DRIVR

Test: BMW 125d vs. Mazda3 2.2 CDVi 185 ‘Sport’

Diesel is hot – of we daar nu blij om zijn of niet. En hoewel de Vlaamse CO2-korting (die de facto zelfontbranders promootte) inmiddels is afgeschaft, lijken de immer stijgende brandstofprijzen die trend te bestendigen. Zelfs de prestatiegeörienteerde marktniche – that would be us – gaat steeds meer voor de bijl. Wij zetten de krachtigste dieselvarianten van twee C-segmenters die bekend staan om hun DRIVR-spirit naast elkaar: de BMW 125d en de Mazda3 2.2 CDVi.

Maar goed dat ook de BIV begin dit jaar hervormd werd, want de Mazda3 zweert nog steeds bij grote cilinderinhouden. Volgens de Japanners – en zij zijn daarin niet de enigen – is 2,2 à 2,3 liter het ideale motorvolume. Het biedt in ieder geval mogelijkheden voor vlotte cijfers: dankzij 185 pk en 400 Nm koppel zoom-zoomt de Mazda in 8,2 seconden naar 100 km/h, om desgewenst door te gaan tot 213 km/h.

Deze motor is er nog een van de oude stempel, lang voor Mazda met de term SkyActiv begon te goochelen. De 2.2 CDVi zoekt zijn heil niet in hoge compressieverhoudingen of andere spitstechnologie, maar vertrouwt simpelweg op één turbo ter grootte van een bescheiden exoplaneet. De rijbeleving is dus al even oldschool als de techniek: onder de 2.000 toeren gebeurt er vrijwel niets, daarboven barst plots een geweldige krachtexplosie los – om bij 4.000 tpm weer volledig stil te vallen. Whiplashpatiënten, gelieve zich te onthouden.

Een wereld van verschil met de 125d, die – geheel in lijn met BMW’s verwarrende naamgeving van de laatste jaren – een beroep doet op een tweeliter voorzien van twee turbo’s. Qua loopcultuur en krachtontplooiing staat die duidelijk een generatie verder dan Mazda’s krachtbron. Vooral in dagelijks verkeer is de BMW veel sneller, dankzij instant vermogen in alle versnellingen en aan alle toerentallen, maar natuurlijk ook door zijn hogere absolute waarden: 218 pk, 450 Nm, 6,5 s, 240 km/h. ‘Nuff said?

Niet helemaal. Hoewel hij de Mazda in een stofwolk achterlaat, wordt de BMW onderweg geplaagd door zijn zesbak, die met zijn lange slagen en typisch wollige kabelgevoel het ritme verstoort. Terwijl de Mazda3 net op dit punt uitblinkt: diens forse pook schakelt wat stroever, maar preciezer en met veel meer gevoel. Ook wat de stuurbekrachtiging betreft, krijgt de Japanner onze voorkeur. Hij mist misschien wat feedback, maar hoekt aangenaam direct en bouwt zijn weerstand progressief op. De BMW kampt daarentegen met een onaangename vaagheid rond het middelpunt en bij lage snelheden, al betert dat enigszins als het tempo de hoogte in gaat.

Komen de limieten eenmaal in zicht, dan blijken beide chassis’ up to the job. De Mazda3 lost zijn grip gradueel en transparant, om uiteindelijk te kiezen voor veilig onderstuur. Hoewel de 125d minder snel in zijn kaarten laat kijken, entertaint hij – als enige achterwielaandrijver in dit segment – met een onverstoorbare voortrein en (indien geprovoceerd) een speelse staart. En dat blijft een niet te versmaden booster voor het rijplezier.

Maar voor die technisch minder evidente architectuur betaal je dan ook een meerprijs. BMW wil voor de 125d minstens 34.500 euro hebben. Onze wagen was daarnaast onder meer uitgerust met de Urban Line (1.625 euro), een designpakket dat witte accenten toevoegt aan dashboard, zetelbekleding, grille en bumper, en indien gewenst zelfs de spiegels en wielen volledig wit lakt. Oogt wat vreemd naar onze smaak, al valt daarover, zoals spreekwoordelijk bekend, niet te discussiëren. Toch zouden wij eerder voor de Sport Line gaan, die voor hetzelfde bedrag subtielere zwarte details en sportzetels omvat.

De Mazda3 is vriendelijker voor de portemonnee, met een prijskaartje van 27.990 euro. Ter referentie: dat is precies even veel als de BMW 120d met hetzelfde vermogen, maar naar goede gewoonte zitten bij de Mazda alle opties die je al dan niet nodig hebt inbegrepen. Binnenin valt wel op waar er bespaard is: terwijl de BMW zijn bestuurder trakteert op strak design en solide materialen, lijkt de Mazda met zijn Plastic Fantastic-sfeertje uit andere tijden te stammen. Al moet gezegd dat hij op vlak van gebruiksgemak en ergonomie minstens even goed scoort als zijn Germaanse rivaal.

Kiezen tussen beide is dus minder evident dan het op papier lijkt. Natuurlijk staat de duurdere BMW een klasse hoger wat betreft kwaliteitsbeleving, raffinement en pure snelheid, maar de Mazda klauwt terug met een no-nonsense aanpak gefocust op rijplezier. Daarom verdient die laatste nipt onze voorkeur voor een verhitte rit, al zouden we als metgezel voor alledag zonder twijfel voor de BMW opteren. Kiezen is in dit geval echt wel verliezen.

[Foto’s: Pieter Ameye]

BMW 125d ‘Urban Line’

Plus Min
+ explosief & zuinig – schakel- & stuurgevoel

MAZDA3 2.2 CDVi 185 ‘Sport’

Plus Min
+ chassis & bedieningsorganen – motor & interieur gedateerd

Weggecijferd

BMW 125d
Mazda 3 2.2 CDVi 185
Motor 2.0 4-in-lijn twinturbodiesel 2.2 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving achterwielen voorwielen
Vermogen 218 pk 185 pk
Koppel 450 Nm 400 Nm
Gewicht 1.460 kg 1.395 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,5 s 8,2 s
Topsnelheid 240 km/h 213 km/h
Gem. normverbruik 4,9 l/100 km 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km 144 g/km
Prijs 34.500 euro (Urban Line: 1.625 euro) 27.990 euro
Fiscale PK 11 12

Verdict

BMW 125d ‘Urban Line’ 7 op 10
Mazda3 2.2 CDVi 185 ‘Sport’ 7 op 10
Share Button

9 Responses

  1. Wilko says:

    Waarom hebben jullie die Mazda niet gewoon tegen de 120D getest. Qua vermogen was dit een eerlijker vergelijk geweest.

    • Ken Divjak says:

      Cijfermatig was dat zeker mooier, maar niet primordiaal voor wat wij op het oog hadden – namelijk het rijgedrag van een krachtige voorwielaangedreven diesel (uit Japan) met dat van een achterwielaangedreven zelfontbrander (uit Duitsland) vergelijken.

      Zoals je kan aan de scores kan zien,
      is die afstand lang niet meer zo groot als hij ooit geweest is…

  2. Cinquecento says:

    Proficiat aan de fotograaf, en in het bijzonder foto 4. Voor het eerst pakt de 1 reeks goed op foto. Ziet er daar zelfs retestrak uit 😉

    • Stijn says:

      Ik zie nog altijd (te nadrukkelijke) nieren en koplampen die een vormloze hoop meesleuren…

  3. Stijn says:

    Op foto vind ik het interieur van de Mazda fraaier en strakker dan de drukke cockpit van de 1. Qua afwerking kan er weliswaar een verschil zijn…

  4. Thierry 911 says:

    Prachtige foto’s, minder onder de indruk van de twee hoofdrolspelers.

  5. Fre says:

    Weten jullie nog of deze 1 de optie Servotronic had?

    • Pieter Ameye says:

      Deze had inderdaad Servotronic. Ik zou graag zeggen of de versie zonder servotronic al dan niet beter is, maar tot op heden hadden al onze testers de functie.

      • Filip says:

        Dag Pieter,

        ik haal in juli mijn nieuwe 120d facelift af … zonder die servotronic functie. Je mag die altijd es testen hoor, zou daar ook graag jouw mening dan over horen.

Leave a Reply