DRIVR

Test: Skoda Citigo 1.0 60

Tijd voor een DRIVR-primeur: de Skoda Citigo moet de auto met zowat het minste aantal paarden zijn waarvan we de sleutels ooit overhandigd kregen (toch niet, nvdr.). Hoewel hij net niet met de prijs voor het minste aantal cilinders gaat lopen – die eer viel (na de Fiat 500) recent nog de Panda te beurt – puurt hij amper 60 pk uit zijn éénliterblokje. Of deze city-Tsjech die ook allemaal in galop krijgt?

De Citi-wie? Citigo, de Tsjechische neef van de Volkswagen up! – zonder hoofdletter en mét uitroepteken alstublieft – alsook de Seat Mii. De drie technisch identieke stadsrakkers verschillen immers nagenoeg enkel in wat koetswerkdetails; de Skoda krijgt een ernstiger gezicht dan de guitige up! en stelt het achteraan met een achterklep in koetswerkkleur, in plaats van het doorgetrokken zwart van de up!-achterruit. Zowel bij de driedeurs- als vijfdeurs-Citigo loopt de C-stijl recht naar beneden, in tegenstelling tot de driedeurs-VW. Een stuk minder sprankelend dus, waardoor de grijze Citigo niet bepaald op je netvlies blijft hangen.

Daar liggen ze in Tsjechië en Wolfsburg niet van wakker, want het voornaamste usp van de Citigo blijft nog steeds: maximale ruimte, minimale afmetingen en een lage prijs. Vier wielen in de hoeken en breed openzwaaiende portieren laten de Skoda het vier volwassenen zonder al te veel moeite naar de zin maken. Al moeten die bereid zijn om het in naam van de lage prijs met enkele basics te stellen: manueel verstelbare spiegels, klapruiten in de portieren achteraan, een hoedenplank die je zelf moet op- en neerklappen, en koetswerkmetaal waar je bekleding zou verwachten. Probeer maar eens zonder krassen een bak bier in de koffer te mikken (die nota bene maar net tussen achterbank en kofferrand past, op voorwaarde dat je de hoedenplank verwijdert).

Ook in het vooronder kun je maar beter geen hoge eisen stellen, want de Citigo heeft alleen een atmosferische éénliter driecilinder in z’n line-up, die in twee versies te krijgen is: 60 of 75 pk. De chronometers van onze basisversie zijn dan ook navenant: een – nu ja – sprintje tot 100 in 14,4 seconden en een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Niets om je buurman aan de stoplichten mee uit te dagen dus. Dat hoeft ook niet, want in zijn natuurlijke habitat – de stad – kan de Skoda zonder meer vlot mee.

Daarbuiten luidt het devies ‘de ketel warm houden’. Dat betekent dus je weg banen doorheen de lange verzetten van de vijfbak. Die voelt wat hakerig aan – al kunnen de 120 gloednieuwe kilometers van ons testexemplaar daar ook voor iets tussen zitten – maar hoor je heerlijk mechanisch z’n werk doen doordat Skoda hier en daar ook op isolatie bespaard heeft. Gelukkig houdt de driecilinder zich verrassend stil als je de rechtervoet onder controle hebt. Andere auditieve beloning als je de Citigo alsnog op z’n staart trapt, is de aanstekelijke soundtrack (die sommige collega-journo’s aan een halve flat six doet denken), maar die ons vooral met plezier de toeren deed opzoeken.

Ondanks z’n compacte afmetingen (3,65 meter lang op 1,64 meter breed) en lichte gewicht (940 kg) trekt Skoda’s kleinste zich ook aardig uit de slag op bochtige wegen. Het onderstel is duidelijk afgesteld op comfort en past dus perfect bij z’n stadsambities. Daardoor durft de Citigo tegen hogere tempi al wat makkelijker over te hellen, maar die koetsrol kondigt zich steeds beleefd aan. Gripverlies vind je pas à la limite of op pokdalige wegen, en geeft het stuur correct door. Datzelfde stuur is jammer genoeg niet in de diepte verstelbaar en lijdt een beetje onder de stadsambities van de Skoda, waardoor het minder direct aanvoelt dan je zou willen. De remmen zijn gelukkig wel prima – ondanks trommels achteraan – mede dankzij een puik afgewogen rempedaal.

Al bij al is deze Citigo dus een entertainend stadsautootje, dat zich ook buiten de bebouwde kom aardig uit de slag weet te trekken. Dat komt niet zozeer op conto van de motor – overweeg toch maar de 75-versie als je tussen twee steden pendelt – maar eerder aan z’n volwassen rijgedrag. In die mate zelfs dat we het onderstel een Skoda-neefje van de up! GT toewensen. Ook voor je portemonnee is de Citigo geen slechte keuze – hij past op budgetvlak pal tussen de Mii en de up! – al passeer je met een iets rijkelijker uitgeruste versie al snel de psychologische grens van de 10.000 euro.

[Foto’s: Bruno De Regge]

Skoda Citigo 1.0 60

Plus Min
+ Rijdt als een grote – Kaalgeplukt in basisversie

Weggecijferd

Motor 1.0 3-in-lijn benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 60 pk
Koppel 95 Nm
Gewicht 940 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 14,4 s
Topsnelheid 160 km/h
Gem. testverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 95 g/km
Prijs 8.780 euro

7 op 10

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ik ben eens heel diep in de stoffige archieven gedoken, en wat blijkt?

    We hebben ooit nog één vierwieler getest met nog minder pk’s, namelijk 54:

    Wie raadt welke?

  2. MartijnGizmo says:

    Toyota iQ…

Leave a Reply