DRIVR

Quali GP India: Nipte Pole voor Vettel

We dreigen met Red Bull-vleugels af te stormen op een seizoenseinde met een anticlimax van jewelste. Ook in India was het een uitgemaakte zaak dat een Red Bull-coureur de pole zou pakken. Dit keer versloeg Sebastian Vettel nipt teamgenoot Mark Webber. Voor Ferrari en McLaren is geen andere conclusie mogelijk: de stier is los.

Kort na het midden van het seizoen, toen Fernando Alonso van een riante puntenvoorsprong in het WK genoot, waren we zo driest om te denken dat de beslissing al was gevallen. In een seizoen dat tot op dat moment zó onvoorspelbaar verliep, moest zo’n voorsprong wel onaantastbaar zijn. Maar vier races geleden trad opeens de voorspelbaarheid in: de Red Bull is weer als vanouds de beste auto. Zouden we nu al wel mogen zeggen dat Sebastian Vettel op zijn derde achtereenvolgende titel afstevent?

Als op rails

We zouden het wel zeggen als we afgaan op de vorm die de RB8 in de kwalificatie voor de GP van India aan de dag legde. Als op rails stuurde de auto door de bochten, een eigenschap waar veel concurrenten alleen van konden dromen. In Q1 zagen we Massa met overstuur achterstevoren gaan en Hamilton met overstuur een fraaie drift maken, maar het was Vettel die zijn dominantie van de vrijdag en zaterdagochtend voortzette. De Duitser was na één rondje meteen klaar.

Hamilton en Räikkönen – niet de enigen die in de laatste bocht een wiel blokkeerden – kwamen nog wel in de buurt, net als Rosberg op de zachte band, waarna Maldonado (ook op zacht) liet zien dat het circuit van Buddh de Williams goed ligt.

In middenmoot grote verschillen tussen teamgenoten

De Red Bull-raketten spreiden hun vleugels pas echt in Q2, met een rondje waarmee ze halverwege de sessie een halve seconde voorsprong pakten op Rosberg en Hamilton. En klaar waren ze weer. Rond de scheidingslijn om P10 werd het weer tiendenwerk. Maldonado redde zich net wel, net als Massa en Pérez op de valreep.

In hun kielzog benaderde Button de tijd van Vettel, wat toch weer enige hoop gaf op wat spanning in Q3. Grosjean viel juist buiten de boot. Schumacher, Senna en Kobayashi lieten intussen grote gaten vallen ten opzichte van hun teamgenoten.

Alweer pole nummer 35

Met Vettel ging het in Q3 vooralsnog niet van een leien dakje. Onder druk gezet door Buttons snelle tijd aan het slot van Q2 schoot hij in zijn eerste ronde rechtdoor achter op het circuit. Webber reed intussen wel op z’n gemak naar de snelste tijd, met vier tienden voorsprong op Alonso. De rest wachtte af. Toen iedereen er uiteindelijk vol voor ging, pakte Vettel nipt de pole, terwijl Button nu op dezelfde vier tienden als Alonso bleef hangen.

In de vervolgronden reden Hamilton en Button er nog wel een paar tienden af om de tweede rij voor zich op te eisen, maar de Red Bulls kwamen niet in gevaar. Het was Vettels 35e pole, inmiddels alweer twee meer dan legenden als Prost en Clark. Seb kan er weer een turfje bij strepen op de helm die hij voor deze gelegenheid droeg. In deze vorm wordt zijn krijtje in de komende weken een heel stuk stomper.

GP India, Buddh, kwalificatie, 27 oktober 2012

1e rij
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’25″283 – Q3
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’25″327 – Q3
2e rij
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’25″544 – Q3
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’25″659 – Q3
3e rij
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’25″773 – Q3
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’25″857 – Q3
4e rij
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’26″236 – Q3
Sergio Perez (Sauber-Ferrari) C31 – 1’26″360 – Q3
5e rij
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’26″713 – Q3
Nico Rosberg (Mercedes W03) – no time – Q3
6e rij
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’26″136 – Q2
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’26″241 – Q2
7e rij
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’26″331 – Q2
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’26″574 – Q2
8e rij
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’26″777 – Q2
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’26″989 – Q2
9e rij
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’27″219 – Q2
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’27″525 – Q1
10e rij
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’28″756 – Q1
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’29″500 – Q1
11e rij
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’29″613 – Q1
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’30″592 – Q1
12e rij
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’30″593 – Q1
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’30″662 – Q1

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun]

Share Button

Leave a Reply