DRIVR

F1 Review: India (GP 28/20 2012)

Hoe wazig de lucht van India ook was, de manier waarop Sebastian Vettel met een eenvoudige zege zijn kandidatuur voor een derde titel stelde, was glashelder. Van start tot finish leidde de Duitser, om zijn vierde zege op rij in de wacht te slepen, in een najaarsoffensief van Red Bull dat zijn weerga niet kent.

De regerend kampioen was niet eens erg goed weg vanaf pole, maar hij verdedigde stevig zijn koppositie en stuurde vóór teamgenoot Webber de eerste bocht in. Niet iedereen kwam daar zonder schade door: Jean-Eric Vergne reed in een fuik en tikte met zijn Toro Rosso de Mercedes van Michael Schumacher aan. Die moest met een lekke achterband een heel rondje naar de pits hobbelen. Alweer pech voor Schumacher, voor wie het seizoenseinde als een verlossing moet komen.

Op het rechte stuk joeg Alonso zijn op topsnelheid snelle Ferrari even langs beide McLarens, maar hij nestelde zich uiteindelijk in de sandwich tussen Button en Hamilton, waarbij de eerstgenoemde als winnaar uit de strijd kwam. Even trouwens maar, want na een paar ronden was Alonso via de DRS alsnog aan Button voorbij, waarna Hamilton volgde. Daarna begon de Spanjaard meteen dezelfde rondetijden te rijden als de Red Bulls. Alonso’s verwachting dat het met de racesnelheid van de Ferrari wel snor zat, bleek te kloppen. De McLarens konden in deze fase het tempo gewoon niet bijbenen.

Pérez weer te driest

Vooraan stoven de Red Bulls er met zevenmijlslaarzen ervandoor, met Vettel die de snelste ronden aaneenreeg. De statische fase tot aan de eerste pitstops (en naar later zou blijken de enige pitstops) was duidelijk ingetreden. Alleen een duel tussen Pérez en Hülkenberg zorgde voor nog wat vermaak, waarna de atypisch vroeg stoppende Mexicaan zichzelf in de nesten werkte door te scherp in te sturen voor de boeg van Ricciardo. Pérez reed vervolgens een stuk haastiger naar de pits dan Schumacher eerder had gedaan, wat hem de vloer van zijn auto kostte. Opvallend: sinds bekend is geworden dat de Mexicaan volgend jaar een McLaren-coureur is, doet hij alleen nog maar doldrieste dingen.

Tegen de helft van de race begon Webber terrein te verliezen, terwijl Alonso nog steeds de tijden van Vettel benaderde. Het gat tussen de Australiër en de Spanjaard werd allengs kleiner. Maar Webbers banden pikten weer snelheid op en de tweede Red Bull hield het gat op zo’n twee seconden. Intussen reden de toppers maar door en door: van bandenproblemen zou in India geen sprake zijn.

Weinig verheffende optocht

Na de stops van Alonso en Webber (Vettel bleef het langste buiten) had Alonso het gat wél gedicht, maar doordrukken kon de Ferrari niet. De outsiders van de race, Grosjean en Kobayashi, allebei op de harde banden gestart, waren intussen ook gestopt. Vooral Grosjean zou op de softs nog kunnen oprukken. Het kwam allemaal niet uit: de harde banden bleken minstens net zo snel.

Daardoor bleven we door de waas van India kijken naar een weinig verheffende optocht. Vettel controleerde een gat van zo’n tien seconden, Alonso kon geen indruk maken op Webber, de twee McLarens reden daarachter verloren rond, terwijl Räikkönen maar niet voorbij Massa kwam. Ook al zat de Ferrari elke ronde in het DRS-bereik van de Fin. Hetzelfde gold voor Grosjean, die maar achter Hülkenberg bleef steken. De Duitser reed opnieuw een ijzersterke race en troeft in de tweede seizoenshelft steeds vaker zijn teamgenoot Di Resta af.

Alonso profiteert van Webbers pech

Totdat de KERS van Webber begon te haperen. Binnen een paar ronden was het alsnog gedaan: Alonso’s Ferrari ging op het rechte stuk wel héél erg hard naar de Red Bull toe en eroverheen. Dat schudde Vettel ook meteen wakker, die de ronde erop meteen de snelste ronde van de wedstrijd zette. Hamilton ging daar weer onderdoor toen hij te horen kreeg dat hij Webber met zijn KERS-probleem kon pakken. En toen verlaagde Alonso nog eens die tijd, om Vettel duidelijk te maken dat hij nog wel tien rondjes moest sprinten.

Het bleef bij een speldenprikje van Alonso. Terwijl Vettel hem die paar tienden gunde, moest juist Alonso door een ‘bandenfase’ heen. Nu ging het er juist om spannen of Alonso, Webber en Hamilton in die volgorde zouden finishen. Maar de vlag viel net te vroeg om het echt spannend te laten worden. Een nieuwe een-twee werd het dus niet voor Red Bull, zodat het gat tussen Vettel en Alonso op een behapbare 13 punten blijft steken. Met nog drie races te gaan is het nog niet voorbij. Maar het lijkt er wel op dat Alonso alleen nog kans maakt als Vettel een keer pech krijgt.

GP India, Buddh, 28 oktober 2012

1 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 60 ronden, 1.31’10″744
2 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 9″437
3 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 13″217
4 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 13″909
5 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 26″266
6 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 44″647
7 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 45″227
8 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 54″998
9 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 56″103
10 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’14″975
11 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’21″694
12 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’22″815
13 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’26″064
14 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’26″495
15 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
16 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1 ronde
17 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
18 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
19 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
20 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 2 ronden
21 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden

Snelste ronde: Jenson Button, 1’28″203

Uitgevallen
21e ronde – Sergio Perez
41e ronde – Pedro de la Rosa
55e ronde – Michael Schumacher

WK coureurs
1.Vettel 240; 2.Alonso 227; 3.Räikkönen 173; 4.Webber 167; 5.Hamilton 165; 6.Button 141; 7.Rosberg 93; 8.Grosjean 90; 9.Massa 89; 10.Pérez 66; 11.Kobayashi 50; 12.Hülkenberg 49; 13.Di Resta 44; 14.Schumacher 43; 15.Maldonado 33; 16.Senna 26; 17.Vergne 12; 18.Ricciardo 9.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 407; 2.Ferrari 316; 3.McLaren-Mercedes 306; 4.Lotus-Renault 263; 5.Mercedes 136; 6.Sauber-Ferrari 116; 7.Force India-Mercedes 93; 8.Williams-Renault 59; 9.Toro Rosso-Ferrari 21.

[Dit artikel verscheen ook op Driving Fun]

Share Button

5 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Met alle respect voor Vettel, maar hij is pas beginnen presteren van zodra zijn wagen (opnieuw) de snelste was. Dan heb ik veel meer respect voor wat Alonso vooral in het begin van het seizoen klaarspeelde in een zwaar inferieure Ferrari. Ik hoop dus dat hij het nog haalt, maar zoals je al zei: zonder pech voor Vettel lijkt dat weinig waarschijnlijk.

    Da’s het jammere aan Formule 1: een piloot kan eigenlijk alleen het verschil maken binnen zijn team. Om betere auto’s te kloppen, moet je al veel geluk hebben of van erg goeden huize komen. Alonso heeft dat dit jaar enkele keren gedaan, maar uiteindelijk lijkt de wagen nog steeds te beslissen wie er kampioen wordt. En da’s gewoon jammer voor de sport…

    • Matthias says:

      Eigenlijk heeft Vettel het hele jaar door vrij constant gepresteerd, ook toen z’n wagen nog niet dominant was. Het hielp hem niet dat hij in Valencia 25 punten verloor en dat Karthikeyan hem een puncture bezorgde (alweer 15 punten) in de eerste seizoenshelft. Dat waren dan ook de enige redenen dat hij niet voortdurend in de top-2 te vinden was.

      • Pieter Fret says:

        Dat uitvallen kan je van Alonso ook zeggen (ook 2x, buiten zijn schuld). Alleen heeft die in’t begin van’t seizoen zelfs races gewónnen met een draak van een auto. Je moet maar kijken waar Massa toen finishte (rond de 14e plaats…). Terwijl Vettel in die fase regelmatig geklopt werd door Webber.

        • Matthias says:

          Alonso is inderdaad ook uitgevallen, maar pas later in het seizoen. Ik gaf enkel aan waarom Vettel in de eerste seizoenshelft niet gewoon mee aan de leiding stond, omdat je leek te zeggen dat hij ondermaats presteerde toen. Wat niet echt het geval was.

          Zo regelmatig werd Vettel trouwens niet geklopt – over het gehele seizoen gezien was Webber de betere in China, Silverstone en Monaco. Dat is het zo ongeveer.

          En dat “draak”-gehalte van de Ferrari… Ach. In Maleisië was die niet slecht (en het weer vlakte de verschillen verder uit), in Valencia zelfs uitstekend (en geholpen door het uitvallen van Vettel), idem Duitsland.
          Er zijn een paar laagtes geweest, maar overall bekijkt men die Ferrari veel slechter dan hij eigenlijk is, deels door het underperformen van Massa. Dit weekend was dat ook duidelijk: de Ferrari had fenomenale topsnelheid (wat inhaalmanoeuvres sterk vergemakkelijkte – zelfs Massa kon zich daardoor gewoon staande houden tegen Kimi met DRS), was duidelijk de tweede snelste wagen in koers en na de KERS-failure van Webber was de tweede plaats gewoon uiterst logisch.

  2. Eric says:

    Net als de meeste anderen voorzie ik ook geen andere kampioen meer van Vettel en dat is als objectief kijker wel jammer. Wij zouden allemaal graag tot aan de laatste race een gelijke strijd zien. Maar kijk je over het seizoen heen dan is daar toch niets te klagen geweest? Zoveel verschillende winnaars, niet alleen strijd om de eerste maar evenzoveel om de 10de plaats. Dat het seizoen nu voor de pure spanning net 3 races te lang duurt, a la.

    Dit was niet bepaald de spannendste race overigens. En met nog twee Hermann Tilke circuits… Gelukkig eindigd dit jaar in Brazilie.

Leave a Reply