DRIVR

F1 Review: Suzuka, Japan (GP 15/20 2012)

Het venijn zat ditmaal niet in de staart, maar eerder in de start. Fernando Alonso’s Ferrari kwam niet heelhuids door de eerste ronde, waarna Sebastian Vettel keizerlijk eenvoudig naar een overwinning reed (die hem tot vier punten van Alonso ziet naderen). De race zelf bracht weinig vertier. Alleen Mark Webber had Vettels perfecte weekend kunnen verstoren, maar de Australiër werd in de eerste bocht achterstevoren getikt door een weer eens te drieste Romain Grosjean.

En zo werd de GP van Japan een lange zit, nadat het verhaal van de race eigenlijk al in de eerste bocht was geschreven. Het leek eerst allemaal goed te gaan bij de start, maar de eerste bocht was plotseling een strenge scherprechter. In een ooghoek zagen we een Ferrari in een grote stofwolk verdwijnen. Was het Massa of Alonso? Ook stond er opeens een Red Bull aan de kant. Webber! Wat was dit allemaal? We kwamen ogen tekort: Senna reed met schade, Rosberg zagen we niet meer, Grosjean was vele plaatsen teruggevallen en ja, het was Alonso…

Alonso rijdt zichzelf eruit

Het weekend van schadebeperking werd er voor de Spanjaard dus een van maximale schade. In de herhaling(en) begrepen we pas wat er allemaal gebeurd was. En dat kwam er eigenlijk op neer dat Alonso zijn voortijdige afscheid aan zichzelf te danken had: in de aanloop naar de eerste bocht duwde de WK-leider Räikkönen van de baan. De Fin moest daar niets van hebben en stuurde terug, met zijn voorvleugel in het achterwiel van de Ferrari. Lek, achterstevoren en klaar.

Webber en Grosjean bleken bij het uitkomen van de eerste bocht in een afzonderlijk akkefietje verzeild. De Fransman roste zijn Lotus driest in de achterkant van de Red Bull die daardoor rondging. De Australiër viel terug naar de achterhoede, met alleen Bruno Senna achter zich (die dit jaar ook al vaak na de eerste ronde zijn garage heeft moeten opzoeken) – deze keer ten koste van Rosberg. En Grosjean? De regerend GP2-kampioen moest zich tien seconden in de pits melden. Wat zich halverwege 2012 tot een fantastisch comebackseizoen had ontwikkeld, gaat de laatste tijd aan onbezonnenheid ten onder.

Peréz verslagen door overmoed

In de eerste ronden trok vooral een strijdbare Sergio Pérez de aandacht. De Mexicaan probeerde in de eerste bocht buitenom Räikkönen te passeren; een heldendaad die niet werd volbracht, maar zijn actie op Hamilton in de hairpin was net zo heroïsch en slaagde wél. Dat zal McLaren leuk hebben gevonden… Vooraan hadden Button en Massa van alle toestanden geprofiteerd: die reden derde en vierde, achter Kobayashi en Vettel die aan de horizon aan het verdwijnen was.

Na de eerste ronde pitstops was er een duidelijke winnaar: Felipe Massa. De Braziliaan was net als Vettel langer doorgereden, terwijl Kobayashi en Button door een langer doorrijdende Daniel Ricciardo werden opgehouden. Daarachter was Pérez door de stops weer een plaats kwijtgeraakt. In de hairpin probeerde Mexico’s nieuwe Speedy Gonzales Hamilton opnieuw te passeren, maar nu buitenom. Maar deze keer overspeelde Pérez echt zijn hand: als toekomstig McLaren-coureur moest hij niet gaan denken dat hij alles kan. Zijn Sauber schoof in de rondte op het vuil en draaide zo de grindbak in. Stom.

Japan op de banken voor Kobayashi

Tot aan de volgende pitstops gebeurde er niet veel, en daarna trouwens ook niet. Lewis Hamilton – nog steeds in een auto met grandioze setup-fout van gisteren – moest in zijn tweede stint Nico Hülkenberg van het lijf houden, maar won bij de pitstops terrein ten opzichte van de Duitser. Ook Kimi Räikkönen hield hij bij het uitkomen van de pitstraat net achter zich.

Vooraan was het net zo’n uitgemaakte zaak als op zaterdag. Als een metronoom legde Sebastian Vettel zijn snelste ronden van de wedstrijd af. Achter hem redde Felipe Massa misschien wel zijn Ferrari-carrière. Geholpen door alle schadegevallen vooraan? Natuurlijk, maar hij rekende wel sportief af met Kobayashi en Button. Die bezorgden het thuispubliek nog de zenuwen, doordat Button langzaam maar zeker inliep op de Japanner. Kamui-san redde het nét: weer een podium voor Sauber, dat met de C31 een geweldige auto heeft neergezet en nu zelfs Mercedes in het vizier heeft. Het was ook het eerste podium voor Kobayashi, en nog in Japan ook. Daarmee zette hij na Takuma Sato en Aguri Suzuki zijn thuisland eindelijk weer in vuur en vlam.

Een duel tussen de twee besten

In de laatste vijf races krijgen we dus een echte titelstrijd tussen de twee beste coureurs van het veld: Alonso en Vettel. En wie durft er tegen een Red Bull in deze vorm te wedden? Op respectabele afstand volgen Räikkönen en Hamilton, met daarna weer een aanzienlijk gat naar Button en Webber. Zijn die al uitgeschakeld? Of moeten we met nog 125 punten te verdelen nog niet spreken over beslissende verschillen?

GP Japan, Suzuka, 7 september 2012

1 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 53 ronden, 1.28’56″242
2 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 20″639
3 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 24″538
4 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 25″098
5 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 46″490
6 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 50″424
7 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 51″159
8 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 52″364
9 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 54″675
10 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’06″919
11 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’07″769
12 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’23″400
13 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’28″600
14 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’28″700
15 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1 ronde
16 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
17 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
18 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01t) – 1 ronde
19 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1 ronde

Snelste ronde: Sebastian Vettel, 1’35″774

Uitgevallen
0 ronden – Nico Rosberg
0 ronden – Fernando Alonso
19e ronde – Sergio Pérez
34e ronde – Narain Karthikeyan
39e ronde – Charles Pic

WK coureurs
1.Alonso 194; 2.Vettel 190; 3.Raikkonen 157; 4.Hamilton 152; 5.Webber 135; 6.Button 131; 7.Rosberg 93; 8.Grosjean 82; 9.Massa 69; 10.Pérez 65; 11.Kobayashi 50; 12.Di Resta 44; 13.Schumacher 43; 14.Hülkenberg 37; 15.Maldonado 33; 16.Senna 25; 17.Vergne 8; 18.Ricciardo 7.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 325; 2.McLaren-Mercedes 283; 3.Ferrari 263; 4.Lotus-Renault 239; 5.Mercedes 136; 6.Sauber-Ferrari 115; 7.Force India-Mercedes 81; 8.Williams-Renault 58; 9.Toro Rosso-Ferrari 15.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

6 Responses

  1. Stijn says:

    Ik vrees inderdaad dat het kampioenschap gereden is. Het gaat nog tussen twee personen waarvan in mijn ogen een iemand duidelijk (dankzij een superieure wagen) favoriet is… Opvallend wel dat we tot MS hebben moeten wachten op een Duitse wereldkampioen F1 en het nu reeds voor de 10de keer op 19 jaar prijs kan zijn. Met drie titels op zo’n jonge leeftijd zou Vettel op recordjacht zijn…

  2. AnthonyG says:

    Ik vond het alles behalve een saaie race, Vettel en Massa waren in “a class of their own”, maar wat daarachter gebeurde was F1 zoals ik het graag zie. Combinatie van tactiek en rijgedrag zonder dat het een loterij of te onvoorspelbaar werd.

    (Valt me net op: Raikkonen is de enige rijder in de top 7 die nog geen race gewonnen heeft.)

  3. Ken Divjak says:

    Van tactiek gesproken: klopt het dat alle mogelijke scenario’s/strategieën tegenwoordig door de computer gegenereerd worden?

    En dat de strategische breinen – bij wijze van spreken – alleen nog aan het werk moeten als een pace-car of andere het normale verloop van de race verstoort?

    Verdorie toch een high-tech sport geworden,
    als zelfs de piloten niet meer mogen kiezen hoeveel burn-outs ze voor de start doen…

    Banger-racing anyone? 😉

  4. Pieter Fret says:

    Inderdaad doodjammer van Alonso’s DNF, want tegen de superieure Red Bull heeft hij de komende vijf races allicht weinig kans. Puur op verdienste verdient hij wat mij betreft eerder een derde titel dan Vettel…

    Maar je weet nooit, misschien gooit McLaren nog wel roet in het eten voor Red Bull als ze hun vorm van de vorige races terugvinden.

Leave a Reply