F1 Review: Zuid-Korea (GP 16/20 2012)

Sinds zijn briljante overwinning in Valencia stond Fernando Alonso al aan de leiding van het wereldkampioenschap Formule 1, maar na een overvalste hattrick staat de regerend wereldkampioen weer bovenaan. Met een typisch gecontroleerde overwinning in de GP van Zuid-Korea stelde Sebastian Vettel nadrukkelijk zijn kandidatuur voor een derde opeenvolgende titel. Gangnam style!

Bij de start werd ons ellende bespaard, maar na twee ronden hadden we toch een tweetal uitvallers. Jenson Button kreeg aan het eind van het rechte stuk de zichzelf uitremmende Sauber van Kobayashi vol tegen zijn rechtervoorwiel aan, terwijl Nico Rosberg zijn Mercedes met een rokende radiator aan de kant moest zetten. Ook dat was het gevolg van de Grosjean-achtige ambities in de eerste ronde van Kamui Kobayashi – wat een contrast met een week geleden.

Vooraan kwam Vettel extreem goed uit de startblokken, genoeg om zijn Red Bull vóór die van zijn teamgenoot te krijgen. Daarachter schoven Vettels metgezellen aan de linkerkant van de grid na enig agressief uitremmen aan het eind van het rechte stuk ook een plaatsje op, Alonso ten koste van Hamilton, Massa ten opzichte van Räikkönen.

Massa presteert opnieuw sterk

Terwijl de zaken zich stabiliseerden aan de kop van het veld, vermaakten we ons intussen met de middenveldduels, met de Toro Rosso van Jean-Eric Vergne in een hoofdrol, maar al gauw was het tijd voor de eerste ronde bandenwissels. Na de eerste middenmoters was Hamilton de eerste die A zei, gevolgd door Webber, Massa en Räikkönen. Een ronde later waren Vettel en Alonso aan de beurt. Het effect op de onderlinge krachtsverhoudingen: geen, behalve dat Pérez (zoals gebruikelijk langer doorrijdend) zich nog even met de strijd om de derde plaats tussen Alonso en Hamilton bemoeide.

Al gauw had die strijd niets meer te betekenen, want Hamilton begon tijd te verliezen met korrelende banden, veroorzaakt door een ophangingsprobleem, zo bleek later. Zo veel zelfs dat Massa – opnieuw prima presterend – de Brit voorbijstak voor de vierde plaats. Maar ook Hamiltons vijfde plaats was niet veilig. Zomaar gaf hij die niet op: al verloor Lewis zijn plaats aan Kimi op het rechte stuk, meteen daarna pakte hij zijn verloren gegane eigendom weer terug. Zo hield Hamilton het nog even vol tot zijn (vroege) tweede stop.

Hülkenberg schittert

Aan kop had Vettel een gat van zeven seconden geslagen ten opzichte van Webber, maar Fernando Alonso zat nog steeds op het vinkentouw, twee seconden achter de tweede Red Bull, met vier seconden achter hem de tweede Ferrari, precies waar de Italianen die graag zien. Daardoor moesten we ons genoegen halen uit een duel tussen Hülkenberg en Grosjean om de zevende plaats, zowel voor als na hun tweede pitstop. Ook Schumacher en Di Resta hadden het met elkaar aan de stok, maar net buiten de punten.

Die tweede serie stops bracht vooraan opnieuw geen veranderingen teweeg, maar vanaf de zesde plaats van Lewis Hamilton – in een bandenvretende McLaren – bleef het interessant. Het werd zelfs geweldig toen Hamilton, Grosjean en Hülkenberg met z’n drieën op de bocht na het tweede rechte stuk afkwamen: met een briljante staaltje opportunisme haalde Duitser zijn twee opponenten buitenom in!

Lewis rolt groene loper voor zichzelf uit

Vervolgens was het aan de McLaren-coureur om op zijn vierde setje banden – supersofts deze keer – de Toro Rosso’s van Vergne en Ricciardo na te jagen. Het lukte hem maar niet, zelfs niet toen Ricciardo in de problemen kwam en Vergne voorbij moest laten, En al helemaal niet toen Hamilton een stuk groene astroturf oppikte uit de bocht waar de baanrand al een tijdje aan het kapotgaan was. Het bleef de rest van de race achter de bargeboard van de McLaren steken en kwam zelfs een paar keer onder Hamiltons rechterachterband terecht. Dat betekende het einde van zijn aanval op de Toro Rosso’s.

Aan het slot kreeg Vettel de waarschuwing om het rustig aan te doen met zijn rechtervoorband. Met een wandeltempo volbracht hij de laatste ronden, waarna hij werd afgevlagd door de Koreaanse zomerhitkoning Psy, met genoeg voorsprong om Webber en de twee Ferrari’s voor te blijven. Daarmee haalde Vettel een zuivere hattrick aan overwinningen in huis in een seizoen dat tot voor kort zo onvoorspelbaar was. Tegelijk nam hij de leiding in het WK van Alonso over, die daar sinds Valencia had gestaan.

De laatste wending in het kampioenschap?

Toch had Ferrari iets om tevreden over te zijn: het greep de tweede plaats in het constructeurs-WK van McLaren, waar het nog niet zo lang geleden vierde achter Lotus stond. De wederopstanding van Felipe Massa heeft er veel mee te maken, maar de déconfiture van McLaren in de laatste paar races evenzeer. Het team dat met de snelste auto van de grid uit de startblokken van de zomerstop tevoorschijn kwam, mocht in Korea maar één punt bijschrijven.

En arme Lewis Hamilton: het team waarvoor hij volgend jaar uitkomt, maakte zo mogelijk een nog erger weekend mee. Na een veelbelovende kwalificatie was het weer helemaal niks voor Mercedes in de race. Wat een contrast met Red Bull: dat scoorde de eerste dubbel van het seizoen (niet alleen van Red Bull, maar van álle teams) en haalde sinds de dubbele nul van Monza 95 constructeurspunten binnen. Maar vier races (inclusief de onbekende baan van Austin) is nog lang genoeg voor wéér een wending in dit kampioenschap. Het is nog lang niet voorbij.

GP Zuid-Korea, Yeongam, 14 oktober 2012

1 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 55 ronden, 1.36’28″651
2 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 8″231
3 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 13″944
4 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 20″168
5 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 36″739
6 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 45″301
7 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20-Renault) – 54″812
8 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’09″589
9 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’11″787
10 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’19″692
11 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’20″062
12 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’24″448
13 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’29″241
14 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’34″924
15 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’36″902
16 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
17 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
18 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
19 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 2 ronden
20 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden

Snelste ronde: Mark Webber, 1’42″037

Uitgevallen
1e ronde – Jenson Button
2e ronde – Nico Rosberg
17e ronde – Kamui Kobayashi
17e ronde – Pedro de la Rosa

WK coureurs
1.Vettel 215; 2.Alonso 209; 3.Räikkönen 167; 4.Hamilton 153; 5.Webber 152; 6.Button 131; 7.Rosberg 93; 8.Grosjean 88; 9.Massa 81; 10.Pérez 66; 11.Kobayashi 50; 12.Hülkenberg 45; 13.Di Resta 44; 14.Schumacher 43; 15.Maldonado 33; 16.Senna 25; 17.Vergne 12; 18.Ricciardo 9.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 367; 2.Ferrari 290; 3.McLaren-Mercedes 284; 4.Lotus-Renault 255; 5.Mercedes 136; 6.Sauber-Ferrari 116; 7.Force India-Mercedes 89; 8.Williams-Renault 58; 9.Toro Rosso-Ferrari 21.

[Dit artikel verscheen ook op Driving Fun]