DRIVR

Caterham: “We’ll build whatever the Market wants”

Tony Fernandes. Staat op deze pagina’s omschreven als ‘de man die de slag om de Lotus F1-naam verloor’, maar is in feite een Jack of all Trades die een fameus imperium heeft opgebouwd. Met onder andere: Air Asia, een hotelketen in Maleisië, een F1-renstal, een composietfabriek voor auto-onderdelen  en natuurlijk Caterham Road Cars. Als Tony dus zegt dat hij  Caterham uit de nichemarkt wil halen, dan luisteren wij allemaal Soprano-gewijs.

In gesprek met het Britse Autocar heeft Fernandes opnieuw te kennen gegeven dat Caterham vooruit moet. De deal met Renault (voor een Toyobaru-achtige ontwikkeling van de volgende Alpine) is daar een eerste bewijs van, maar lang niet voldoende voor de megalomane plannen van de Maleisiër. Die ziet het zoals altijd groots, en wil voortaan “whatever the market wants” bouwen – te beginnen met een supercar.

Voor alle duidelijkheid: da’s niet de wagen die eind 2015 van de band rolt in de oude Alpine-fabriek. Die tweeling wordt een lichtgewicht aluminium tweezitter naar de geest van de oude A110, en zou tussen de 40 en 50K euro gaan kosten. De Renault Alpine-versie krijgt een eigen look en waarschijnlijk een vast dak, de Caterham-iteratie een andere afstelling en vermoedelijk geen dak. Maar achterwielaandreven zijn ze natuurlijk beide, aangedreven door de geblazen 1.6 van de volgende Clio RS of de tweeliterunit van de Mégane RS.

Voor de supercar is er nog geen concrete business-case, wel de nodige infrastructuur. De aëro-trucs komen uit de F1-windtunnel, de compsietpanelen van Caterham Technologies en de cilinders misschien wel van Renault aangezien Kovalainen & Petrov daar al een paar seizoenen mee rondtoeren. Fernandes: “There is a long way to go, but we can see a day when we’d like to have a true halo car.”

Straffer nog (en waarschijnlijk verontrustender voor de contemporaine Seven-fan) – daarmee is de kous niet af. De Caterham-CEO ziet zijn uitspraak “whatever the market wants” in de letterlijke zin van het woord, net zoals Stuttgart de laatste jaren doet: “the ultimate ambition is to do what Porsche has done, and grow beyond being a sports car manufacturer into a mainstream car brand – SUVs, city cars, whatever the market wants.” Zien jullie het al gebeuren, La Mamma die om de boodschappen gaat in een Caterham?

[Bron: Autocar]

Share Button

4 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Hij heeft zichzelf ontslagen als teamleider van Caterham F1, wat hem in mijn ogen ook to grote realist maakt. Hij ziet dat hij in drie jaar tijd zijn doelen niet kan bereiken in F1, dus doet hij er alles aan om het wel te laten gebeuren.

    Wat een (team)baas! Ik hoop dat hij slaagt in zijn opzet!

  2. 1-11 says:

    Deze Seven-fan is niet verontrust, alleszins niet hierdoor.

    Porsche heeft dan wel zowat alle puristen op stang gejaagd met voornamelijk respecievelijk de introducties van vooral de Boxster en de Cayenne.
    Maar zonder die twee zou Porsche vandaag niet eens meer bestaan hebben. Dus mainstream modellen verkopen en daarmee onder andere de ontwikkeling van absolute DRIVR-machines financieren, daar kan ik mee leven.

    De vraag naar nieuwe Sevens is nog altijd immens, dus als Fernandes naast een nieuw gamma ook Sevens blijft verkopen zie ik geen reden tot ongerustheid.

    De vraag is eigenlijk niet of Caterham Sevens wil blijven verkopen, maar wel of het dat KAN.
    Hier in Zwitserland zal het vanaf 1 januari niet meer mogelijk zijn om een nieuw Seven in te schrijven. De reden ligt bij de nieuwe EURO normen op het gebied van bescherming voor voetgangers.

    En Zwitserland heeft traditiegetrouw dan wel voorsprong op de rest van Europa, Europa zal op termijn volgen. Heb onlangs op een forum gelezen dat het voor 2015 zou zijn.

    Er zal misschien intussen nog wel een oplossing uit de bus komen, maar op dit moment is dat verre van zeker.
    Dus diversifiëren lijkt mij in de huidige situatie de enige overlevingskans voor Caterham.

  3. Pieter Ameye says:

    Het grote probleem zit hem denk ik in de aantrekkingskracht van de badge, of eerder het gebrek ervan. Zomaar spiegelen aan Porsche lijkt mij nogal optimistisch.

  4. heidekonijn says:

    Britse autobedrijven di megalomaan worden (BL, Bahar-Lotus, TVR) falen doorgaans, in tegenstelling tot de meer nuchteren zoals Morgan, Ginetta…

    Afin, succes dus.

Leave a Reply