DRIVR

Test: Ford Focus ST 250 (2012)

‘De ST3 is het eerste gezamenlijke product van TRSE en SVT’. Cockney voor de doorsnee verstaander, maar een opmerkelijke constatatie voor Essex-boys de wereld rond. Het betekent immers dat de derde generatie Focus Sports Technologies zowel door Team RS Europe als door het Special Vehicle Team in Amerika ontwikkeld is. Gelijke motor, idem ophanging, dito prestaties. Of de World Performance Car die de ST daarmee wordt nog kan schitteren in de lokale Ardennen?

ford focus stford focus st

Vooraleer die vraag van antwoord te dienen, even de redenering erachter. Ford oordeelt dat DRIVRs in tijden van crisis minder geneigd zijn om hardcore speelgoed te kopen. Daarom mikt de nieuwe ST eerder op de Golf GTI dan de Mégane RS, zitten er vijf deuren op in plaats van drie en moet dezelfde versie dienst doen van Melbourne tot Manhay. Voorlopig is er zelfs geen sprake van een nieuwe RS, al ziet perschef Declercq dat nog eerder gebeuren dan een überversie van de Fiesta. Wait (long) and (maybe) see, dus.

ford focus stford focus st

Een vergelijking die de Belgische PR wel wil maken, is met de vorige ST’s – en daar zijn er ondertussen vier van: de Focus ST1 170 van 2002 (met meer chassis dan vermogen), de Mondeo ST220 (die nog altijd als leswagen gebruikt wordt op Lommel), de Fiesta ST uit 2004 (oftewel een schoolvoorbeeld van upsizing) en de Focus ST2 van 2005. Stuk voor stuk onderhoudende modellen die nèt te verantwoorden vallen voor dagelijks gebruik, maar niet zo OTT zijn als de bespoilerde Rallye Sport. En daar borduurt de nieuwe gedwee op voort, met relatief gedegen looks. Om kort te gaan: de neusjob is geslaagd, het poepwerk gewaagd met een dubieuze uitlaat in achthoekig formaat.

ford focus st

Binnenin stelen de Recaro’s de show. Geen agressieve kuipen ditmaal, maar comfortabele sportzetels die hun merknaam Pfaff-gewijs op de revers dragen. Klassestoelen, al staan ze (wederom) een fractie te hoog opgesteld. Ook de manuele zesbak vervult zijn werk naar behoren, zij het evenmin foutloos: terugschakelen naar tweede is soms moeilijker dan het hoort door een vreemde positionering ten opzichte van de vaste middensteun. Kleine missers die snel vergeten zijn wanneer de viercilinder turbo zich klaarmaakt voor een work-out rond Spa. Eerste indruk: NVH-waarden zijn duidelijk een prioriteit voor deze ST, want zonder belasting is er Noise, Vibration noch Harshness. En da’s verre van mis voor een tweeliter die 125pk per liter uitbraakt.

ford focus stford focus st

Eenmaal op gang toont de EcoBoost zich zo elastisch als zijn 360Nm van 2,000 tot 4,250 toeren doen vermoeden. Ter bewijs: bij 1.750 is er al 340Nm beschikbaar, bij 6,500 nog altijd 270. Om maar te zeggen dat het blok altijd en overal gretig aandoet, begeleid door een geluid dat (onder belasting) het midden houdt tussen een vier- en vijfcilinder. Daarvoor monteert Ford tegenwoordig een actieve Sound Symposer die lucht aftapt van de inlaatcollector om die tegen het schutbord te laten vibreren. Het actieve stuk (anders dan de RS die een gelijkaardig passief systeem had) zit hem in de elektronische klep die het geluid mee stuurt. Het resultaat is iets wat een sportluchtfilter van het kelktype benadert, maar misschien te gemaakt (lees: monotoon) klinkt om octaanjunkies lang te plezieren. Niet dat het stoort aan de treble-top snelheden die de ST losjes uit zijn Goodyears schudt op N-wegen…

ford focus st

Of de besparingen aan de voortrein meer punten kosten? Zonder RevoKnuckle (om koppelstuur te onderdrukken) en een mechanische sper (om wielspin te negotiëren) zou je verwachten dat ST3 bij de eerste bocht rechtdoor wil, maar niets is minder waar. Akkoord: zelfs op droog wegdek zijn er parasietreacties in eerste, tweede en derde – maar die klasseren eerder onder ‘karakter’ dan onder ‘lastpost’. Ford introduceert hier – naast het gekende Torque Vectoring  – ook Torque Steer Compensation dat via het EPAS subtiele stuurinputs geeft om koppelstuur tegen te gaan.

ford focus stford focus st

Een heleboel hocus-pocus dus, maar al bij al is het geheel van systemen zo goed gekalibreerd dat het nooit echt stoort. Doe er nog een verdraaid snel stuur bij (1.8 omwentelingen van nok tot nok), inclusief variabele tandheugel om de stuuruitslag bij meer hoek exponentieel te vergroten (het zogenaamde Variable Ratio Steering), en je krijgt intuïtieve koerswissels op polscommando die naar vierwielsturing neigen. Met het verschil dat de voorwielaangedreven ST zich zelfs met ingeschakeld ESP laat ‘zetten’, en controleerbaar overstuurt zonder.

ford focus st

Tel daar nog een vergevingsgezinde demping bij die de koets wonderbaarlijk vlak houdt, en je hebt misschien een heel andere wagen dan de vorige Focus ST/RS – maar wel een die nog altijd vierenhalf R‘en waard is. Het laatste halfje zit traditioneel in een echt LSD, dito geluid en meer natuurlijk gevoel door de elektrische stuurservo. Al bewijst Ford hiermee wel dat een bezuinigde ST met digitale genen geen flater hoeft te zijn… maar evenmin een koopje; Ford België vraagt 29.000€ voor de basisversie (ongeveer evenveel als VW voor een GTI en Renault voor de Mégane RS) terwijl Ford UK dat duo een paar duizend pond onderbiedt om het gebrek aan hardware te compenseren. Slimme(re) zet?

[Foto’s: Ken Divjak]

FORD Focus ST3 250

Plus Min
+ Daily Hyperhatch – Geen koopje in België

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 250 pk
Koppel 360 Nm
Gewicht 1362 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,5 s
Topsnelheid 248 km/h
Gem. testverbruik 13,9 l/100km
CO2-uitstoot 169 g/km
Prijs 29.000 euro

Verdict

9 op 10

Share Button

6 Responses

  1. bAAx says:

    1.8 turns lock 2 lock? Hoe voelt dat eigenlijk?

    • Ken Divjak says:

      Even mentaal herkalibreren (en zorgen dat je de eerste apex niet coupeert), om je daarna af te vragen waarom niet alle stuurhuizen zo direct zijn.

      Kan natuurlijk alleen dankzij dat Variable Ratio Steering (tenzij je met de draaicirkel van een oude Alfa wil eindigen), en dat vraagt meer gewenning.

      Gelukkig voel je die Torque Steer Compensation quasi niet door het EPAS.

  2. heidekonijn says:

    Dit kan en zal een geweldige auto zijn, en ik zou bijna met de badge kunnen leven. Maar die achterlichten? Nee. Als een fotomodel met flaporen groter dan haar hoofd. Gruwel.
    Dat zal dan wel mijn ondiepe kant zijn.

  3. Ken Divjak says:

    De 1.000€ duurdere Clipper heeft daar minder last van:

  4. Cinquecento says:

    Voor iets minder centen heb je een Focus RS in topstaat met vrij weinig KM. Heb je nog centen over voor de BIV en een paar extra gevulde benzinetanks. Ik zou het wel weten.

Leave a Reply