DRIVR

F1 Review: Austin, Texas USA (GP 19/20 2012)

Het wereldkampioenschap Formule 1 wordt gewoon weer beslist in de laatste race van het seizoen. Sebastian Vettel was een paar ronden lang virtueel kampioen, maar ondanks het gat van 30 seconden zat er uiteindelijk maar één plaats tussen Vettel en zijn titelrivaal Alonso. Lewis Hamilton doorbrak in de Amerikaanse GP de Red Bull-hegemonie met een briljant optreden zoals we dat elke twee weken wel van hem zouden willen zien.

De GP van Amerika leverde op een fraai circuit, dat het midden hield tussen Silverstone en Kyalami (met zelfs een vleugje Watkins Glen), een fijne race op die mooie reclame was voor de F1 in de onwillige groeimarkt van de States. Overal in het veld konden we genieten van beheerste strijd, die geen enkele keer tot ongelukken leidde, terwijl Lewis Hamilton weer eens liet zien wat voor een groot talent hij is als de auto hem niet in de steek laat. Als er iemand was die het Vettel in de oppermachtige Red Bull moeilijk kon maken, dan was hij ‘t. Wat dat betreft is het zonde dat we de Brit volgend jaar ‘kwijtraken’ aan Mercedes.

Alonso maakt superstart dankzij Ferrari-truc

Nadat de lichten doofden, zagen we een rommelige eerste ronde: auto’s gingen overal de baan af, wonderlijk genoeg zonder schade, maar wat was het resultaat nadat alle stof weer wat neergedwarreld: een superstart voor Fernando Alonso! En dat vanaf de vuile kant van de baan, waar Hamilton en Räikkönen juist niet goed wegkwamen? Nee, want Ferrari had voorafgaand aan de race een strategische zet gedaan door bij Massa de bak te wisselen. Dat schonk Alonso de zevende startplaats en dus de raketstart waarop de Italianen hadden gehoopt.

Achter het eerste viertal Vettel/Webber/Hamilton/Alonso zagen we fraai close racing tussen Michael Schumachers langzaam op stoom komende Mercedes en diens rivalen. Nico Hülkenberg was er snel langs, waarna Romain Grosjean er iets langer over deed. Vooraan zette Vettel meteen snelste ronden, maar had Webber zijn handen vol aan een aandringende Lewis Hamilton. Eén ronde hield de Australiër de McLaren achter zich, maar daarna was het toch gedaan. Vervolgens was het aan de Brit om met een reeks snelste ronden het gat met Vettel te dichten.

Amerika ziet vermakelijk schouwspel

De gevechten rondom Schumi, Button en Pérez hielden intussen aan, tot vermaak van de Texanen en de Mexicanen langs de kant. Ook Grosjean was daarin verzeild geraakt, na een pirouette achter de staart van Hülkenberg. De geslaagde inhaalacties stapelden zich op: kijk, Amerika, zo kan Formule 1 ook zijn, zo leek de boodschap.

Na een ronde of twaalf konden we uitkijken naar twee duels: Hamilton naderde inmiddels echt op Vettel, terwijl Räikkönen Hülkenberg in zicht kreeg. Ook dat ging weer nek aan nek, zelfs tot in de S-bochten, maar Kimi was de koelste. De koploper gaf intussen alles om uit de klauwen van zijn achtervolger te blijven, en in ieder geval uit DRS-bereik.

Pitstoppech voor Alonso en Kimi

Terwijl de mindere goden al aan hun eerste stops bezig waren, bleef het kleine verschil tussen de leiders in de wedstrijd in stand, waarna het gat weer langzaam groeide. De nummer drie in de race voelde intussen de hete adem van Alonso in de nek, maar lang duurde dat niet: Webbers KERS was er niet alleen mee opgehouden, maar ook de hele Red Bull. De oorzaak was zorgwekkend: opnieuw een dynamo die de geest had gegeven.

De stops brachten geen verandering in de situatie aan de kop, al verloor Alonso wel enkele seconden door een vastzittend rechterachterwiel. In het middenveld bleef het schouwspel vermakelijk, met duels tussen Button en Senna, maar ook met Alonso die door het foutje tijdens de pitstop in de klauwen van de Brit was terechtgekomen. De harde band beviel de Ferrari blijkbaar niet echt. Button joeg er met zijn DRS snel langs, terwijl zijn teamgenoot de buitengebleven Räikkönen opjoeg en passeerde. Ook de Fin maakte vervolgens een ongelukkige pitstop mee, waardoor hij achter Alonso en daarna zelfs achter de puik racende Ricciardo terechtkwam. De Toro Rosso stak vervolgens ook Massa op de harde banden voorbij, maar kon in de tweede helft van de wedstrijd het tempo niet volhouden.

Broos evenwicht tussen Vettel en Hamilton

Halverwege de race was er nog steeds sprake van een broos evenwicht tussen beide koplopers. Daarachter waren Button en Ricciardo de doorrijders op de derde en vijfde plaats, terwijl Räikkönen zich de zesde plaats van Massa eigen maakte. Zijn teamgenoot Grosjean schoof ook een plaatsje op ten koste van Rosberg op de zevende plaats.

In de 35e ronde was het dan toch zover: Hamilton zat nu echt aan de staart van de leidende Red Bull. Het evenwicht werd alsmaar brozer: door de S-bochten liep Vettel als op rails weg, waarna Hamilton op DRS weer naderde tot onder de versnellingsbak van de Duitser. Vettel antwoordde met twee snelste ronden op rij: de leider kreeg geen seconde rust. Wat verder naar achteren lukte het Hamiltons teamgenoot wel om een auto te passeren: Button, eindelijk gewisseld naar de harde banden, pakte de zesde plaats van Grosjean. Ook de andere Lotus raakte een positie kwijt: Massa zette Ferrari op de plaatsen drie en vier.

HRT maakt het verschil

Hoeveel ronden zou dit nog zo doorgaan tussen Vettel en Hamilton? De HRT van Karthikeyan zou het verschil maken: even verloor Vettel wat tempo door de achterblijver, waarna zijn voorsprong op het rechte stuk niet genoeg meer was om de Brit achter zich te houden. Nee, zo makkelijk als in de vrije trainingen ging het niet meer voor Vettel. De knappe tweede kwalificatietijd van Hamilton was dat betreft al een schot voor de boeg. Dat gaf ook de andere McLaren-burger moed: Button vocht zich op fraaie wijze langs de Lotus van Räikkönen.

Kon Vettel in de slotfase nog terugslaan? Nee, met een snelste ronde van de wedstrijd maakte Hamilton nog eens duidelijk wie de F1-president van Amerika was. De snelste ronde van Vettel in de 56e en laatste ronde deed daar niets aan af. Alonso deed in hun voetsporen weer voortreffelijk aan schadebeperking, terwijl teamgenoot Massa het lek definitief boven lijkt te hebben. De Braziliaan reed een toprace door van de elfde naar de vierde plaats op te klimmen (en een zevende plaats in het WK, ten koste van Rosberg en Grosjean). In Massa’s kielzog deed Button het net zo knap. Aan het andere eind van de schaal doofde de constructeursstrijd tussen Mercedes en Sauber als een nachtkaars uit. Het racetempo van beide teams was beschamend. En Red Bull? Dat had uiteindelijk toch nog wat te vieren: een derde achtereenvolgende constructeurstitel.

GP Amerika, Austin, 18 november 2012

1 – Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes MP4-27) – 56 ronden, 1.35’55″269
2 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 0″675
3 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 39″229
4 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 46″013
5 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 56″432
6 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1’04″425
7 – Romain Grosjean (Lotus-Renault E20) – 1’10″313
8 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 1’13″792
9 – Pastor Maldonado (Williams-Renault FW34) – 1’14″525
10 – Bruno Senna (Williams-Renault FW34) – 1’15″133
11 – Sergio Pérez (Sauber-Ferrari C31) – 1’22″341
12 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1’24″871
13 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1’25″510
14 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 1 ronde
15 – Paul di Resta (Force India-Mercedes VJM05) – 1 ronde
16 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 1 ronde
17 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
18 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
19 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
20 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 2 ronden
21 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden
22 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden

Snelste ronde: Sebastian Vettel, 1’39″347

Uitgevallen
15e ronde – Jean-Eric Vergne
17e ronde – Mark Webber

WK coureurs
1.Vettel 273; 2.Alonso 260; 3.Räikkönen 206; 4.Hamilton 190; 5.Webber 167; 6.Button 163; 7.Massa 107; 8.Grosjean 96; 9.Rosberg 93; 10.Pérez 66; 11.Kobayashi 58; 12.Hülkenberg 53; 13.Di Resta 46; 14.Maldonado 45; 15.Schumacher 43; 16.Senna 31; 17.Vergne 12; 18.Ricciardo 10.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 440; 2.Ferrari 367; 3.McLaren-Mercedes 353; 4.Lotus-Renault 302; 5.Mercedes 136; 6.Sauber-Ferrari 124; 7.Force India-Mercedes 99; 8.Williams-Renault 76; 9.Toro Rosso-Ferrari 22.

[Dit artikel verscheen ook op Driving Fun]

Share Button

3 Responses

  1. Stijn says:

    Mooi circuit, mooie race en een goede Hamilton. Eindelijk nog eens een wedstrijd uitgekeken, gaat F1 terug leuk worden?

  2. Stijn says:

    Ohja foto 2 = epic

  3. Eric says:

    Vele malen leuker dan ik van dit circuit had gehoopt. Ik hoop alvast op een regenachtig Brazilie om een mooi seizoen waardig af te sluiten.

Leave a Reply