DRIVR

F1-Column: Waarom Schumacher moest vertrekken

Afgelopen week nam zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher voor de tweede keer afscheid van de sport die hij ooit domineerde. Het werd een vertrek door de achterpoort, want hoewel hij de schijn nog enigszins probeerde hoog te houden met een inderhaast bijeengeroepen persconferentie, was het voor de goede verstaander duidelijk: dit vertoonde alle tekenen van een gedwongen aftocht.

“Hoewel ik nog competitief ben”, vertelde Schumi in zijn typisch zelfverzekerde stijl, “is het nu eenmaal tijd om te vertrekken. Ik vind de motivatie en energie niet meer om nog door te gaan.” Bizar dan dat zijn initiële reactie op Hamiltons komst naar Mercedes – dat haar huidige nummer 1 voor voldongen feiten en zonder zitje stelde – er een afwachtende was. De zin om door te gaan leek zeker niet te ontbreken, het contract wel. Pas nadat Michaels management bij de Sauber-top gesignaleerd was, kondigde hij zijn afscheid aan. Geen kwestie van niet willen, maar van niet kunnen/mogen dus?

Zelf haalde Schumacher als reden voor zijn motivatieverlies aan dat hij alleen geniet van het racen als hij competitief is. Als dat waar is, waarom zou hij dan bij Sauber solliciteren? Akkoord, afgaand op het afgelopen seizoen biedt de Zwitserse renstal hem even veel kansen op een podium als Mercedes. Maar regelmatige overwinningen? Hoogst onwaarschijnlijk.

Hoewel Schumacher dus bereid leek om nog door te gaan bij een andere subtopper, bleek daar geen overeenkomst te bereiken – of toch niet onder de voorwaarden die hij gewend is. Daar hebben zijn povere resultaten sinds zijn comeback allicht veel mee te maken. Of dat Michaels fout is? In de 15 races van het huidige F1-seizoen viel hij zeven keer uit, waarvan twee keer door zijn eigen schuld en vijf keer met mechanische problemen. De hoofdmoot ligt dus zonder twijfel aan de auto – het blijft dus afwachten of Hamilton beter zal doen.

Is Schumacher daarmee vrijgepleit? In tegenstelling tot velen heeft ondergetekende nooit getwijfeld aan ‘s mans intrinsieke snelheid. Hij liegt niet als hij, op het arrogante af, beweert dat hij nog mee kan met de besten – dat bewijzen zijn pole in Monaco en zijn podiumplaats in Valencia. Hij blijft bovendien een van de beste starters van het veld en een van de taaiste klanten in duels. Maar aan het einde van de rit word je afgerekend op je score, en op enkele opvallende fouten – Schumacher vertoont sinds zijn comeback de neiging om zich te miskijken op voorliggers. En dat zijn momenten van concentratieverlies die hij in zijn roemruchte eerste carrière simpelweg niet had.

Het is allemaal hooi op de kar van zij die al drie jaar lang beweren dat Schumacher niets meer te zoeken had in de Formule 1. Dat hij zijn onoverwinnelijke reputatie te grabbel gooide voor een onzeker avontuur. Maar net daarom heeft die beslissing altijd op mijn respect kunnen rekenen: de man die alles al bereikt had, keerde terug uit liefde voor de sport. Om nog drie jaar lang vet betaald te worden voor wat hij het liefst van al doet: rondjes scheuren in de snelste wagens ter wereld. En wie kan hem daarin ongelijk geven?

Share Button

8 Responses

  1. Swies says:

    Het blijft mij verbazen dat er geen geruchten waren over een terugkeer naar Ferrari. Jammer genoeg

  2. Benny Herdewyn says:

    Stel:
    Schumacher was 1 jaar eerder teruggekeerd op het moment dat BAR Honda innovatief een sterke auto had. Hij had waarschijnlijk net zoals Button veel gewonnen en iedereen had gezegd: hij kan het nog…
    Om maar te zeggen dat ik Pieter bijtreed over ‘de intrinsieke snelheid’ van MS. Ik denk dat ook Ross Brawn de start van Mercedes anders had voorgesteld…
    Dat hij meer missers maakte dan vroeger is echter ook een punt, maar volgens mij eerder een gevolg van een drang tot winnen die niet beantwoord kon worden door een auto die niet bij zijn rijstijl paste. Al zette hij de Ferrari in zijn eerste seizoen met een goed team ook naar zijn hand, dus veel pro’s en contra’s in the end.

  3. heidekonijn says:

    Als marketeer onthoud ik dat een piloot die vroeger erg interessant was om mee geassocieerd te worden als automobielbedrijf, vervangen is door een piloot die dat nu is.

    Geen van de twee vind ik erg sympathiek naar gedrag toe. Maar dat is ondergeschikt aan show en cold hard cash natuurlijk.

    • Stijn says:

      Is dat zo? De hype rond Hamilton is zelfs in de UK al gaan liggen, Button is nu de laatste Britse wereldkampioen F1. De man om te hebben, zowel qua prestaties als uitstraling (neemt de fakkel van Hamilton als jongste wereldkampioen ooit over) is Vettel (zeker voor een Duits merk)…

      Wel is het zo dat de marktwaarde van MS onder nul is gezakt, waar schaalmodellen van zijn F1 wagens vroeger de hoofdprijs gingen zijn het nu net de steraanbiedingen geworden (ook die van zijn eerste carrière)…

      • heidekonijn says:

        Dat lijkt me van wel. Demografisch gezien is een jonge, hippe, cosmopolitische niet-blanke F1 piloot een marketing droom, in die zin dat hij wereldwijd meer mensen zal aanspreken en bij het product betrekken dan wie ook in de hedendaagse autosport. UK en Europa zijn leuk maar de meeste groeikans en het meeste belang van naambekendheid en positieve associaties heeft een merk in groeimarkten.

        • Stijn says:

          Met de dag wordt Hamilton minder hip en minder jong. Bovendien liggen ze buiten Europa veel minder van F1 wakker (bv. VS waar zijn huidskleur wel een positief effect zou kunnen hebben). En op de Aziatische groeimarkt ga je met die niet-blanke maar ook niet-Aziatische Hamilton ook niet beter scoren dan een Duitser…

          • heidekonijn says:

            Dat hij met de dag minder jong wordt staat buiten kijf, maar toch maakt Mercedes hem en niet zijn Duitse teamgenoot het nieuwe gezicht van het merk. A propos groeimarkten stel ik vast dat hij bij McLaren vervangen wordt door een rijder die mogelijk wel potentieel heeft maar nog veel moet bewijzen. Behalve dan op gebied van populariteit in Zuid-Amerika.

          • Stijn says:

            Het blijft natuurlijk een ex-wereldkampioen F1 en dat is zijn toekomstige teamgenoot niet. Dat tweede klopt inderdaad helemaal.

Leave a Reply