DRIVR

RoadTrip: Met de BMW 320i naar Noorwegen

Het laatste decennium loopt 90% van het 3-serie clientèle de 320i zonder verpinken voorbij, en begeeft het zich in volle vanzelfsprekendheid richting 320(e)d. Nochtans laat de nieuwste tweeliter Einspritzer gunstige verbruikscijfers noteren: 6,2 l/100 km om precies te zijn. Aangezien we graag het goede voorbeeld geven, zetten we de tering naar de nering en knallen daarom niet met de zelfontbrander maar per vier-in-lijn benzine naar het verre Noorwegen. Goed voor meer dan 4.000 kilometer heen en terug.

bmw 320i

En al van bij de eerste Otto-slag scoort de unit punten. Stil en trillingvrij binnenin, verrassend sonoor bij lage toerentallen van buitenaf. In ieder geval helemaal anders dan de tweeliter diesel uit eigen eigen stal; die blinkt weliswaar uit in efficiëntie, maar stelt teleur qua algeheel raffinement. Als de 320i een grote troef heeft (bovenop het prijsvoordeel van 2.150 euro), dan is het die wel. Bovendien doet het geheel er meer gesofisticeerd door aan. En dat is ideaal voor zowel korte als lange trips, laat staan met 1.600 weinig inspirerende snelwegkilometers voor de boeg. Gelukkig zorgt de Autobahn voor de welgekomen afwisseling. Kunnen we gelijk verifiëren hoe het met die top  van 235 km/u zit.

bmw 320i

De journalist in ons is dan weer benieuwd naar de combinatie van de tweeliter benzine (die dankzij de vernieuwde BIV eindelijk over de volle 184 pk en 270 Nm beschikt) met de manuele zesbak, vier inzittenden en een tot de nok gevulde kofferruimte. BMW verwacht naar verluidt zelf dat met de ‘i’ zijn rentree zal maken met de F30. Het blok pakt uit met de laatste snufjes zoals een efficiënte twin-scroll turbo, directe injectie bij hoge compressie en onafhankelijke kleptiming. Al profiteert het verbruik eveneens van de gunstige aërodynamica (met vlakke bodemplaat, air curtain, air vent control, etc), 45 kg gewichtreductie tegenover het uittredend model, remenergierecuperatie en andere technosnufjes.

bmw 320i

Eenmaal in de Bundesrepublik gaat de intuïtieve cruise control op inactief, de Driving Experience Control van EcoPro naar Sport en het rechterpedaal – mits twee keer terugschakelen om de lange verzetten te compenseren – eindelijk richting dubbele nieren. Klimmen doet de toerenteller met gemak richting rood bij 7.000 tpm (al ligt het piekvermogen bij 5.000 tpm), en pas bij 240 km/u moet de 320i zijn meerdere erkennen in de toegenomen luchtweerstand. Enkel het surplus van wind- en rolgeluiden verraden hoe hard het effectief gaat.

bmw 320i

De rechtuitstabiliteit is er trouwens niet minder om. Maar door de drukte en onaflatende hersteldrang van de Germaanse werklui is er jammer genoeg geen sprake van een intercontinentale blast aan topsnelheden. Wat met het oog op een autonomiescore dan weer goed nieuws is; de boordcomputer zegt gemiddeld 7,2 l/100km oftewel lang niet mis gezien het gehanteerde tempo en de vakantielading die 1DJO655 mag meetorsen. We hebben al ooit (veel) verder van de fabrieksopgave gezeten…

bmw 320i

bmw 320ibmw 320i

Met een bevolkingsdichtheid van minder dan dertien inwoners per vierkante kilometer heeft Noorwegen – ondanks zijn onvermurwbare reputatie jegens snelheid en het overschrijden van de (lage) limieten in het bijzonder – een hoop in de aanbieding. Wie (groot)steden als Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger of Kristiansand links laat liggen en de indrukwekkende natuur induikt, zal verstomd staan van de meest fabelachtige strepen asfalt door zo mogelijk nog indrukwekkendere landschappen. Een combinatie die de vingers en het rechterbeen in het bijzonder doet jeuken. Picture perfect, ware het niet dat de Noorse arm der wet erom bekend staat op de meest onverwachte momenten toe te slaan.

bmw 320i

bmw 320i

Wist je trouwens dat de Noren er op meerdere vlakken een dubbele moraal op nahouden – ook in het verkeer? Zo vereenzelvigen ze zich graag met de totale zelfdiscipline; een zeepbel die voor het eerst wordt doorprikt wanneer een Amerikaanse slee (waar er talloze van rondrijden) zich dankzij een dichtgelaste sper in volle avondspits dwars over een rond punt begeeft. We moeten het bij ons nog zien gebeuren. En wanneer ons niet veel later een Lotus Exige kruist, is het duidelijk dat er ondanks alles voor de DRIVR wel wat te beleven valt.

bmw 320ibmw 320i

Als we de volgende dag het bescheiden Kongsberg verlaten en er lukraak op uittrekken, ruilen we de automobiele paranoia eindelijk in voor extra gemoedsrust. Ook de locals rijden nu realistischer. En voor we het goed en wel beseffen, hebben we niet veel later de weg voor ons alleen – met geen levende ziel in de verste verte en asfalt dat zich (inclusief uitdagende hoogteverschillen) als een kronkelend serpent door de woeste fauna baant. De 3-serie geraakt stilaan helemaal in zijn element.

bmw 320i

bmw 320ibmw 320i

Met net voldoende vermogen om niet te gaan vervelen, een gebalanceerd chassis, een algehele lichtvoetigheid en de aandrijving op de juiste wielen is het credo Freude am Fahren duidelijk terug van de partij. Iets wat we bijvoorbeeld missen bij de gadget-overladen 5-Reeks. Dat de verzetten door de band genomen een tikkeltje te lang zijn, is samen met het ESP-off – dat tegelijk de Sport-modus liquideert – slechts een kleine smet op een verder vlekkeloos blazoen. Genoeg om van de F30 320i – samen met de 335i – de beste neo-3 te maken die wij al geprobeerd hebben.

bmw 320i

[Foto’s: Pieter Ameye]

BMW 320i (F30)

Plus Min
+ Freude am Fahren – Handbak blijft een pijnpunt

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbo
Aandrijving Achterwielen
Versnellingsbak 6, manueel
Vermogen 184 pk (bij 5.000tpm)
Koppel 270 Nm (1.250-4.500 tpm)
Gewicht 1.490 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,3 s
Topsnelheid 235 km/h
Gem. testverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 147 g/km
Prijs 32.200 euro

Verdict

9 op 10

Share Button

5 Responses

  1. Kristof says:

    Er gaan geruchten de ronde dat deze motor ook in de nieuwe mini komt te liggen (MY 2013).
    Zou wel vet zijn, de eerste “probleemloze” motor in een benzine mini, al is de motor uit de r53 bijlange niet zo slecht, buiten het olieverbruik, de r56 was een ramp.

    • 1-11 says:

      Eerste keer dat ik dat hoor. Wat scheelde er ?

      • Kristof says:

        Wat hoor? Olieverbruik?
        ontopic: kan maar niet wennen aan de voorkant van de 3, er is iets met de lichten wat de hele voorkant verprutst.
        Wel mooi dat ze een “kleine” turbomotor leggen in de 3

  2. Ken Divjak says:

    Zo zie je maar dat de ene toepassing de andere niet is.

    In de Z4 20i was de toegeknepen 163pk-versie te vlak voor een sportieveling;
    te weinig top-end, en dus geen reden om de rode zone op te zoeken wegens nauwelijks meerwaarde. Ergo voor de Z4: niet de beste motorisatie.

    http://drivr.be/2012/02/15/test-bmw-z4-sdrive20i-vs-mazda-mx-5-1-8/

    Maar als ik dit lees, leent de ‘bevrijde’ 184pk-versie zich veel beter tot de DRIVR-spirit.

    Dan heeft de Di Rupo BIV-hervorming dus niet enkel nadelen…

    PS: voelt de 320i echt als een zevenseconden-wagen aan?!

  3. heidekonijn says:

    Geen BMW fan, maar ja-loers. Toch eens gaan besnuffelen, dat autooke.

Leave a Reply