DRIVR

Test: Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo

Wat meervoudige turbotechnologie betreft, verschijnt Opel laat op het gelag. Terwijl BMW inmiddels al aan drie stuks zit, stelt Rüsselsheim nu pas haar eerste BiTurbodiesel voor. Onder het motto “beter laat dan nooit” testten wij of de toevoeging van een extra druklader een reële impact heeft op het rijden met Opels vlaggenschip, de Insignia.

Opel Insignia BiTurbo

Kort gesteld: absoluut. De nieuwe motor is wat je noemt een win-win-win-winsituatie: meer vermogen en koppel (195 pk, 400 Nm), meer lineariteit in de krachtontplooiing, een betere gasrespons en, mede dankzij start-stoptechnologie, een lager verbruik. De BiTurbo is ook de snelste Insignia diesel totnogtoe: 0 tot 100 km/h duurt 8,7 seconden, terwijl de turbo’s lustig doorblazen tot 230 km/h. Of één van beide tenminste, want alleen tussen de 1.500 en de 3.000 tpm zijn ze alletwee actief – daaronder enkel de kleine, daarboven de grote. Het meest merkbare gevolg daarvan laat zich voelen in dagelijks verkeer: het maximale koppel is al beschikbaar vanaf 1.750 toeren, terwijl bij 1.250 tpm al 320 Nm voorhanden is. Dat zorgt in elke situatie en versnelling voor meer dan voldoende trekkracht.

Opel Insignia BiTurbo

De Insignia is altijd al een looker geweest, en dat geldt onverminderd voor de vijfdeurs (Opel noemt hem heel eerlijk een hatchback en geen coupé). Ook binnenin geen klachten over de look & feel, al blijft de ergonomie een heikel punt. De met knoppen overladen middenconsole benadert nog steeds de overzichtelijkheid van een Boeing-cockpit, waardoor de simpelste handelingen vaak behoorlijk wat (op)zoekwerk vereisen.

Opel Insignia BiTurbo Opel Insignia BiTurbo
Opel Insignia BiTurbo

Mogen we muggenziften, dan zetten we ook een rood kruisje naast de manuele zesbak, die wel prima schakelt maar door zijn lange slagen wat onhandig gepositioneerd staat. Wat dan weer in positieve zin opvalt, is het verbazingwekkend directe stuur, dat de Insignia een erg vinnig gevoel geeft. Zeker in combinatie met het standaard gemonteerde FlexRide – een adaptief chassis dat zich uiterst comfortabel toont in Tourmodus, maar strak door de bocht gaat in Sport. Het systeem biedt het beste van twee werelden en lijkt stilaan onmisbaar op luxecoupés met een sportieve roeping – en dat beseffen ze bij Opel dus maar al te goed.

Opel Insignia BiTurbo

Naar Duitse gewoonte valt de Insignia optioneel uit te rusten met zowat alle denkbare snufjes: adaptieve cruise control, noodremhulp, lane change warning, multizone-airco, verkeersbordenscanner, adaptive forward lighting, en zelfs vierwielaandrijving. Het zou je haast doen vergeten dat ook de in dit segment vanzelfsprekend geworden opties als navigatie en parkeer-, regen- en lichtsensoren op de achtergrond hun werk doen.

Opel Insignia BiTurbo

De Insignia BiTurbo komt dus bijzonder overtuigend voor de dag, maar uiteindelijk moet hij afgerekend worden in vergelijking met zijn directe concurrenten. Vroeger konden Opels uitpakken met een scherpe prijs, maar die tijden lijken voorbij. Door minstens 33.700 euro te vragen voor de Insignia BiTurbo heeft Opel hem in het vaarwater van de BMW 320d binnengeloodst. En, alle kwaliteiten van de uitdager ten spijt, durven we te betwijfelen of we voor die 650 euro extra de nog iets snellere, even zuinige en vooral achterwielaangedreven Beier zouden laten staan. Daarvoor mist de Insignia nog net dat tikkeltje betrokkenheid waar we bij DRIVR naar op zoek zijn. Baas boven baas, heet dat dan – al heeft Opel met de BiTurbo het gat bijna dichtgereden.

OPEL INSIGNIA 2.0 CDTI BITURBO

Plus Min
+ BiTurbo biedt niets dan voordelen – … behalve de prijs

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn biturbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 195 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.503 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,7 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km
Prijs 33.700 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10

Share Button

13 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Is de uitrusting bij de Opel niet veel beter dan de BMW met gelijkwaardige prijs?

    Ook valt het me op dat jullie veel en veel positiever zijn als enkele reviews uit de autobladen die ik lees.
    In ieder geval is deze Opel een mooie verschijning op de weg en naar mijn smaak verdient hij dan ook een goeie review! 🙂

    • Christoph Wauters says:

      Het is nu eenmaal een gegeven dat in zowat alle autotijdschriften een BMW, Audi en Mercedes altijd zeer goed is, en de rest als minderwaardig wordt beschouwd. Ik heb daar reeds lang leren mee leven.
      Ik ben gelukkig met mijn insignia biturbo sports tourer van juli 2012 met nu 37.000 km, net zoals ervoor met mijn omega break 3.2 V6. De adaptieve lichten zijn super, daar kunnen ze bij de concurrentie wat van leren. De vergelijking met een 320D, A4, C-klasse gaat overigens totaal niet op, gezien deze veel kleiner en veel lichter zijn. Deze wagen heeft de afmetingen van 5, A6, E, maar ik heb er absoluut geen behoefte aan om hem ermee te vergelijken. Waarom moet je vergelijken als je tevreden bent. Om dan toch wat minpunten te geven : Hij verbruikt te veel (7 tot 8 liter). In vergelijking met de (1cm kortere omega) veel minder bergruimte en een veel te kleine laadopening).

  2. Pieter Ameye says:

    Vervelend genoeg zijn zowat alle pers-Insignia’s met FlexRide uitgerust. Maar toch zou ik nog een lans willen breken voor de standaardsetup (met passiever veren en dempers, die het minstens even goed doet als FlexRide. Imho is het systeem zijn meerprijs dan ook niet echt waard. Iets dat bij uitbreiding ook geldt voor de cruise control met radarfunctie en de automatische grootlichtfunctie.

    PS: Kan je de radarfunctie van de cruise control ook uitschakelen?

    • Pieter Fret says:

      FlexRide is standaard op de BiTurbo, dus van meerprijs is er dan geen sprake. En ik vond het toch wel een zeer aangenaam systeem voor dit soort wagen, omdat je hem kan aanpassen aan je mood: relaxed meedeinen in het verkeer, of wat assertiever bochtjes pikken? Het kan dus allebei. Ik gebruikte het in ieder geval constant – en zette hem zelfs verrassend vaak in ‘Tour’.

      Ik denk dat je het ‘adaptieve’ gedeelte van de cruise control ergens ver weg in een menuutje kan uitschakelen, maar in ieder geval niet on the fly – en dat kan vervelend zijn. Als het verkeer wat drukker werd, gebruikte ik de CC daardoor gewoon niet. Hier heb je zeker een punt dus: ik zou er persoonlijk niet voor bijbetalen (maar dat geldt eigenlijk voor zowat alle high-end luxeopties). Het systeem werkt wel goed, daar niet van.

      • Christoph Wauters says:

        flexride is niet standaard.
        ik heb dat niet besteld, wegens niet nodig. ik heb deze wagen niet voor het circuit gekocht. daar bestaan meer aangepaste auto’s voor.

  3. Koen D says:

    Ligt het aan de versnellingsbak of zijn gewicht dat de Insignia evenlang doet over de 0-100 sprint als een ‘oude’ 320d ?
    Nogal teleurstellend voor een biturbo met 200pk!

    • Christoph Wauters says:

      Beste,

      Ik heb mijn insignia biturbo sports tourer sedert juli 2012en heb er nu bijna 37.000 km mee gereden. Ik heb hem met een automatische versnellingsbak. Voorheen reed ik met een omega 3.2 V6.
      de auto weegt 1953 kg en dat is zeer veel. Volgens mij veroorzaakt dit de niet echt schitterende acceleratie. De auto ligt echter wel als een blok op de weg, is zeer comfortabel, en is indrukwekkend stabiel ook bij snelheden een eind boven de 200 km/u. De hernemingen zijn indrukwekkend vanaf zeer laag toerental.
      Eigenlijk vind ik slechts 2 minpunten : in vergelijking met de (1 centimeter kortere omega) veel minder laadruimte en een veel kleinere opening van de achterdeur), en het verbruik (gemiddeld tussen 7 en 8 liter).

  4. Ken Divjak says:

    Gewicht is met zekerheid dé achilleshiel van de Astra & Insignia, Beste Koen.
    Benieuwd of de kleine Adam die obesitas-trend doorbreekt.

    En inderdaad @Pieter Ameye:
    de best sturende Astra is er volgens evo eentje op passieve dempers.

    http://drivr.be/2009/10/20/perslancering-opel-astra-14t-160-16t-180-2010/#comment-4630

    Ooit geprobeerd om zo’n exemplaar vast te krijgen,
    maar de enige persdemo zonder FlexRide bleek destijds een 1.7CDTi…

  5. Cinquecento says:

    Cynisch hoezeer iedereen de 159 altijd te zwaar vond/vind, want dit is toch ook geen lichtgewicht. 1509kg is zeker nog optimistisch

    • Christoph Wauters says:

      de mijne (insignia biturbo sports tourer met de meeste opties 1953 kg). dat is 400 kg meer dan de passat vanmijn kameraad.

  6. Ken Divjak says:

    Ja, maar: de 159 had het moeilijk om zijn buikje rijdynamisch te verbergen,
    tenzij misschien helemaal op het eind als 1750TBi.

    Iets waar de Insignia toch (marginaal) beter in slaagt.

    Anderzijds blijf ik erbij dat de EcoFlex 163 alle Insignia is die je ooit nodig zal hebben.

  7. Simon Hellin says:

    Gisteren mee gereden en het moet gezegd zijn: dit is een zeer correcte wagen, maar ik had toch 2 problemen: 194pk…? Ik vroeg me soms af waar die waren, dit voelde echt niet zo snel aan. Zelf rij ik met een 318d (136pk) en ik had niet het gevoel dat in deze wagen 60pk’s meer zaten. Daar doet de 320d het toch stukken beter.

    Het stuurgevoel was scherp maar aan hogere snelheden vond ik deze toch veel té licht.
    Ook hier doet een 3-reeks veel beter. Hoewel de nieuwere generaties ook wat lichter aanvoelen. Waarschijnlijk meer een kwestie van ‘les gouts et les couleurs …’.

    Ik zou hem iemand niet zo snel aanraden, ga voor een 320d… Meer zelf, ik zou zelf een 318d kunnen verkiezen boven deze wagen… Het voelt niet als 60pk minder én je hebt er toch meer plezier in.

    • Christoph Wauters says:

      deze wagen kun je niet vergelijken (afmetingen en gewicht) met een 318d of een 320d). maar ik wil daarom nog geen 318d of 320d. het enige wat die meer hebben is een hogere inruilwaarde.
      maar voor de rest wil ik er zeker geen voor in de plaats.

Leave a Reply