DRIVR

Gastbijdrage:
Porsche 991 Cabrio – De Soft-Top Heruitgevonden

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Op het eerste zicht is de nieuwe 911 (991) cabriolet een décapotable van de oude stempel. Toch heeft de dakconstructie van de 991 amper iets gemeen met de oude softtops waar je – stilstaand – de verstevingsbogen zag doorsteken, en waarvan het dak op snelheid helemaal bol kwam te staan. Tijd om even stil te staan bij een innovatie die de voordelen van een softtop en een hard wegklapdak combineert, maar onder de radar dreigt te duiken in de mainstream pers.

De 911 cabrio maakt al sinds de open 3.0 SC van 1982 het mooie weer bij Porsche. Voorheen – vanaf 1965 – was er als open variant enkel de Targa met zijn vaste rolbeugel, door de Duitsers liefkozend ‘Erdbeerkörbchen‘ of ‘aardbeienmandje’ noemen; een veiligheidstoevoeging die destijds ingang vond gezien de ‘Unsafe at any Speed‘-tijden. De toekomst van de softtop cabrio met zijn weinig stevige dakconstructie hing destijds dan ook aan een zijden draadje in de VS. Inmiddels heeft er een heuse revolutie plaatsgevonden, en hoeven cabrio’s dankzij extra verstevigingen en uitklapbare rolbeugels een koprol nauwelijks meer te vrezen dan coupees.

Porsche 991 Cabriolet

De 911 cabrio bleef in gesloten toestand wel altijd opgezadeld met een geknutseld dak, dat hoogsten kon pochen met een zekere charme. Bij de luchtkoelers stak de hoekige softtop zelfs fel af tegen het ronde koetswerk. Vanaf de 996 kwam er een estetischer gevormd dak (opgeborgen onder een afdekking) waardoor het niet langer op het achterdek lag bij open rijden. Maar zelfs bij de 996 en 997 ontbrak er nog een geïntegreerde lijn in gesloten toestand waardoor het achterwerk veel weg had van de klokkenluider van Notre Dame.

Met de 991 cabrio zijn we aan de volgende evolutie toe: het dak is van buitenaf nog steeds een klassieke softop, maar stemt qua lijn nu wel overeen met de coupé. De echte evolutie zit evenwel onderhuids, aangezien de open 991 een soort hybride van softtop en hard klapdak heeft. Onder de meerlagige kap bevinden zich immers drie magnesium elementen. Zodoende wordt er een sterke maar lichte constructie bekomen, die snel (in 13 seconden, oftewel 7 seconden sneller dan de 997 cabriolet) en compact kan wegklappen. In tegenstelling tot coupé-cabrio’s is er geen zee van ruimte nodig om het dak op te bergen. Wat rest in gesloten toestand is een klassiek aandoend softtop dak dat bijzonder strak rond een stevige constructie is getrokken.

Porsche 991 Cabriolet

Ook de achterruit ligt mooi, zonder de minste stiknaden in een zee van stof. Porsche heeft zelfs hard gewerkt om het aantal koetswerknaden tot een minimum te beperken. Zo komt de klep van het cabriodak aan de achterzijde exact tot aan de bovenzijde van de motorklep. De 991 cabriolet is uiteindelijk ook nog eens 18% stijver en 17 à 45 kg lichter dan de 997 cabriolet met een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,30. Op het vlak van rij- en windgeluiden moet de cabriolet volgens Porsche ook niet langer voor de coupé onderdoen. Erg strakke Deutsche Gründlichkeit dus.

Porsche 991 Cabriolet

Op dit ogenblik is de cabriolet verkrijgbaar als tweewielaangedreven Carrera of Carrera S, of als vierwielaangedreven Carrera 4 of Carrera 4S. De Carrera wordt telkens voortbewogen door een 3,4 liter flat six van 350pk, en de Carrera S door een 3,8 liter flat six van 400pk. Een vierwielaangedreven 911 is met de welgemanierde Elfjes van vandaag de dag trouwens geen noodzaak meer in gebieden met relatief zachte winters. Toch heeft Porsche het succes van deze varianten weten te vergroten door ze van extra designfeatures te voorzien: een 44mm bredere achterzijde met J-Lo-allures en verbonden achterlichten die doen terugdenken aan de tijd van de rode reflectoren op de luchtgekoelde elfjes (vanaf ’74). 991 (Carrera) cabrio rijden kan vanaf 103.465 euro.

Share Button

9 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Clever spul.

    Maar zou de relatieve desinteresse in Porsche’s (toegegeven: ingenieuze) soft-top niet vooral komen door de wetenschap dat de Targa in 2014 terugkeert?

    For the record: zoals al vaker gesteld ben ik absoluut geen cabrioliefhebber (in tegenstelling tot andere exponenten van deze redactie…), maar wel op en top fan van het best-of-both-worlds targadak.

    Fijn weetje trouwens dat dat er uit veiligheidsoverwegingen gekomen is (beter dan stilistische), maar het verklaart nog niet waarom het zoveel generaties heeft moeten schitteren door afwezigheid…

    Iemand?

    • Stijn says:

      De klassieke Targa (zowel verwijzend naar de Italiaanse betekenis zijnde ‘schild’ als naar de Targa Florio waarop open prototypes met rolbeugel aan deelnamen) was een beetje wordt of both worlds (zoals ik al aangaf in de commantaar bij http://drivr.be/2011/12/24/gastbijdrage-porsche-911-991-onder-de-loep/) en het zou me niet verbazen moest Porsche dit als ‘Exclusive’ model, zoals de 997 Speedster, uitbrengen. Want de 911 cabrio heeft sinds ’82 steeds meer populariteit genoten dan de Targa, waardoor ik vermoed dat deze klassieke keuze slechts op berperkte schaal als ‘historisch’ model gaat worden aangeboden. Zeker in de VS zijn bijna de helft van alle verkochte 911’s steeds cabrio’s. Deze innovatie, van het cabriodak, is vermoed ik bij velen onopgemerkt voorbijgegaan omdat, buiten een erg strak dak, er weinig bijzonders op het eerste zicht aan te zien is…

      Porsche heeft inderdaad een stilistisch kantje aan de Targa proberen te hangen, vandaar dat de eerste Targa’s ook een metaalkleurige beugel hadden. In mijn ogen heeft een dergelijke rolbeugel nog vrij snel zijn intrede gedaan. Veiligheid stond in die dagen nog niet hoog op het prioriteitenlijstje (behalve bij enkele constructeurs als Porsche die al midden jaren ’50 crashtest uitvoerden) en ook personenwagens met gesloten dak hadden in die tijd vaak moeite met een koprol (lees A, B en C stijlen hadden absoluut geen versteking)…

    • 1-11 says:

      Misschien omdat de dakconstructie van de Targa’s 993 tot en met 996 oneindig veel praktischer is en ook bij gesloten dak een open gevoel geeft ?

      Is er trouwens al iets geweten over het dak van de nieuwe Targa ? Wordt dat opnieuw een manueel uitneembaar paneel ? Of eerder iets geautomatiseerd ?

      • Stijn says:

        Die glazen dakconstructie heeft van de 993 tem 997 gelopen. Deze wou inderdaad het cabriogevoel brengen naar regio’s waar open rijden niet steeds evident is. Vandaar, en de estetische bredere kont, dat bij de 997 de Targa steeds vierwielaangedreven was (Targa 4 of Targa 4S). Bij de 996 en 997 was de Targa echter niet zo succesvol als vooropgesteld, vandaar misschien dat het geweer van schouder gaat veranderen. Ik zie niet meteen in hoe ze zo’n ‘claassic’ Targa zouden kunnen automatiseren (maar Porsche durft, zoals met de 991 cabrio te verbazen!), dus ik vermoed dat het een manueel verwijderbaar paneel wordt….

  2. Eric says:

    Ik vind het eigenlijk maar jammer dat het zoeen strak dak is. Het boet, mijns inziens, aardig in aan charme.

    Overigens snap ik een cabriokoper heel goed. Sterker, ik zie maar weinig reden om een sportauto zonder klapdak te kopen, tenzij je hem echt als circuitauto gaat gebruiken.

    • Stijn says:

      Opmerkelijke visie betreffende de dakconstructie, hopelijk voor Porsche zijn er niet teveel kopers die zo erover denken.

      Klopt. Twee redenen waar ik nog aan zou kunnen denken is:
      1) De lijn, wanneer er zowel een coupé als cabrio van een wagen is dan wint de coupé het vaak op looks.
      2) Geluid, vanaf een zekere snelheid zwelt het windgeluid zo aan dat het allesoverstemmend (en dus ook tov het motorgeluid) wordt.

    • Pieter Ameye says:

      Ben zelf meer een coupé-man. Geen idee waarom. Alleen voor het geluid zou ik twijfelen.

      • Eric says:

        Ja windgeluid is jammer maar daarentegen kan dan weer het dak open, waarna de (geluids)sensatie juist sterker is. Het idee dat het dak er nooit af kan in de Lage Landen heb ik al lang laten varen sinds ik een MX-5 heb. Ik rijd vaker open dan dicht (waarbij hij dus niet voor woon-werkverkeer wordt gebruikt).

Leave a Reply