DRIVR

Test: Audi A3 2.0 TDI 150 (2012)

En toen waren ze weer met drie. Na de evolutie van de BMW 1 en de revolutie van de Mercedes A krijgt de A3 na negen (!) jaar ook een nieuwe plunje aangemeten. Het resultaat is een look die op foto conservatief lijkt, maar in realiteit beduidend anders voor de dag komt dan nummer twee – met name binnenin waar een Audi traditioneel potten breekt. Of de verkoopstopper van De Vier Ringen rijdynamisch ook vooruitgang boekt?

Generatie drie staat op het veelzijdige MQB-platform dat op termijn alles van de Polo tot de Passat moet onderbouwen. In het geval van de A3 levert dat een gewichtsbesparing tussen de 62 en 105kg op, en een indrukwekkende CO2-uitstoot van 106g voor de dieselaar. En dan hebben we het niet over de 1.6TDI (die binnenkort ongewijzigd in de Sportback debuteert), maar over de 150pk sterke 2.0TDI die op papier 4,1l/100km verbruikt. De ingenieurs hebben naar eigen zeggen vooral de Laufkultur aangepakt, met een romige ondertoon en indrukwekkende NVH-niveaus tot gevolg. Een trillingsvrije Boxer wordt het daarmee niet, maar de Bayerische Motoren Werke mogen zich wel zorgen maken.

150 is trouwens een mooie stoeterij voor een 1.280kg zware hatchback, zeker in combinatie met 320 koppelmomenten bij 1.750tpm. De officiële chrono staat op 8,6 seconden, maar zoals wel vaker met turbodiesels voelt dat on the move krachtiger aan. Schakellui rijden is een optie (maar zeker geen must met de fijne zesbak), toeren draaien een mogelijkheid (tot pakweg 4K). In vergelijking met de vorige – die in al zijn bedieningsorganen overbekrachtigd aandeed – lijkt type drie op de juiste punten strakgetrokken; de EPAS-stuurafstelling is aanvaardbaar, de reminstallatie voorbeeldig en de koets gecontroleerd bij lastwissels. Een beetje zoals de uitgaande S3 dus, maar nu op het reguliere leasemodel.

Ga je voor het Ambition-uitrustingsniveau, dan krijg je er automatisch Drive Select en een verlaagde sportophanging bij. Vroeger goed voor een koude rilling over alle ruggen die zich de S-Line dempers herinneren, nu een mooi compromis tussen vlak hoeken en (net) voldoende veerweg voor onze Belgische tarmac. Drive Select is dan weer een digitale toepassing die je laat kiezen tussen Effiency, Comfort, Auto & Dynamic om vooral in de laatste stand genoeg stuurweerstand aan het volle vermogen te koppelen – gelukkig met geheugenfunctie opdat je niet moet omschakelen na elke herstart. Wel spijtig dat het afstand tussen rem- en gaspedaal zo groot geworden is dat tip-hielen niet meer mogelijk blijkt, al staat het ontkoppelingspedaal nu wel beter opgesteld.

De nieuwe A3 schuift dus discreet een bank vooruit en komt zo in viersterrenregio van zijn rivalen terecht. Daarmee levert Audi een vinnige wagen af die zich kiplekker voelt in zijn vooropgestelde habitat: het pendelverkeer. Maar eenmaal buiten die comfortzone vertoont het dynamische plaatje toch wat ruis; net als de Quattro-derivaten ontbreekt het deze voorwielaandrijver aan drama op de limiet, oftewel een reden om the long way round te nemen. Daarvoor zijn de grenzen te hermetisch afgeregeld, het chassis te braaf afgesteld. Al zal dat 99% van de (lease)kopers 99% van de (file)tijd een zorg wezen, want die zitten wel degelijk in één van de meest cocoonende hatchbacks uit het C-segment.

AUDI A3 2.0 TDI 150 (2012)

Plus Min
+ Vinnig Kwaliteitsitem – (Te) Braaf afgesteld

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 150 pk
Koppel 330 Nm
Gewicht 1280 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,6 s
Topsnelheid 216 km/h
Gem. testverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 106 g/km
Prijs 26.200 euro

8 op 10

Share Button

10 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Het risico indachtig om opnieuw voor vergrijzende sfeerbreker versleten te worden, wil ik nog een parallel woordje kwijt over de geschiktheid van de nieuwe A3 driedeurs voor jonge gezinnen.

    Gewapend met een MaxiCosi (voor de niet-ingewijden: een kuipje met handvat voor baby’s tot 12kg) en de wetenschap dat Audi op alle versies Isofix aanbiedt (wederom: geïntegreerde verankeringspunten op de achterbank waar zo’n MaxiCosi inklikt) stapte ik tijdens de testperiode gepakt en gezakt op ‘onze’ A3 toe, om in de gietende regen te ontdekken dat het – behoudens een fenomenaal gebrek aan inzicht van mijnentwege – niet mogelijk is om zo’n kuipje op de (weliswaar daarvoor uitgeruste) achterbank te krijgen.

    De boosdoener blijkt het ‘gat’ tussen B-stijl en voorstoel dat – hoe die laatste ook gepositioneerd staat – niet groot genoeg is om een MaxiCosi (nochtans zowat de standaard onder de babyzitjes) ‘door’ te laten. Stoel/rug manueel helemaal vooruit zetten/draaien bleek geen oplossing, daar de geleiders dat automatisch doen wanneer je de passagiersstoel naar voren klapt. Of het aan de optionele (stoffen) sportstoelen lag? Het resultaat was in ieder geval: de mama terugbellen vanop de E40 om met diens A3 Sportback de reis verder te zetten.

    Eigenlijk kan ik niet geloven dat de anders zo gründliche Duitsers daar geen rekening mee zou houden (aangezien ze wel Isofix monteren). Of zouden ze bij de ontwikkeling echt niet geprobeerd hebben om zo’n zitje achterin te krigen – met als gevolg dat de A3 driedeurs gewoon niet geschikt is voor mensen met een baby?

    Zeg alsjeblieft dat ik ongelijk heb.

    • Matthias says:

      Kleine suggestie: kan je de voorzetel van de passagier niet volledig voorover klappen om het op die manier te proberen?

      Niet dat dat een elegante oplossing zou zijn, maar het zou eventueel die Maxi-Cosi er toch al inkrijgen 🙂

      • Ken Divjak says:

        Ook geprobeerd, maar dat makt geen verschil aangezien zowel de rug als het zitsel hun verste stand opzoeken wanneer je de zetel naar voren klapt (en gelukkig een memory-functie hebben bij het terugzetten).

        Sticker op de B-stijl waarschuwt ook dat de MaxiCosi vooraan niet mag wegens niet-uitschakelbare passagiersairbag…

        • MDS says:

          Dat is best huilen met de pet op ja…

          Is de achterbank in twee delen neerklapbaar? 1 deel naar beneden en langs de koffer dan?

          Het moet niet gekker worden 🙂

  2. VishnuSixDix says:

    Verschiet ik niet van. Als vader van 2 moet ik dat bij elk bezoek aan het autosalon denken.

    Buiten het imago begrijp ik to-taal niet wat de aantrekkingskracht is van Audi, onpraktisch, niet de best sturende, veel te duur… Het spreekt me totaal niet aan.
    Maar dat zal wel zijn omdat ik een family guy ben. Hoewel ik mijn Seat Altea XL TSI ook sportief weet te besturen :p

    • Ken Divjak says:

      Dat onpraktische geef ik je (koffer evenals beenruimte achteraan zijn beperkt),
      maar je rijdynamische bedenkingen vallen ditmaal moeilijker te onderschrijven.

      Natuurlijk: voor Duitse premiumcenten zijn er altijd scherpere zitjes te verkrijgen,
      maar tegenover het triumviraat 1-Serie, A-Klasse & V40 worden de verschillen klein.

      Komt enerzijds omdat de 1-Reeks zich bewust wat comfortabeler positioneert,
      maar ook omdat Audi zoals gezegd alle snaren heeft aangetrokken.

      Btw: ik vermoed dat jij niet dagelijks een andere Altea XL TSI kruist? 😉

  3. VishnuSixDix says:

    Het kan goed zijn dat mijn mening naar audi natuurlijk veels te subjectief is, aangezien ik geen rij-ervaring heb met de versies op het nieuwste platform (noch met nieuwste A4). Dus ik misschien nog eens de vergelijking moeten doen, overtuig me nog maar eens met een multitest met je bovenstaande lijstje 😉

    En neen, ik zie niet elke dag een TSI’tje rijden, laat staan een Altea XL TSI. Tiguans, golfjes en soms een Leon TSI, maar dat was het dan ook.
    Voor mij was het een compromis tussen lage kosten van 1.9tdi en de pittige 1.8 TSI. Heb er nog geen moment spijt van. Misschien laat ik hem nog eens chippen.

  4. YETI says:

    Vraagje heren drivrs.

    Wat raden jullie aan voor om en bij de 30.000 euro hatchbackgewijs? (moet een diesel zijn)

    Zeg maar beste prijs/stuurplezier/afwerking gehalte?

    • Ken Divjak says:

      1-Reeks is het voor de hand liggend advies,
      met zowel de 118d als 120d 184 (net) binnen budget.

      En als de nieuwe Leon FR 184 nog beter doet dan de uitgaande FR 170,
      dan zouden we ook die eens gaan proberen.

  5. YETI says:

    Dank voor de tips!

Leave a Reply