DRIVR

Quali GP Zuid-Korea: Red Bull vindt vorm 2011 terug

Red Bull voelt zich thuis in Azië. In Japan domineerde het team al, terwijl de kwalificatie voor de GP van Zuid-Korea ook weer deed denken aan de heerschappij die Red Bull in 2011 aan de dag legde. Sebastian Vettel leek opnieuw op pole af te koersen, maar Mark Webber deed ‘t op het moment dat het telde en start dus helemaal vooraan.

Al in Q1 waren de Red Bulls mijlenver voor, zelfs op de banden met de hardere compound. Ter contrast: Alonso en Hamilton eindigden op een schokkende 16e en 17e plaats. McLaren durfde het aan om ondanks het gat van een seconde Hamilton binnen te laten, terwijl Ferrari zelfs een setje supersofts verspilde om Alonso maar één plaatsje hoger te krijgen.

Beide heren hadden geluk dat Bruno Senna weer eens een waardeloze kwalificatie meemaakte, maar de Q1-vorm van de twee traditionele topteams was teleurstellend. Dat wil zeggen: Button en Massa hadden de supersofts niet nodig en reden wel relatief gemakkelijk Q2 binnen, al bleven ook zij ver verwijderd van de Red Bull-tijden.

Ferrari en McLaren op afstand

In Q2 zaten de Ferrari’s een stuk dichterbij, meer nog dan de McLarens, maar Red Bulls bleven een tiende of vier vooruit. Voor Vettel zat Q2 er na vijf minuten alweer op, maar Webber probeerde het nog een keertje met de rest van 17 overgebleven auto’s. Hij schoot er niets mee op, evenmin als Jenson Button, die op de 11e positie bleef steken. Nico Hülkenberg sprong eruit in het middenveld, terwijl de Saubers bij lange na niet hun kwalificatievorm van Suzuka konden evenaren.

Het patroon van Q2 herhaalde zich vooralsnog in het laatste part. Vettel was opnieuw dominant, terwijl zijn teamgenoot zich in eerste instantie door Alonso liet verrassen. De Ferrari’s zaten er dus goed bij, want zelfs Massa was sneller dan de enige McLaren in de sessie. Net als op Suzuka moest Lotus het niet van de kwalificatie hebben.

Het werd een iets ander verhaal in de tweede serie runs, met de klok op nul. Webber pakte de pole van Vettel af, die door toedoen van een trage Massa tienden verloor in de eerste sector en zijn tijd niet kon verbeteren. Hamilton maakte ook veel goed: hij snoepte de derde plaats van Alonso af, die weer net Räikkönen van zich af wist te houden. Daarachter volgden hun teamgenoten, Nico Hülkenberg en de twee Mercedessen, die voor het eerst sinds tijden weer tot Q3 wisten door te dringen.

GP Zuid-Korea, Yeongam, 13 oktober 2012

1e rij
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’37″242 – Q3
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’37″316 – Q3
2e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’37″469 – Q3
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’37″534 – Q3
3e rij
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’37″625 – Q3
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’37″884 – Q3
4e rij
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’37″934 – Q3
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’38″266 – Q3
5e rij
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’38″361 – Q3
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’38″513 – Q3
6e rij
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’38″441 – Q2
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’38″460 – Q2
7e rij
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’38″594 – Q2
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’38″643 – Q2
8e rij
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’38″725 – Q2
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’39″084 – Q2
9e rij
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’39″340 – Q2
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’39″443 – Q1
10e rij
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’40″207 – Q1
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’40″333 – Q1
11e rij
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’41″371 – Q1
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’42″881 – Q1
12e rij
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – no time – Q1
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’41″317 – Q1 **

** Vijf plaatsen teruggezet vanwege bakwissel

[Dit artikel verscheen eerder ook op Driving Fun]

Share Button

Leave a Reply