DRIVR

Vergeten 007-Dienstwagen: Saab 900 Turbo

Afgelopen weekend de nieuwe Bond gezien. Of zoals een cynicus het recent verwoordde: “the 143-minute Heineken-Range Rover-VW-Sony Vaio-Omega-Aston Martin advert that is Skyfall”. Toch is de aanpak van Sam “American Beauty” Mendes best te pruimen, en kunnen we ook zijn keuze voor ’s mans vervoermiddel smaken. Al hadden we Daniel Craig even graag deze Saab 900 Turbo om de hoek zien sjezen. Past prima in crisistijden, dunkt ons.

Dat de 900 al die jaren over het hoofd gezien werd, is niet zo verwonderlijk. Studiobonzen en filmproducenten allerhande lonkten doorheen de jaren eerst naar de boeken van Ian Fleming voor inspiratie, en de beste man stierf lang voor er sprake was van de Saab. De uitgeverij van de Bond-boeken, die de rechten erover bezat, sommeerde na de dood van Fleming een aantal auteurs om nieuwe Bond-verhalen te verzinnen en publiceerde ze als zogenaamde continuation novels.

In de jaren 80 was het de beurt aan de Brit John Gardner. Gardner creëerde een realistischere setting voor zijn nieuwe Bond-literatuur, en plantte de gentleman spy met beide voeten in de eighties. In Groot-Brittannië betekende dat crisistijden en beperktere budgetten. James’ nieuwe speeltje was dan ook geen eigendom van MI6 of geprepareerd door Q, maar stond op eigen naam. Fun fact: Gardner consulteerde een echt countersurveillance-bedrijf voor de details, en besloot om hen als dank in de roman te verwerken. De 900 Turbo is dan ook de enige geprepareerde Bond-car die niet door Q onder handen werd genomen. De snufjes die Communication Control Systems, Ltd bedacht? Een herziene motor, goed voor een topsnelheid aan de ongehoorde kant van 250 kilometer per uur, vuurvast en kogelvrij koetswerk, traangasinstallatie, de nodige wapens, banden die je niet lek kon schieten, roterende nummerplaten enzovoort. Nieuwe naam van de Saab? The Silver Beast.

Gardner gebruikte de Saab 900 Turbo in zijn eerste drie Bond-romans, Lincence Renewed, For Special Services en Icebreaker. Het succes van de boeken was ook Saab niet ontgaan, en de Zweden maakten uiteraard overvloedig gebruik van de Bond-associaties in hun promotiecampagnes. Gardner kreeg een 900 Turbo voor eigen gebruik, die hij inruilde voor een Bentley Mulsanne Turbo toen zijn belangrijkste contactpersoon bij Saab overliep naar de Britten. Het gevolg sprak voor zich: ook Bond wisselde zijn Saab voor een Bentley – handig in de plot verwerkt door een erfenis van Bonds rijke oom – en de 900 Turbo werd gedegradeerd tot een cameo-verschijning in latere romans. Of hoe de promotional tie-ins van de nineties en noughties ook toen al aan de orde waren.

[Hat tip: Jalopnik]

Share Button

10 Responses

  1. electroshock says:

    Het moet inderdaad niet steeds een supercar zijn.
    De 900 turbo is top !
    Discreet-elegant maar ook met een behoorlijke reserve voor de rechtervoet. In plaats van retro-gewijs met een aston martin rond te tuffen, had ik Bond inderdaad weer graag in een hedendaagse Q-car gezien. Citroën C5 240pk/450NM dieseltje of de ovlov V60 hybride bijvoorbeeld …

    • heidekonijn says:

      Is die V60 eigenlijk wel te koop? Vond hem laatst niet op de configurator.

      • Pieter Ameye says:

        De batch voor België van dit jaar was blijkbaar in no time de deur uit.
        T’is dus wachten op de volgende lichting.

        • electroshock says:

          De totale productie van de V60 dieselhybride zou maar beperkt zijn.
          Het juiste aantal ooit ergens gelezen, maar ben het kwijt. 1000 stuks of zo ?
          Prijskaartje is/was ook niet min, rond de € 60.000,- …

          DS 5 Hybrid4 zou in een Bondfilm ook niet misstaan. Iets voor een vrouwelijke villain à la Caroline Munro …

        • Pieter Ameye says:

          Alles hangt af van het succes vermoed ik. De prijs is inderdaad niet mis, maar negen op de tien wordt dan ook verkocht aan bedrijven.

        • Wim Bervoets says:

          1.000 stuks voor dit jaar, inderdaad. Volgend jaar zou dat iets verhoogd worden, maar verwacht ze nog steeds maar met mondjesmaat in ons land. Zie ook http://drivr.be/2012/05/28/de-volvo-v60-plug-in-hybrid-285-in-10-feiten/

        • electroshock says:

          Bedrijf of particulier, je zal het maar moeten ophoesten die V60-kostprijs. De prijszetting is toch behoorlijk hoog. (Voor de nieuwe kleinere gewone V40 trouwens ook al …)
          Misschien tot afwachten wat bv. de Kia Optima Hybride zal gaan kosten en vooral gaan kunnen.
          2,0 in plaats van de 2,4 benzine van over de grote plas, 188 bhp, 0-62mph in 9.4 s, zero-emissions full-electric driving up to 62 mph, 125g/km CO2, 52.3 mpg (4,52 l/100 km ?).
          Niet zo straf, maar ook niet zo prijzig.

          Daarenboven Q-car elegance die zelfs niet zou misstaan naast een AM Rapide. Euhem. Sort of.
          The name is KIA, Optima KIA. 😉

        • Pieter Ameye says:

          Je kan het ook zo bekijken: Een V60 Hybrid staat je als bedrijfsleider in crisisgevoelige tijden sympathieker als een met opties afgeladen 5-serie of A6.

Leave a Reply