DRIVR

Test: Tesla Model S (85kWh)

Neeschudders. Je vindt ze overal, maar nergens zo talrijk als in het anti-EV kamp. Gooi daar de stok bij die Tesla’s fenomenale autonomieclaim is, en het hoenderhok blijkt rap te klein. Een theoretisch rijbereik van 480 kilometer is namelijk drie keer zoveel dan ‘echte’ autobouwers anno 2012 aanbieden, en dat voor een merk met welgeteld één (omgekatte) sportwagen op zijn actief. De opdracht van de nieuwe Model S is dan ook simpel: reformeren en acquireren.

tesla model s

Klinkt die inleiding minder kritisch dan voordien, dan komt dat omdat we ondertussen met de Model S gereden hebben. Productieklaar én in België, na het geheel uitvoerig van (nep)grille tot (ontbrekende) uitlaat besnuffeld te hebben. En het moet gezegd: in klassieke autotermen is Tesla’s nieuwste een mijlpaal; een beetje zoals de switch van propellers naar jetmotoren in de luchtvaartindustrie. Of van de Alpha Jet naar de Stealth Bomber. Alleen veel aangenamer op het netvlies.

tesla model s

Loop eromheen en de Jaguar XF komt zeker ter sprake, tot je inziet dat Von Holhausen’s ontwerp ruimer is en tegelijkertijd compacter aandoet. Kijk daarvoor maar naar de prachtwielen die met 21 duim niet eens overdreven lijken. Alleen de zwarte stootstrip aan de voorkant oogst kritiek, maar is volgens Tesla een gevolg van de vraag naar een herkenbaar front beter dan koelingsvereisten. In het vooronder zit immers een frunk (of front trunk) beter dan de elektromotor die laag tussen de aangedreven achterwielen schuilt. Gecumuleerd laadvermogen? Bijna 900l.

tesla model s

tesla model stesla model s

Het portier laat zich met een licht tikje tegen en een daaropvolgend rukje aan de uitschuivende deurklink openen. Een swipe-functie werd even overwogen, maar in laatste instantie afgevoerd wegens te complex. Close dus, maar gelukkig niet cigar aangezien het interieur dat gemis meer dan goedmaakt. Zo komt de hele wagen tot leven via druksensoren in de bestuurdersstoel beter dan een banale sleutel (ook al is die zo gestileerd als de wagen zelf), en dat merk je vooral aan the mother of all displays in de middenconsole. Die controleert alles van het radiovolume tot de Google Earth satellietfunctie, en communiceert natuurlijk met de custom app op je smartphone. Voor iemand die de laatste vijf jaar geen nieuwe wagen heeft gezien, is dit 2012: A Space Odyssey.

tesla model stesla model s

Demarreren is daarentegen poepsimpel, zeker voor Mercedes-rijders. Duw de van Stuttgart geleende automaathendel in D en off we go met snelheid en regeneratievermogen duidelijk in het vizier. Wat meteen opvalt is hoeveel energie de Model S uitbollend recupereert; een motorremfunctie die zich nog laat aanscherpen via het menu, maar voor niet EV-rijders al gewenning vraagt in de lichtste van twee standen. Leer ermee omgaan, en je zou het rijbereik nog fameus kunnen uitbreiden. Goed om weten, maar niet meteen wat wij in gedachten hebben.

tesla model s

362 paarden smeken nu eenmaal om een workout, en doen dat in gekende EV-stijl vanaf de eerste omwenteling met 440 parate Nm’s. ‘Moeiteloos’ is een mooi adjectief om de prestaties te omschrijven, en ‘fluks’ ook – maar niet meteen ‘verschroeiend’ zoals kijkers van de Youtube-sprint tussen M5 en Model S zullen vermoeden. Dat komt omdat Automobile Magazine een Performance-versie met 416pk en 600Nm op proef had, waar onze tester een ‘gewone’ 85’er is die de 60mph-grens in 5,6 kraakt. Dus 100km/u in een kleine zes. Desalniettemin: indrukwekkend voor een wagen van meer dan twee ton die zich voor minder dan tien euro (stroom) laat volgooien.

Beter nog: ondanks Continental Extreme Contacts in maatje 245/35R21 cruiset de Model S verrassend comfortabel, zonder aan precisie in te boeten. Het resultaat van een extreem laag zwaartepunt (met batterijen in de bodemplaat tussen voor- en achteras), een hoge torsiestijfheid (dankzij die integrale plaat middenin) en goed afgestelde luchtveren (die de rijhoogte automatisch of per knopdruk laten regelen). Met als gevolg dat deze vijfzitter genietbaar vlak stuurt, goed gript en zijn dimensies nog beter verloochent. In de zwaarste van drie standen is de stuurweerstand zelfs behoorlijk, wat gezien Tesla’s complete gebrek aan EPAS-ervaring niet mis is.

tesla model s

tesla model stesla model s

Geen minpunten dan? Naar limousinegebruik in ieder geval weinig, tenzij misschien het ongemak om rijdend een touchscreen te bedienen beter dan klassieke knoppen. Ruimte is er in ieder geval zat, ook achterin waar de centrale transmissietunnel schittert door afwezigheid. Een klein kraakje hier en daar wel, vooral van het panoramadak dat breed genoeg uitgesneden is om de hoofdruimte niet teveel te compromitteren. Het interieurdesign is trouwens ook uniek, met golvingen voor deurgrepen en geborsteld aluminium als accent. Enkel de houtinleg van het dashboard doet eerder Amerikaans aan, terwijl de zelfontworpen sportstoelen niet op Recaro-niveau zijn.

Wennen is het vooral aan de manier waarop de S remt, en bijgevolg mentaal herkalibreren om met het gaspedaal te spelen beter dan de schijven meteen aan te spreken. Doe je dat toch, dan voelt het pedaal natuurlijk niet zo puur als dat van een Lotus (door het feit dat de initiële vertraging op konto van de inductiemotor gaat), maar zeker niet ondermaats of wars van alle gevoel (zoals bij sommige hybrides). De vermogensopbouw op rechtervoetcommando is dan weer uit de kunst, en meer dan capabel om de achterkant te lossen gezien de gure testomstandigheden. Maar opnieuw: tractie en grip blijven zelfs dan indrukwekkend, het schakelbare ESP immer alert.

tesla model s

Het eind van onze rit kondigt zich dan ook veel te vlug aan, wat altijd een goed teken is. Akkoord: meer stuurtijd zou ons de kans geven om de autonomieclaim te analyseren en het rijgedrag in extremis te quoteren. Maar op basis van deze kennismaking durven we gerust stellen dat Tesla geen mal figuur slaat in het felbevochten premiumsegment. Al zal veel afhangen van het prijskaartje dat de Model S opgeplakt krijgt; is dat respectievelijk 50/60/70K euro voor de 260/370/480 km-versie (oftewel een vervanging van het $-teken door het €-symbool), dan schatten we Tesla’s kansen goed in. Is het meer, dan zal de verleiding om die BMW 6 GranCoupé links te laten liggen tanen. Temeer daar de oplaadtijd aan een klassiek stopcontact zo’n 30 uur voor de topversie bedraagt. Of 45 minuten aan een peperdure super-charger. Voor niets gaat de zon op, en dat geldt zeker in early-adopterland.

TESLA Model S 85 kWh

Plus Min
+ Begeerlijke EV – Prijs?!

Weggecijferd

Motor 85kWh elektromotor
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 362 pk
Koppel 440 Nm
Gewicht 2.107 kg
Acceleratie (0-96 km/h) 5,6 s
Topsnelheid 200 km/h
Gem. testverbruik 0 l/100km
CO2-uitstoot 0 g/km
Prijs (nog niet bepaald)

8 op 10

Share Button

14 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Pas nog (mee)gereden met een Tesla Roadster.

    Wat een respect heb ik sindsdien voor dat merk. Superieure techniek, fantastische rijeigenschappen. Enkele het krakende interieur was een beetje een domper, maar ik vermoed dat dat bij de Model S wel dik in orde is gebracht. Zonder twijfel een merk dat waarvan ik maar al te graag een wagen zou bezitten.

    Rest enkel nog de prijs…

  2. rudy verboven says:

    Waar hebben jullie deze mogen testen? mooie locatie

    • Ken Divjak says:

      Laat je niet misleiden door de foto’s, Beste Rudy.

      Dat zijn persbeelden van Tesla die in Amerika geschoten zijn,
      onze test vond begin deze week in het Brusselse plaats.

      • electroshock says:

        Met eigen beelden stijgt wel de credibiliteit van jullie test en ontsnappen jullie ook aan de copy/paste-cultuur …
        Er is roch genoeg drivr-talent in huis die de ontspanningsknop meesterlijk weet te bedienen !

        • Ken Divjak says:

          Aangezien er momenteel maar een handvol Model S’en in heel Europa circuleren, is de stuurtijd per journalist relatief klein. En dan hebben we de Canons nog niet eens uitgepakt…

          Gezien onze (voor de Lage Landen) erg vroege rit, konden we deze kans niet links laten liggen – hoe graag we ook met een eigen fotoreportage komen.

  3. Pieter Ameye says:

    Laat de Model S net ook bij Jay Leno gepasseerd zijn:

  4. Ken Divjak says:

    Volledigheidshalve:
    ook de sprint tussen M5 & Model S Performance zoals in de tekst vermeld

  5. Thierry 911 says:

    Et voila, the new car of the year! Zou er stiekem wel een willen. Maar wat zijn de kosten voor een nieuw setje batterijen? (na 10 jaar dus)

    • Pieter Ameye says:

      Officieel is daar nog niets rond geweten. Enkele whizz kids hebben wel de berekeningen gedaan en spreken van een bedrag van rond de 15 à 20.000 dollar, rekeninghoudend met het iets gunstiger tarief dat Tesla bij makers Panasonic geniet, dankzij de 2% participatie van de Japanners bij de Amerikanen. Toch zijn er nog een hoop onduidelijkheden. Zo hebben de batterijen, met hun vele zeldzame metalen, nog een duidelijke restwaarde, maar ook daar is weinig tot niets over geweten.

      Het vervangen zelf is verder geen probleem. Daar heeft Tesla rekening mee gehouden. Volgens sommigen kan het in minder dan een uur.

  6. beebeeporsche says:

    Een nadeel van de tesla is het feit dat hij niet kan snelgeladen worden met de klassieke snelladers. Dat kan enkel via een snellaadsysteem van Tesla zelf. Voor een 80 of later 120Kw versie is dat waarschijnlijk niet zo belangrijk, maar voor een 40kw mogelijk wel. En de kans dat Tesla op eigen houtje de wereld van snelladers gaat voorzien, lijkt mij klein. En een 80kw batterij volladen met een trage Ac lader, dan komt ge met een nachtje laden niet toe 🙂

    • Ken Divjak says:

      “De kans dat Tesla op eigen houtje de wereld van snelladers gaat voorzien, lijkt mij klein”.

      Ze zijn alvast in Noord-Amerika gestart:

      Tesla Superchargers are placed along well-traveled routes in North America. Six stations are currently active, expanding to over 100 stations in 2015. They’re designed to give road trippers half a charge in about half an hour. That’s 150 miles of range with our 85 kWh battery.

      Plus, Superchargers are located at places you’ll actually want to stop, like roadside diners, cafes, and shopping centers. So pull in, plug in, and grab a bite to eat. Model S will be ready when you get back.

      http://www.teslamotors.com/supercharger

  7. Ken Divjak says:

    De Belgische prijzen zijn er finalmente!

  8. AVDP says:

    Ze komen ook naar europa hoor, alleen nog niet duidelijk in welke mate…

    De Model S eigenaars zullen in de toekomst dus volledig gratis de USA kunnen doorkruisen. De rest van de wereld moet nog even wachten. Het bedrijf zal de eerste ‘Superchargers’ in Azië en Europa installeren in het najaar van 2013.

Leave a Reply