DRIVR

VRAAG: Welke is jouw favoriete gepeperde Peugeot?

Interessante vraag die opdook na onze laatste Kies Maar enkele weken geleden: wat waren de coolste Peugeots chaudes van weleer? Dat menig rechtgeaard DRIVR op z’n minst een 205 zou nomineren, is geen geheim – of het nu om een GTI, T16 of Rallye gaat. Daarom maken we het iets moeilijker: we schotelen jullie negen andere oude knarren uit Sochaux voor, die geen 205 op de derrière hebben kleven. Wat dan wel? Ontdek het na de sprong!

1. Peugeot 505 Turbo (1982)

De Turbo begon zijn carrière in 1982 als drukgevoede 2,2-liter viercilinder. Doorheen de jaren steeg z’n vermogen van 150 pk over 160 tot 180 pk, goed voor de sprint tot 100 in iets meer dan 8 seconden en een top van 210 kilometer per uur. In 1985 was er zelfs een speciale kit verkrijgbaar die de druk opvoerde tot 200 pk. Vier jaar later was het fini voor de laatste achterwielaangedreven Peugeot.

2. Peugeot 309 GTI (1987)

De 309 GTI zag het licht in 1987, toen Sochaux de 1,9-liter van 130 pk uit de 205 1.9 GTI in het vooronder lepelde. Later werd z’n vermogen bijgesteld tot 120 pk. Chrono’s voor de 309: een achttal seconden voor de klassieke sprint en een piek van 206 kilometer per uur. Aan z’n fin de carrière in 1993 had hij verschillende ‘beste hot hatch’-nominaties op z’n palmares.

3. Peugeot 405 MI16 (1987)

De Multi Injection 16 zegt het zelf: de basis vormt de 1.9, maar die krijgt in dit geval 16 kleppen. Ten onrechte gepromoot door Sochaux als de eerste Peugeot met die feature, maar desondanks zorgden de 160 chevaux voor een spurtje tot 100 in minder dan 9 seconden en een topsnelheid van 220 kilometer per uur. Hetzelfde blok vond ook z’n weg naar de Citroën BX, en werd later geüpgraded naar een tweeliter met 155 pk.

4. Peugeot 309 GTI-16 (1990)

Tel de twee vorige Peugeots bij elkaar op en je krijgt de 309 GTI-16. Dat deden ze in Sochaux na de facelift van de 309 in 1990. Het resultaat: 0-100 in 7,8 seconden en een top van 220 kilometer per uur. Door z’n lichte gewicht aanzienlijk kwieker dan de 405, maar helaas nooit even gewaardeerd als z’n 205-broertje.

5. Peugeot 106 Rallye Phase 1 (1993)

Licht, eenvoudig en efficiënt waren de kernwoorden van de 106 Rallye van de eerste generatie. Het 1,3-blok was goed voor 100 pk, een sprint tot 100 in net geen 10 seconden en een topsnelheid van 190 kilometer per uur. Geen servo en ABS als optie: geen comfortabel sprintkanon dus, maar een smijtbakje dat z’n geheimen pas prijsgeeft als de rode zone nadert. Zoals we ze graag hebben, quoi.

6. Peugeot 106 S16 (1995)

Het Peugeot-broertje van de Saxo VTS verving na de facelift van de 106 de 1,3-liter XSi. Deze keer kreeg hij een iets groter en sterker blok onder de kap: 1,6-liter en 120 pk. Hoogtoerig en een prima onderstel, meer had Peugeot niet nodig om van deze 106 een comfortabel alternatief voor de Rallye te maken. Cijfers? 0-100 in 8,7 seconden en een top van 205 kilometer per uur.

7. Peugeot 106 Rallye Phase 2 (1996)

In 1996 sloegen ze in Sochaux opnieuw aan het rekenen: combineer de motor van de S16 met de Rallye en je krijgt… de Rallye Phase 2. Het vermogen werd ietwat teruggeschroefd tot 103 pk wegens emissienormen, maar voor de rest werd er aan het recept niets gewijzigd: licht, eenvoudig en efficiënt. Tenzij je wat meer oplegde, dan kreeg je stuurbekrachtiging, elektrische ruiten, airbags en centrale vergrendeling. Tot slot de chrono’s: 0-100 in 9,6 seconden en een piek van 195 kilometer per uur.

8. Peugeot 405 T16 (1993)

De mythische combinatie ‘T16’ zegt natuurlijk genoeg, al is deze vierwielaangedreven 405 misschien wel een van de meest onderschatte. Onderin ligt een drukgevoede tweeliter met 200 pk, met officiële cijfers van 7,1 seconden voor de sprint tot 100 en een topsnelheid van 235 kilometer per uur. Een extra overboost zorgt maximaal 45 seconden voor 20 extra chevaux en knijpt dus nog enkele tienden van de sprintcijfers. Sommige bronnen spreken van enkele honderden T16s, andere van iets meer dan duizend. Een vijftigtal ging er in elk geval naar de lange arm der wet. Sacré bleu!

9. Peugeot 306 GTI-6 (1996)

167 pk uit een tweeliterblok en een close-ratio zesbak: nog geen twaalf jaar geleden het prototype van een hot hatch. En geen slechte, want een hele verbetering ten opzichte van z’n voorganger, die het met een schamele 150 pk en een vijfbak moest stellen en het ondanks een prima onderstel niet kon waarmaken. Specs voor de nieuwe GTI-6: 0-100 in 8,2 seconden en een top van 220 kilometer per uur.

[Thumb: Driving-Fun, foto 405 MI16: Octane Magazine]

Share Button

21 Responses

  1. BART! says:

    Peugeot 106 Rallye Phase 1: een oprecht klein bommetje.
    En beter uitziend dan de Phase 2.

  2. Pieter Ameye says:

    Moeilijk om zeggen aangezien ik nog met geen enkele heb gereden. Dan maar puur op looks: 505 Turbo. Puur op badge: 405 MI16.

  3. Thierry 911 says:

    309 GTI! Omdat ik er zelf nog eentje heb gehad. Is helaas destijds gestolen en heb hem nooit meer terug gezien. Fijne herinneringen aan

  4. Gideon says:

    Ik moest ‘m helaas weg doen, maar ik mis ‘m nog elke dag: de 106 Xsi 1.6 van 1995. 105pk op 872kg, maar wel elektrische ramen en stuurbekrachtiging. Heerlijk schakellui te rijden, maar alle 105 paarden komen pas bij 6200rpm vrij. Oh, en lift-off oversteer natuurlijk.

  5. Lastige vraag

    *kijkt het raam uit*
    De 306 GTI natuurlijk! (Hoewel een 405 T16 ook wel erg lekker is.)

  6. Fenwick says:

    De 106 rallye phase 1! Zelfs destijds nog rally’s mee gereden. Fijn, speels karretje!
    Met de 106 GTI ook nog gereden onlangs. Ook erg fijn, een stuk sneller en hij ligt beter op de weg. Maar een stuk minder puur dan de rallye…

  7. Francis says:

    Nostalgie!!!

    1. Peugeot 405 T16
    2. Peugeot 309 GTI-16
    3. Peugeot 106 XSi 1,6 (die van mij!)
    4. Peugeot 205 GTI 1,9 Griffe
    5. Peugeot 106 GTI s2
    6. Peugeot 306 GTI-6
    7. Peugeot 505 TI
    8. Peugeot 405 Mi16x4
    9. Peugeot 505 V6
    10. Peugeot 106 Rallye S2

  8. Bram says:

    Recent een 309 GTI (phase 1) aangeschaft en ik ben fan!
    Wat eigenwijs en minder mainstream dan zijn concurrenten (denk maar aan VW GOLF 2 GTI of uit eigen nest de 205 GTI), maar daardoor ook betaalbaarder.
    Slechts 1 minpunt: onderdelen zijn quasi onvindbaar. Dus als er nog iemand een Peugeot 309 van 1987 weet staan, hoeft geen GTI te zijn, dan ben ik kandidaat-koper! 🙂

  9. Ken Divjak says:

    Met een bericht als dit op mijn rekest …

    http://drivr.be/2010/12/10/ken-divjak-deel-2-van-5de-vijf-drivrs-waar-ik-echt-eens-mee-wil-rijden/

    … kan ik natuurlijk niet anders dan voor de 106 Rallye te gaan (I of II, n’importe).

    En het de lezers die hier op een 205 dachten te stemmen nog wat moeilijker te maken 😉

  10. Pieter Jan says:

    Als ex-106 S16 daily/trackday rijder kan ik niet anders dan op de 106 S16 stemmen!
    Dit was die van mij:

  11. Cinquecento says:

    106 Rally Ph 1!

  12. Tom D says:

    Ik heb een tiental jaar terug nog mijn 309 GTI gerold in de Kruidtuin tunnnel. Aaahhhh memories …

  13. Bram says:

    309 Phase 2, weliswaar in een afschuwelijke kleur, op Autoscout24: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=222582121&cd=634872898190000000

Leave a Reply