DRIVR

Test: Ford Fiesta 1.6 Sport Black Edition

Koppelstuurde de Focus RS zich haast keer op keer naar de goeie kant van onze R-schaal, en werd de nieuwe ST over het Kanaal overwegend positief onthaald – dan is het nog steeds even wachten op een gepeperde Fiesta. De amuse-gueules die Ford regelmatig uit de keuken laat komen, stemmen ons gelukkig meestal wel tevreden. Laatste zoethoudertje op de kaart: de Black Edition. What’s in a name?

Onder het motto ‘het hoeft niet altijd gifgroen of schreeuwerig oranje te zijn’: zwart (koetswerk), zwart (velgen) en nog eens zwart (zijruiten en achterruit). Zodanig oneindig zwart zelfs dat hij tijdens de fotoshoot het broodnodige licht van onze fotograaf opslokte. Ook binnenin is er meer van dat: Piano Black op de middenconsole en zetels in Ebony Black-leder. Daarnaast copy-pastet de Black Edition de spoilerkit van de Sport-uitrustingsversie, en gooit hij er nog zeventienduimers, een dubbele uitlaat en een enkele millimeters lagere ophanging bovenop.

Is het dan all show en no go voor dit kleine testosteronbommetje? Niet helemaal: Ford weet met enkele kleinere ingrepen immers 134 pk uit de 1.6 Duratec te puren. Drukvoeding staat dus nog steeds op de – euh – zwarte lijst, maar dankzij een herziene luchtinlaat, gewijzigde uitlaat en close-ratio gearbox jakker je de Black Edition in 8,7 seconden richting 100 en kun je doorgaan tot hij er net voor de 200 de brui aan geeft. Cijfers waarmee de Ford zij aan zij komt met die andere warm hatch: de Swift Sport.

De man in black laat zich dankzij de sportieve ronk in de uitlaat alvast duidelijker horen dan de Suzuki-ninja, die je pas opmerkt als hij vlak voor je staat. Combineer dat met de korte verzetten en de Blauwe Ovaal beantwoordt de uitdaging om hem in de toeren te jagen als een echte All Black. Keerzijde van de medaille is dat de Fiesta aan de legale topsnelheid in ons land niet afkerig is van 4.000 toeren, en hij zich op de snelweg dus niet helemaal in z’n sas voelt. Op naar de B-wegen dan maar?

Yes sir, want daar komt het onderstel van de Black Edition pas echt tot leven. Ford heeft een aardig compromis gevonden tussen comfort en sportiviteit, waardoor de Fiesta ondanks de ietwat gekortwiekte ophanging de minder kundig aangelegde B-baantjes relatief soepel verteert. Toch blijft in bochten body roll lang genoeg achterwege om met vertrouwen het tempo op te drijven. Dat vertrouwen wordt bevestigd door het stuur, dat eens voorbij z’n eerste artificiële indruk steeds zwaar genoeg blijft, de weerstand lekker geleidelijk opbouwt en verrassend precies is.

Als je de ketel wat opstookt – ondanks de gewijzigde verzetten blijft dat immers de boodschap – merk je dat de Fiesta heel wat toelaat, een lichte neiging tot onderstuur niet te na gelaten. Niks om je zorgen over te maken, want dat onderstuur kondigt zich steeds heel beleefd aan. Het (uitschakelbare) ESP blijft ongemerkt op de achtergrond, en grijpt pas subtiel in wanneer de achterkant bijvoorbeeld bij lift-off oversteer lichter wordt.

Als je de vod uitwringt, breng je de Black Edition dus relatief eenvoudig en idiotensicher naar zijn limieten. En dat brengt ons dan weer opnieuw bij de conclusie die Ken enkele jaren geleden al maakte bij de 1.6 Sport: dit onderstel kan meer aan dan de hier gestalde 134 paarden, en zou dus een uitstekende basis kunnen zijn voor de ST. Maar daarvoor is het dus nog even wachten.

Of de Black Edition je in de tussentijd op het lijf geschreven is, hangt dus af van wat je vooropstelt. Wil je instant speelplezier, wacht dan misschien beter nog even op de ST of RS. Wil je een warm hatch waarmee je steeds het onderste uit de kan moet halen om hem uit z’n schulp te laten kruipen zonder daarbij lijf en leden te riskeren, dan heb je naast de Swift Sport een interessant – zij het haast 3.000 euro duurder – alternatief. Met deze Black Edition heeft Ford de lat voor de ST/RS in elk geval hoog gelegd. Kom op, Ford, make it good.

[Foto’s: Jeroen Peeters]

FORD Fiesta Black Edition

Plus Min
+ Old school rijgedrag… – … gekoppeld aan old school prestaties

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 134 pk
Koppel 160 Nm
Gewicht 1.045 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,7 s
Topsnelheid 195 km/h
Gem. testverbruik 7,5 l/100 km
CO2-uitstoot 139 g/km
Prijs 20.950 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10

Share Button

One Response

  1. Wim Bervoets says:

    Interessant: in Parijs stond de gefacelifte Fiesta Sport.
    Zonder black pack, maar voortaan met de 1.0 EcoBoost 125-driecilinder.
    In België vanaf begin 2013, wordt dus ongetwijfeld vervolgd…

Leave a Reply