DRIVR

Krijgt Europa een Radicaal Andere Mustang in 2014 ?

Drie weken in de true unbridled spirit of the West hebben me geleerd dat Amerikanen hun autogeschiedenis als clichés omarmen. Koopt John met de pet geen suv? Dan staat er vast wel een Challenger, Camaro of Mustang op z’n driveway. Voor ik volledig in Astrid Bryan-taal verval, nog even dit: die laatste staat op het punt ingrijpend gewijzigd te worden met het oog op… de Europese markt.

Pony cars zijn in de VS al enkele jaren terug van weggeweest. Deed de fastback-knipoog in de Mustang uit 2005 z’n banalere 90s-voorganger ogenblikkelijk vergeten, dan konden motown-concurrenten Dodge en Chevrolet met hun Challenger en Camaro niet achterblijven. Het recept: tweedeurs met lange motorkap, sportieve retrolijn en lage prijs. Emissienormen, een hoger verbruik en eenvoudigere architectuur – en daardoor minder gunstige concurrentiepositie tegenover de Europese constructeurs – deden de Amerikanen besluiten om hun big block power officieel aan hun kant van de oceaan te houden, ondanks hun in verhouding goedkope prijs. Alleen Chevrolet voert de Camaro sinds dit jaar officieel in.

In 2014 zou daar de Mustang bijkomen, aldus Car & Driver, al ziet het blad de Ford ingrijpend gewijzigd. Volledig in lijn met de globale strategie van de Blauwe Ovaal zou de nieuwe Mustang namelijk zowel op de Amerikaanse als de Europese klanten mikken. En dat betekent dat de Mustang zal moeten voldoen aan de Europese verwachtingen van een moderne DRIVR: een compacter onderstel met kortere wielbasis, geen starre achteras maar een multilink, en naast de atmosferische zes- en achtcilinders toch een substitute for cubic inches in de vorm van een EcoBoost-zescilinder. De grootste veranderingen zullen echter in het koetswerk zitten. Dat zou namelijk heel wat meekrijgen van de Evos, de designstudie die Ford vorig jaar in Frankfurt liet zien en die recent nog de Mondeo en Fusion beïnvloedde. Of de nieuwe Mustang retrotrekken meekrijgt of – zo vreest Car & Driver – alleen het naamplaatje met z’n voorgangers gemeen zal hebben, weten we dus pas in 2014.

[Bron: Car & Driver]

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Of dit een algemene tendens inluidt om stilaan van het retroconcept af te stappen?

    PS: En daarmee zijn er twee onduidelijkheden de wereld uit

    – de Mustang komt pas bij de volgende generatie in 2014 naar Europa
    – en zal niet meer als dusdanig herkenbaar zijn 😉

  2. W0ut says:

    Hopelijk houden ze ook de amerikaanse prijzen aan…

    • Pieter Ameye says:

      Vanaf 22.000 dollar of omgerekend 16.752 euro dus. No way natuurlijk. En laat dat net (samen met de retro styling) het succes van de meest recente generatie – en bij uitbreiding het origineel – zijn.

      Toch benieuwd hoe Ford het in deze concreet wil aanpakken. Want met een ho(o)g(er) prijskaartje en a-typische Mustang-looks schieten ze hun doel denk ik ietwat voorbij.

Leave a Reply