DRIVR

F1 Review: Abu Dhabi (GP 18/20 2012)

Abu Dhabi per definitie saai? Echt niet. Yas Marina, de zogenaamd slaapverwekkende creatie van Hermann Tilke, schotelde ons deze keer een nagelbijter van de eerste orde voor. Kimi Räikkönen zette zichzelf en Lotus terug op het hoogste schavot na het hele seizoen daar al tegenaan te hebben gehikt, terwijl Sebastian Vettel zijn weekend redde met een nogal gebeurtenisrijke rit door het hele veld heen.

We konden al vanaf de start niet weg van wat de heren coureurs ons boden. Na het doven van de lichten kwam Mark Webber slecht weg, terwijl Kimi de tweede plaats greep vanaf de tweede rij door een superstart te maken. Meteen zette hij poleman Hamilton onder druk. In het middenveld waren het de usual suspects Senna en Grosjean die weer eens in contact kwamen met andere auto’s. Slachtoffers deze keer: Di Resta en Rosberg.

Harde klap voor Rosberg

Over contact gesproken: ook de vanuit de pitstraat gestarte Vettel kwam in de openingsronden in aanraking met Senna, hoewel dat de Braziliaan deze keer niet te verwijten viel. Gelukkig voor de Duitser was de schade zo licht dat hij kon doorrijden. Na een rondje of vijf lag hij al 14e, maar Alonso was inmiddels ook een plaatsje opgeschoven ten koste van Webber. Met de 12 punten voor de vierde plaats zou de Spanjaard het gat met Vettel vrijwel volledig dichten.

Na negen ronden gingen opeens alle alarmbellen af: Nico Rosberg had zijn Mercedes vol in de Techpro-barriers gepropt, terwijl de auto van Karthikeyan verlaten op de baan stond. Wat was er gebeurd? De HRT was tegen een hydraulisch probleem aangelopen, waardoor het sturen voor de Indiër moeilijker ging. Voor de volgende scherpe bocht naar rechts remde Karthikeyan daardoor sneller af dan de aanstormde Rosberg verwachtte, zodat de Mercedes over de rug van de Indiër werd gelanceerd. Het was een machtig ongeluk, waarvoor uiteraard de safety car naar buiten kwam.

Vettel schendt zijn neus

Goed nieuws voor Vettel? Dat leek er wel op. Het verschil met de kop slonk weer en een paar auto’s – waaronder die van Pérez en Grosjean – verdwenen bovendien voor zijn neus. Toch had Seb nog genoeg reden om zich druk te maken om zijn neus: Ricciardo in de auto voor hem – nota bene van zusterteam Toro Rosso – ging vol zijn gas af, waardoor de Red Bull vol door een polystyreenbord met de remafstand erop moest ploegen. Nu was de neus écht kapot. Nou ja, nu wist Vettel in ieder geval wat Jenson Button een paar races geleden voelde…

Na de neuswissel kwam Vettel achter Grosjean terecht, met wie hij tegelijk met Charles Pic afrekende – al moest het in twee keer omdat de eerste inhaalactie over de rand van het circuit plaatsvond. Maar was het nu een nuttige bandenwissel geweest? Het zou op de zachte banden nog een lange race zijn. Bovendien moest hij met die softs door een druk middenveld jagen, terwijl het altijd schadelijk voor banden is om kort achter voorliggers te rijden.

Hamilton heeft weer pech

Na 20 ronden werden we opnieuw verrast: Hamilton hobbelde met zijn McLaren het gras in, zonder enige aandrijving. Toch niet weer? Ja, opnieuw een uitvalbeurt voor de Brit – zijn vijfde van het jaar – terwijl hij het hele weekend ferm in zijn grip had. Als McLaren terugkijkt op 2012, dan mag duidelijk zijn dat ze op het vlak van betrouwbaarheid het seizoen hebben verloren. Dus nu lag Kimi Räikkönen aan de leiding! Zou de Fin in zijn comebackjaar dan toch naar een overwinning rijden? Net zo beheerst als hij het hele jaar al rijdt, zo controleerde hij nu zijn voorsprong.

Alonso schoof door Hamiltons pech natuurlijk ook een plaatsje op – en om het voor Vettel nog erger te maken, passeerde de Ferrari kort daarop ook nog de Williams van Maldonado. Nu was de Spanjaard weer de virtuele WK-leider. Ook Webber wilde wel aan de Williams voorbij, maar aan het eind van het eerste rechte stuk probeerde de Australiër het langs de buitenkant. Er was te weinig ruimte: Maldonado stond al vol op de remmen, maar Webber stuurde toch vol in en werd achterstevoren getikt. De Red Bull viel daardoor terug achter Pérez, Massa en… Vettel. Button lukte het daarna wel bij de Venezolaan.

Hardleerse Webber

Webber bleek daarna hardleers, want in zijn poging om Massa te passeren, ging het opnieuw fout. Tot overmaat van ramp moest Massa zó schrikken van de Red Bull die pardoes het circuit weer kwam opjagen dat hij zijn Ferrari in de rondte draaide. Vettel schoof zo wel weer een plaatsje op, waarbij hij de virtuele leiding in het WK terugpakte.

Werd het intussen geen tijd voor pitstops? Ja, want Alonso was al naar binnen gedoken en nu volgden ook Pérez en Webber. Lag Vettel daardoor twééde achter Kimi? Jazeker. Maar de vraag was natuurlijk hoe lang die softs van de Duitser het zouden houden. Extra goed nieuws voor de Fin aan kop: hij bleef de leiding houden na zijn stop en zette meteen de snelste ronde van de wedstrijd. Vettel volgde voorlopig netjes in zijn kielzog, terwijl Alonso onder druk kwam te staan van Jenson Button.

Pérez weer heethoofd

Zo bleek de GP van Abu Dhabi vooralnog een stuk vermakelijk dan in voorgaande jaren. En het was nog niet voorbij. Vettel had intussen het signaal gekregen om te blijven trappen: geen banden sparen tot het einde dus. En inderdaad: na 38 ronden kwam hij binnen voor een nieuw setje softs. De wissel liep niet helemaal denderend, maar Vettel kwam toch vóór het groepje Di Resta/Grosjean/Pérez/Webber uit, dat een zwaar robbertje aan het vechten was. De jeugdige overmoed werd het drietal vooraan te veel, waarbij Pérez en Grosjean zichzelf opnieuw in dubieus daglicht (in dit geval avondlicht) plaatsten. Het kostte Webber, die het duellerende duo niet meer kon ontwijken, de wedstrijd.

Pérez (die een stop-go kreeg voor zijn daden) mag intussen eens goed bij zichzelf te rade gaan voordat hij voor McLaren gaat rijden. Sinds hij het contract met het topteam heeft getekend, heeft hij nog niets goeds laten zien en blinkt hij uit in dwaze, ondoordachte acties – terwijl we eerder dit jaar juist de loftrompet afstaken over zijn verstandige rijden. Heeft Martin Whitmarsh al spijt? Het zou ons in ieder geval niets verbazen. Kobayashi, Massa, Senna en Vergne lachten in hun vuistje, want zij reden nu plotseling in de punten.

Zenuwenwerk in laatste ronden

De tweede safety car van de avond slechtte het gat dat Räikkönen had opgebouwd, maar bracht ook Alonso en Button in het rechtstreekse vizier van Vettel. De Lotus had echter al snel weer een gaatje geslagen, maar Vettel zat al gauw te azen op de podiumplaats van Button. Door de achtervleugel van de McLaren kon de Duitser bovendien de Ferrari van Alonso al ruiken. Dat hielp eigenlijk niet, want daardoor kon Button ook zijn DRS activeren.

Maar toen Alonso snelste ronden van de wedstrijd begon te rijden en een groter gat sloeg met Button, was de McLaren-coureur aan zichzelf overgeleverd. Met wat kunst- en vliegwerk leek de Brit toch vast te houden aan zijn derde plaats, terwijl vooraan The Iceman Alonso wel dichterbij liet komen, maar ijzig kalm het gat controleerde. Maar opeens was Vettel er toch langs – en buitenom. Nu was het voor Alonso zeker zaak om de Fin toch te verschalken. Het werd zenuwenwerk in die laatste ronden, maar Kimi hield het. Zo werd hij de achtste winnaar van het seizoen en stond de naam Lotus voor het eerst sinds tijden weer bovenaan. Een mooie race.

GP Abu Dhabi, Yas Marina, 4 oktober 2012

1 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 55 ronden, 1.45’58″667
2 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 0″852
3 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 4″163
4 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 7″787
5 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 13″007
6 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 20″076
7 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 22″896
8 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 23″542
9 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 24″160
10 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 27″463
11 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 28″075
12 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 34″906
13 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 47″764
14 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 56″473
15 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 56″768
16 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’04″595
17 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’11″778

Snelste ronde: Sebastian Vettel, 1’43″964

Uitgevallen
1e ronde – Nico Hülkenberg
8e ronde – Nico Rosberg
8e ronde – Narain Karthikeyan
20e ronde – Lewis Hamilton
38e ronde – Mark Webber
38e ronde – Romain Grosjean
42e ronde – Charles Pic

WK coureurs
1.Vettel 255; 2.Alonso 245; 3.Räikkönen 198; 4.Webber 167; 5.Hamilton 165; 6.Button 153; 7.Massa 95; 8.Rosberg 93; 9.Grosjean 90; 10.Pérez 66; 11.Kobayashi 58; 12.Hülkenberg 49; 13.Di Resta 46; 14.Schumacher, Maldonado 43; 16.Senna 30; 17.Vergne 12; 18.Ricciardo 10.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 422; 2.Ferrari 340; 3.McLaren-Mercedes 318; 4.Lotus-Renault 288; 5.Mercedes 136; 6.Sauber-Ferrari 124; 7.Force India-Mercedes 95; 8.Williams-Renault 73; 9.Toro Rosso-Ferrari 22.

[Dit artikel verscheen ook op Driving Fun]

Share Button

10 Responses

  1. Jonathan says:

    Kimi en alleen Kimi:

  2. AnthonyG says:

    • Fre says:

      Haha, hoezo geen bewegende voorvleugel?

      • Ken Divjak says:

        Verhip nu voel ik mij weer een F1-leek…

        Kan iemand even toelichten aub?

        • Eric says:

          Had er ook nog niet van gehoord maar blijkbaar mag de voorvleugel niet flexibel zijn en is ie dat wel?

          Het was een spannende en leuke race maar als het verschil race- en kwalificatiesetup zo groot is zou je (zeker bij slechte kwalifiatie) bijna beter uit de pitstraat vertrekken…

        • Mattijs says:

          Die regel geldt alleen voor de voorvleugel, niet voor de neus…

          • Ken Divjak says:

            Die lepe Newey toch…!

          • AnthonyG says:

            De flex-testen zijn equivalent aan Ross Brawn die op de vleugel gaat staan, ik betwijfel dus sterk of wat we hier zien ervoor zorgt dat de vleugel beweegt.

            Mijn “theorie” is dat Red Bull de neus laat flexen door een soort wipplank-constructie die perfect voldoet aan de huidige normen. En dan met een rubbertje errond om het mooi te laten lijken.

  3. Pieter Ameye says:

    F1 kan mij – ondanks verwoede pogingen – al lang niet meer boeien. Maar dit is de eerste race in lange tijd die ik nog eens heb gedownload, en integraal herbekeken. Interessant van begin tot eind.

  4. Ken Divjak says:

    Uitgebreide toelichting op de zogenaamde flex-nose vanaf 3:22…

    … en meer van F1-goochelaar en Red Bull-designer Adrian Newey.

Leave a Reply