DRIVR

Quali GP Japan: Nog een Gaatje in Vettels Knipkaart

Zelden was het resultaat van de kwalificatiesessie dit jaar zo’n uitgemaakte zaak. Niemand anders dan Sebastian Vettel maakte aanspraak op de pole voor de GP van Japan. Suzuka lijkt de wereldkampioen dan ook op het lijf geschreven, want hij heeft er de eerste startplaats al sinds 2009 onafgebroken in handen. ‘Knip, ik heb je!’ was het ook deze keer.

In de vrije trainingen toonde het team uit Milton Keynes al dat het in Japan kans had om met rasse schreden op de Ferrari van Fernando Alonso in te lopen. In de kwalificatie maakte Red Bull het vervolgens waar met een verpletterende prestatie waar niemand eigenlijk verbaasd over was: Vettel verlengde zijn abonnement op de Japanse pole, en is favoriet voor zijn derde zege op het circuit.

Red Bull bevestigde meteen in Q1 door Sebastian Vettel gemakkelijk naar de snelste tijd te doen rijden, nog voor de andere teams daar met de zachte banden onder doken. Rond de plaatsen 17 en 18 was het de afscheid nemende Michael Schumacher die lang voor spanning zorgde, maar met een onhandig laatste rondje (ten koste van Bruno Senna) toch nog Q2 binnenglipte. De Braziliaan had op zijn beurt nog een appeltje te schillen met Jean-Eric Vergne, die hem blokkeerde bij het ingaan van de chicane. Achteraf deden de stewards het schilwerk voor Senna, want de Fransman werd drie plaatsen teruggezet vanwege zijn actie.

Massa en Di Resta uit de boot

Q2 ging op hetzelfde elan voort – met Vettel die twee minuten voor het einde de snelste was voor Button, Webber en Hamilton. Spannender was het rond de tiende plaats, waar iedereen zo’n 1.32 laag klokte. Voor Räikkönen, Kobayashi en Alonso stuiterde de bal omhoog naar de plaatsen drie, vier en vijf, terwijl Massa en Di Resta juist buiten de toptien vielen. Di Resta’s teamgenoot Hülkenberg bleef nog net binnenboord.

Schumacher mocht door zijn carambole met Jean-Eric Vergne in Singapore tien plaatsen bij zijn 13e tijd optellen, terwijl Rosberg binnen een minuut van de zevende naar de vijftiende tijd tuimelde. Lewis Hamilton, zelf zevende, zal de vorm van Mercedes niet met plezier hebben aanschouwd.

McLarens starten pas van 8 & 9

En als we toch aan het schuiven waren: Hülkenberg en Button gingen Q3 in met de wetenschap dat ze door een bakwissel vijf plaatsen terug op de grid moesten. Iets waar Vettel en Webber zich weinig van aantrokken; met twee van de snelste tijden van het weekend maakten ze van hun eerste rondje net meer dan een ‘banker lap’.

In de tweede serie rondjes verspeelde Kimi Räikkönen zijn kansen met een schuiver in Spoon, terwijl de rest van de finale op een anticlimax uitliep. Zonder moeite te doen bleven de Red Bulls op de eerste rij, terwijl Buttons P3 in een achtste startplaats zou worden omgezet – vóór een teleurstellende Lewis Hamilton die een “gigantische setup-fout” moest betreuren. Het thuispubliek kon daardoor juichen voor een derde plaats op de startopstelling voor Kamui Kobayashi die daarmee zijn kansen bij Sauber vergroot.

Voor Fernando Alonso wordt het dus wederom een weekend van schadebeperking. Hoeveel voorsprong moet hij morgen inleveren? Of gaan de dynamo’s van Renault Vettel opnieuw parten spelen?

GP Japan, Suzuka, kwalificatie, 6 oktober 2012

1e rij
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’30″839 – Q3
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’31″090 – Q3
2e rij
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’31″700 – Q3
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’31″898 – Q3
3e rij
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’32″022 – Q3
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’32″114 – Q3
4e rij
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’32″208 – Q3
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’31″290 – Q3 *
5e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’32″327 – Q3
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’32″293 – Q2
6e rij
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’32″327 – Q2
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’32″512 – Q2
7e rij
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’32″625 – Q2
Nico Hülkenherg (Force India-Mercedes VJM05) – no time – Q3 *
8e rij
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’32″954 – Q2
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’33″405 – Q1
9e rij

Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’34″657 – Q1
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’35″213 – Q1
10e rij

Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’33″368 – Q2 ***
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’35″385 – Q1
11e rij
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’35″429 – Q1
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’32″469 – Q2 **
12e rij
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’35″432 – Q1
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’36″734 – Q1

* Vijf plaatsen teruggezet wegens versnellingsbakwissel
** Tien plaatsen teruggezet wegens crash met Vergne in Singapore
*** Drie plaatsen teruggezet wegens blokkeren Senna in Q1

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

Leave a Reply