DRIVR

Gerucht: Gumpert gered van Faillissement ?

De Duitse supercarbouwer Gumpert ging in augustus officieus in vereffening. Het weerhoudt er de drijvende krachten echter niet van om nog actief op zoek te gaan naar nieuwe investeerders, om zo – via een eventuele doorstart – vooralsnog circuitmachines met Audi-motoren op de markt te brengen. Al staat op valt dat plan met de komst van een tweede model: de Tornante door Touring Superleggera.

Het zag er nochtans lange tijd goed uit voor de nicheconstructeur uit Altenburg. Weliswaar bescheiden, maar met een gestage groei en intussen meer dan 60 gebouwde én verkochte exemplaren onthulde Gumpert recent nog de Apollo Speed en de door Touring Superleggera ontworpen Tornante. Hiermee had het bedrijf eindelijk zicht op dat belangrijke tweede model. Nu blijkt dat het afhaken van een Chinese investeerder (en niet de tegenvallende verkoop op de Chinese markt) voor Gumpert’s plots onzekere toekomst hebben gezorgd.

It’s looking good. It’s not fixed yet, but there are a few candidates’, aldus marketing- en verkoopmanager Bastian Schaefer. Veel hangt echter af van het feit of de Sportwagenmanufaktur erin zal slagen om een gedegen businessmodel op poten te zetten om een tweede model (naar alle verwachting de Tornante) in de catalogus te krijgen. Iets wat blijkbaar de belangrijkste voorwaarde is voor de niet nader genoemde investeerders: ‘They are of the opinion that we should more have than more than one model’, dixit Schaefer.

Momenteel bouwt het bedrijf nog enkel het basismodel Apollo; met 650pk uit zijn dubbel geblazen 4,2 liter Audi V8 en een form follows function interieur en exterieur ontegensprekelijk hardcore circuitmateriaal. Maar met een prijskaartje van minimum 400.000 euro (excl. taksen) onvoldoende voor een toekomst op lange termijn. Toch trekt Schaefer de komst van de Tornante in twijfel: ‘This maybe a way we could be go, but it’s not confirmed. Most crucial is to have the money’. Het lijkt echter ondenkbaar dat Gumpert alsnog de middelen ophaalt om zich op een tweede volwaardig model te kunnen concentreren. Veel alternatieven, behalve die van de technisch op de Apollo gebaseerde Tornante schieten er dan niet meer over. Dat laatste zou trouwens ook goed nieuws zijn voor Touring zelf. Wordt (hopelijk) vervolgd.

[Bron: Pistonheads]

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ik heb de aantrekkingskracht van de Apollo nooit begrepen.

    Akkoord: de superscherpe Top Gear-tijd geeft aan dat Roland ‘Audi Sport’ Gumpert zijn vak nooit verleerd heeft. Maar dat zal iemand die een half miljoen euro gaat neertellen toch worst wezen bij zo’n uiterlijk, niet?

    Of dat de reden is waarom ze Touring erbij willen halen?

    Niet dat de Tornante mijn inziens meteen een klassieke schoonheid is…

  2. Pieter Ameye says:

    Ik kan het ontwerp wel appreciëren. Zeker met details zoals de open wielkast vooraan of de vleugelkleppen van de koffer à la DeTomaso Mangusta. Het is verder een auto die IRL beter overkomt als op foto. Alleen jammer dat er geen romige V12 achterin ligt.

  3. Thierry 911 says:

    Beetje vreemde strategie van Gumpert. Een circuitbeest mag op zich zo lelijk als de nacht zijn, maar dan kan niet dit soort bedragen vragen. Tenzij de auto iets kan wat andere niet kunnen. Maar dat lijkt mij niet het geval te zijn. Zeker niet voor diegene die dit kopen en duidelijk in de more money than brains-club zitten. Een beetje meer sex apeal lijkt mij broodnodig.

Leave a Reply