DRIVR

Test: Hyundai Veloster Turbo 1.6 186

28.999 euro – zoveel vraagt Hyundai voor de sleutels van zijn 186 pk sterke Veloster Turbo. Redelijk fors als je er onze ‘man maths’ bijhaalt en constateert dat Renault 45€ minder verlangt voor een Mégane RS, terwijl Ford de nieuwe Focus ST slechts 1 euro duurder afficheert. De Veloster Turbo mikt zijn dubbele uitlaat dan ook op lauwe(re) hatches, en rijdt bij ons altijd full option de showrooms uit. Of die tactiek werkt?

Hyundai Veloster Turbo

Veel – zoniet alles – hangt af van de manier waarop de Veloster Turbo dynamisch uit de hoek komt. Want wat dat betreft heeft de hippe Koreaan de perceptie dusver tegen; los van de makke atmosferische (en tot nog toe enige) motorisatie, staat er een groot vraagteken bij de gebruikte achterophanging. Die heeft het niet alleen moeilijk bij bulten en korte oneffenheden, maar zouden we zonder het standaard ESP zelfs als lichtjes gevaarlijk durven bestempelen. Iets wat ze bij Hyundai intussen ook beseft hebben. Hence, voor de twinscroll-turbovariant maakten de ingenieurs enkele broodnodige, maar vooral ook welgekomen wijzigingen.

Hyundai Veloster Turbo

De meest opvallende nieuwigheid is dus de herontworpen torsieas achteraan. En die maakt gelukkig finaal komaf met de vele tekortkomingen van de basisversie. Bovenop stuggere dempers voor de standaard 18-duimers en zelfs gewijzigde settings voor de elektronische stuurbekrachtiging groeide de diameter van de voorste remmen met 20mm tot 300 in totaal. Grote afwezige op de Turbo is wel Hyundai’s DCT-transmissie met dubbele koppeling, die terug plaatsmaakt voor een (optionele) Shiftronic-zestrapsunit met koppelomvormer. Dit omdat de DCT het extra koppel (van 167 Nm bij 4.850 tpm naar 270 Nm bij 1.500 tpm) voorlopig niet aankan. Al wordt gefluisterd dat een DCT met zeven verzetten later mogelijk de line-up vervoegt.

Hyundai Veloster Turbo

Hyundai Veloster TurboHyundai Veloster Turbo

Onze verbazing is echter groot wanneer blijkt dat de binnenshuis ontwikkelde Shiftronic bijzonder goed presteert. Op- en terugschakelen gaat uitermate vlot, en elk van de zes verzetten reageert snel op de manuele commando’s van de stuurflippers. Zozeer zelfs dat we ons initieel afvragen of Hyundai niet per ongeluk een unit met twee koppelingen heeft gemonteerd. Domper op de feestvreugde is de meerkost van 1.500 euro (plus 250 euro extra BIV in Vlaanderen) bovenop het lichte meerverbruik. Echt vaak zal deze optie dus niet worden aangevinkt. En dat is jammer, want de combinatie werkt op zich best aanstekelijk – mede dankzij vrij lange verzetten en het vrijgekomen koppel.

Hyundai Veloster Turbo

Hyundai koos er bewust voor om de Europese versie van de Veloster Turbo terug te schroeven tegenover de US-versie (die 205 pk heeft), met als doel meer raffinement en Newtonmeters. Een moedige beslissing die loont, want ook de manuele bak stelt niet teleur. Het tempo gaat als vanzelf terug de hoogte in, en de Turbo schept opnieuw het vertrouwen waar het de atmosferische variant aan ontbreekt. Zelfs op gehavend wegdek en bij hoge snelheden houdt het onderstel de touwtjes strak in handen, terwijl koppelstuur onder de meeste omstandigheden zo goed als uitblijft.

Hyundai Veloster Turbo

Tegelijkertijd blijft het comfort verrassend hoog dankzij een volwassen demping, voldoende (geluids)isolatie en een kwalitatief interieur met stoelen die veel (zijdelingse) steun bieden. Bij hogere toeren klinkt de herziene uitlaatlijn bovendien beter dan voorheen – al verwacht je eigenlijk nóg meer gezien de prominente dubbele uitlaat, de vele turbologo’s en de stevige bodykit. De twee matte lanceringskleuren (700 euro) zijn naast metaalkleur (550 euro) en de automaat de enige opties. Standaard krijg je o.a. een navigatiesysteem met 7″ touchscreen, achteruitrijcamera, premium audiosysteem, keyless go, lederen zetels met verwarming en een elektrisch openbaar panoramadak.

Hyundai Veloster Turbo

Dat maakt van deze Veloster Turbo een bijzonder sterk pakket wanneer je hem tegenover voorwielaangedreven concurrenten als de Opel Astra GTC 1.6 Turbo, VW Scirocco 1.4 TSI 160, MINI Clubman Cooper S, Citroën DS4 1.6 THP 200 of Renault Mégane Coupé TCe 180 positioneert. Auto’s die, met dezelfde opties, stuk voor stuk merkelijk meer kosten. Maak je echter de vergelijking met het heersende GTI-establishment, dan is het USP van de Veloster Turbo minder overtuigend. Wat wij van deze showroommagneet onthouden, is dat onder dat excentrieke uiterlijk nu ook een gedegen rijdersauto zit. Een die weliswaar tekort schiet tegenover echte hot hatches, maar daar tegenover een fiscaal vriendelijk(er) product zet dat het beste van beide wil combineren. Met succes.

Hyundai Veloster Turbo

[Foto’s & copyright: Pieter Ameye]

HYUNDAI Veloster Turbo

Plus Min
+ Wedergeboorte van de Veloster – Marktstrategie (?)

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 186 pk
Koppel 270 Nm
Gewicht 1.388/1.428* kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,4/8,1* s
Topsnelheid 214 km/h
Gem. normverbruik 6,9/7,4* l/100km
CO2-uitstoot 157/174* g/km
Prijs 28.999 euro
(*) (Cijfers automaat)

Verdict

8 op 10

Share Button

11 Responses

  1. yvesw says:

    Klopt het aantal Newtonmeters aan koppel in jullie cijferhoop? Dan heeft de Europese versie zo maar eventjes 75Nm meer koppel dan de Amerikaanse versie (195Nm vs 270Nm)!
    Dat maakt dan ruimschoots het verlies aan pk’s goed…

    • Ken Divjak says:

      Correctie: de turbovariant heeft 75Nm meer dan de atmoversie.

      De Amerikaanse versie produceert zo’n 265Nm van 1.750 tot 4.500tpm.

      De Veloster Turbo is dus vooral pk’s kwijtgeraakt tijdens zijn overtocht, maar het klopt wel dat de ingenieurs zich op driveability gefocust hebben voor de EU-versie.

      • yvesw says:

        Dan heb ik verkeerde info ontvangen. 195Nm leek me inderdaad al zeer weinig. Dus 5Nm meer? Daar ga je geen potten mee breken denk ik. Al verwachten mensen te veel van deze wagen…

  2. Pieter Ameye says:

    Zie hier onder de rechtstreekse verschillen tussen de Europese niet-turbo en turbovariant:

  3. Thierry 911 says:

    Mijn buurman heeft een saai metallic grijs exemplaar. Maar moet wel altijd eens kijken als ik passeer. Mooi dat er nu ook versie is met evenveel show als go. Maar voor dat geld zou ik toch zwichten voor iets anders. Een beetje doorsparen en je hebt zelfs een GT 86.

    • Stijn says:

      Zelfs niet al te veel doorsparen, op dit moment bieden de dealers van Toyota mooie kortingen (tot een basisprijs van 29.200). Zou iedereen met interesse erin aanraden daarvan gebruik te maken, Toyota heeft een gewoonte om met een straffe introductieprijs uit te pakken en deze daarna op te trekken (de Celica TS23 143 pk was initieel ook aan 880.000 BEF te verkrijgen maar niet veel later was dit al opgetrokken tot net over het miljoen BEF).

  4. Pascal says:

    Ziet er best geslaagd uit moet ik zeggen. Maar voor 30000 euro??? Veel gaan of willen ze er precies niet van verkopen. Doe maar een Golf GTI voor die hoeveelheid centen.

  5. Laurent says:

    Krijgen de gewone velosters dan ook de nieuwe achterophanging?

  6. Ik kan me totaal niet vinden in de tekst hierboven. Ik heb de gewone Hyundai Veloster 1.6 GDi getest en heb nu de Hyundai Veloster 1.6 T-GDi een week mee. De waardeloze vering/demping van de gewone Hyundai Veloster 1.6 GDi (die desondanks een geniale wegligging heeft) is nu vervangen door een uitstekende sportieve vering/demping. De turboversie stuurt vooral met het ESP uit werkelijk geniaal goed. Inderdaad geniaal want wat deze auto kan zonder elektronisch dan wel mechanisch sperdif is bizar en kan eigenlijk helemaal niet. Natuurlijk is de Renault Megane RS een auto met een waanzinnig goede wegligging maar dat is vrijwel geheel te danken aan het mechanisch sperdif.

    • yvesw says:

      Zo negatief doen ze hier toch niet?
      De demping is inderdaad beter dan die van de gewone Veloster, maar op kasseiwegen weet hij toch echt niet wat hij moet doen. Geniaal goed sturen is misschien ook overdreven, maar voor een 1ste try-out in het segment zet Hyundai inderdaad wel een goed sturend bakje neer. Wat mij vooral aantrekt is de prijs. Eén van de reden waarom de vergelijking met een BRZ/ GT-86 totaal onmogelijk is. Ik raad iedereen eens aan om een weekje Veloster Turbo/ Subaru BRZ te rijden. De Subaru is zo spartaans als het maar kan zijn en gevoelsmatig niet sneller dan de Veloster Turbo (in tegendeel). De Vesturbo biedt dan weer alle mogelijke opties (lees: comfort) die in de dagdagelijks wereld veel belangrijker zijn dan de perfecte gewichtsverdeling in de Toyobaru. Enig puntje van kritiek die ik kan geven op de Veloster Turbo is de claxon. Die klinkt te belachelijk 🙂

Leave a Reply