DRIVR

BMW PDM: Predictive Drivetrain Management

Met het merendeel van de automaten overkomt het ons vaker: na een mooie toegeknepen bocht – waarvoor de bak prima terugschakelt – gaat de naald de hoogte in en de wielen richting volgende. Maar beter dan op het eind van een rechte te anticiperen op die volgende bocht, gaat de koppelomvormer vaak nog snel een onnodig verzet omhoog. Als het van BMW afhangt, is dat binnenkort verleden tijd.

De Müncheners zetten namelijk een experiment verder van de Duitse concullega’s, en hopen dat vanaf volgend jaar in hun productiemodellen in te voeren. De (werk)naam? Predictive Drivetrain Management. De inhoud? Een samenspel tussen het navigatiesysteem en de automaat, waarbij het systeem navigatie-informatie zoals bochten en ronde punten gebruikt om het juiste verzet voor de automaat te kiezen. BMW wil het systeem koppelen aan de ‘Comfort’- en ‘Sport’-standen van de aandrijflijn, zodat de balans afhankelijk van de gekozen stand overhelt richting vlot genomen bocht zonder meer, of richting uiterst snelle bocht.

Wie het heft in eigen handen wil houden, hoeft niet ongerust te zijn: het systeem grijpt niet in als je in manuele modus aan de slag gaat. Ook voor DRIVRs die zweren bij drie pedalen zou het systeem nuttig kunnen zijn: bij volledig manuele versnellingsbakken kan het bijspringen als schakelindicator, maar dan eindelijk een die je aanport om een verzet terug te gaan in plaats van hoger. Op termijn ziet München het groots: BMW wil ook navigatiedata van circuits gebruiken om je betere rondetijden te doen rijden, en – volledig los daarvan – het systeem koppelen aan de adaptieve cruise control. Het PDM gaat dan een verzetje terug om snelheid te minderen en het inhalen van je voorligger te vergemakkelijken. Kickdown op een dienblaadje dus.

[Bron: Evo Magazine]

Share Button

Leave a Reply