DRIVR

Quali GP USA: Vettel op Pole voor Wereldtitel 3

Red Bull is ook in Texas niet te houden. In de vrije trainingen voor de GP van Amerika was Sebastian Vettel al een losgebroken stier, waarna ook in de kwalificatie het beest los was uit de Texaanse corral. In de titelstrijd krijgt Fernando Alonso het extra moeilijk: de Spanjaard start pas van de vierde rij…

Vanop de volle tribunes en de daken van hun RV‘s zagen de Amerikanen hoe de regerend kampioen en titelfavoriet alle sessies domineerde. Zo makkelijk als vrijdag ging het evenwel niet. Toen nam Vettel ‘s ochtends anderhalve seconde voorsprong op de rest van het veld (inclusief teamgenoot Webber), en had hij ‘s middags nog steeds ruim zeven tienden in handen. In de zaterdagochtendsessie hield de Duitser daar nog twee tienden van over op Lewis Hamilton, die ook in de kwalificatie zijn grootste tegenstander zou blijken.

Marussia verslaat Lotus

In Q1 ging het verschil met Hamilton trouwens weer naar een halve seconde – op Sebs dooie akkertje, want hij deed het op de harde banden. Zorgen waren er al meteen voor Ferrari, dat met Massa en Alonso niet verder kwam dan een achtste en elfde tijd. Bij Mercedes waren de rollen omgekeerd (en dat zou de rest van het uur ook zo blijven): Schumacher zat simpel in Q2 met een tiende tijd, terwijl Nico Rosberg nét het volgende part binnenschraapte, ten koste van Daniel Ricciardo.

De Marussia’s schitterden intussen door beide Lotussen af te troeven. Het team leek het circuit van Austin echt onder de knie te hebben, want Timo Glock benaderde de tijd van Ricciardo op minder dan een seconde. Zo dichtbij was het Brits-Russische team nog nooit bij Q2 geweest.

Button technisch KO

In Q2 was het devies weer ‘van dik hout zaagt men planken’: acht tienden mepte Vettel meteen van de tijd van Hamilton af, terwijl Webber bijna op een seconde bleef steken. Intussen meldde Jenson Button een probleem, dat achteraf een hapering met het gaspedaal bleek te zijn. De technische kwestie bracht een einde aan Buttons kansen op een goede startpositie.

Vettel veilde ondertussen nog maar een paar tienden van zijn tijd af, terwijl Webber naar de tweede plek opschoof. Die raakte hij uiteindelijk nog aan Felipe Massa kwijt, die zich op het Circuit of the Americas opnmerkelijk meer thuis leek te voelen dan zijn teamgenoot. Sauber had ten slotte weer een off-weekend: Pérez en Kobayashi kwamen kansloos op de achtste rij terecht. Terwijl Lotus het juist beter deed dan het team had gedacht, ware het niet dat Grosjean vijf plaatsen terug moest vanwege een bakwissel. Maar het resultaat van de twee Lotus-coureurs in Q3 mocht er zijn.

Hamilton dichtbij, maar niet genoeg

In het laatste part van de kwalificaties haalde Hamilton nog eens alles uit de kast. In zijn eerste poging kwam hij 61 duizendsten te kort op Vettel, die ook in zijn vervolgronde aan het doorstampen was om nog eens twee tienden te nemen. Nodig zo bleek, aangezien Hamilton in zijn allerlaatste ronde op een tiende kwam. De 1 op de auto van Vettel bleef dus ook in deze sessie gelden voor het resultaat van de Duitser.

De verschillen met Webber waren af en toe groot. Die kwam van het hele weekend niet in de buurt van Vettel, en dat bleef ook in de kwalificatie zo. Hülkenberg zette het patroon van de afgelopen races voort door Di Resta opnieuw met gemak af te troeven. Verder vielen de ‘omgekeerde’ posities bij Ferrari en Mercedes op. Vooral het gat dat Schumacher met Rosberg sloeg was opmerkelijk.

Alleen pech zal Sebastian Vettel in de race van een belangrijke overwinning kunnen houden, waarna de race in Brazilië mogelijk slechts een formaliteit wordt. Tenzij pech de Duitser daarr van zijn derde consecutieve titel houdt.

GP USA, Austin, kwalificatie, 17 november 2012

1e rij
Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 1’35″657 – Q3
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’35″766 – Q3
2e rij
Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 1’36″174 – Q3
Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’36″587 – Q3
3e rij
Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1’36″794 – Q3
Felipe Massa (Ferrari F2012) – 1’36″937 – Q3
4e rij
Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’37″141 – Q3
Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 1’37″300 – Q3
5e rij
Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’36″587 – Q3 **
Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’37″842 – Q3
6e rij
Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’37″604 – Q2
Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 1’37″616 – Q2
7e rij
Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1’37″665 – Q2
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’37″879 – Q2
8e rij
Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’38″206 – Q2
Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1’38″437 – Q2
9e rij
Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’38″501 – Q2
Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’39″114 – Q1
10e rij
Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1’40″056 – Q1
Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1’40″664 – Q1
11e rij
Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1’40″809 – Q1
Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1’41″166 – Q1
12e rij
Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 1’42″011 – Q1
Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 1’42″740 – Q1

** Vijf plaatsen teruggezet

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

Leave a Reply