen dan het beantwoordde. Vast staat dat het elektronisch sperdifferentieel – waarbij het binnenwiel in korte bochten afgeremd wordt voor extra turn in – een godsgeschenk is voor de van nature op onderstuur geörienteerde A3. Een al even grote must is het fijne (maar optionele) sportstuurtje dat komaf maakt met het standaard Van Hool-formaat.

audi experience days

Over de twee snelle rondjes over het 2,1km lange Sturup-omloop met respectievelijk S6, S7 en S8 moeten we eveneens kort zijn: erg amusant, maar opnieuw weinig verhelderend doordat straatremmen gewoon niet voorzien zijn op beurtelings beulwerk op circuit. Zeker niet als je achteraan de rij staat. Gedwongen om toch een morele winnaar te kiezen, geef ik de kroon aan de S7. Maar eerlijk gezegd hoort geen van dat drietal ondanks machtige bi-turbo V8 echt thuis op een Rennstrecke. Dat het uiterst verfijnde alleskunners zijn, staat evenwel buiten kijf.

audi experience days

‘s Avonds gaat het in Audi-kolonne richting binnenstad waar de Duitsers opnieuw kosten noch moeite hebben gespaard om hun aanwezigheid in de verf te zetten. De indrukwekkende Audi Pier vlak naast prestigieuze Admiral Hotel, het Koninklijk Deens theater en het indrukwekkende operagebouw zijn nog maar het topje van de ijsberg. Daar krijgen we enerzijds een groot opgezet spektakel met diner, anderzijds een overzicht van wat Audi op korte en middellange termijn van plan is. De Duitsers zetten daarbij in op lichtgewicht (alu) constructie, elektrische- en hybrideaandrijving en het onderling communiceren tussen auto’s.

audi experience days

audi experience daysaudi experience days

Drie zaken die we de volgende morgen in de Audi Sphere aan den lijve kunnen ondervinden dankzij drie op luchtdruk gehouden bollen waarin deze drie aspecten centraal staan. Met beurtelings Audi Space frame, Audi e-tron (en de e-tron Spider) en Audi Connect. Mooie voornemens die met uitzondering van het spaceframe op de A8 en enkele proefballonnetjes vooralsnog realiteit moeten worden. Maar goede intenties desalniettemin.

audi experience days

audi experience daysaudi experience days

Afsluitend trekken we met de A6 Hybrid de binnenstad in. Een auto waarvan het bestaansrecht op zijn minst als dubbelzinnig omschreven mag worden. Want met een uiterst beperkt (en optimistisch) maximum van 3km volelektrisch rijden, is deze A6 er vooral voor de moraalridder beter dan de centenknijper. Zeg maar voor de Amerikaanse en andere BRIC-markten dus.

audi experience days

De A3 is gelukkig beter afgestemd op zijn Europese thuismarkt. Tot wanneer de S3 in de showrooms staat, spant deze 1.8 TFSI de snelheidskroon (7,2 s/232 km/u). Met daaronder een 1.4-liter TFSI van 122 pk, en tenslotte de verkooptopper 2.0-liter TDI met 150 pk. Later komt er nog een 1.6 TDI met een CO2-uitstoot van 99 g/km en misschien zelfs een E-tron model. Tot dan noteren we vooral dat de nieuwe A3 niet zozeer een game changer is, dan wel de pluspunten van zijn voorganger nog beter in de verf zet dan al het geval was.

[Foto’s: Pieter Ameye & Audi]

Share Button

2 Responses

  1. Milly says:

    De MMI en de interieurafwerking van Audi vind ik fantastisch. Zeker de nieuwere mmi versie met 4 knoppen na de facelift. Mijn A4 TDIe heeft enkel last van een beenharde ophanging. Die is 3cm verlaagd tegenover de standaard A4 om de stroomlijn te verbeteren. Maar nu ik van de leasemaatschappij ook nog eens Firestone winterbanden kreeg opgedrongen is het een plank geworden die voortstuitert over rubberblokken.

  2. Ken Divjak says:

    Openingsfoto doet mij niet een beetje aan de Zweeds-Deens TV-serie The Bridge denken…

Leave a Reply