DRIVR

Ken je Autofabrieken: Audi ‘A1’ Brussel

Via via in Audi Vorst beland. Op officieel fabrieksbezoek en al. En het moet gezegd: het was een pak interessanter dan zo’n uitje hoort te zijn. Wie ‘fabrieksbezoek’ zegt, denkt immers aan eindeloze productielijnen waar weinig interessants over te vertellen valt. Maar dat was buiten onze belezen gids gerekend, die het ene toogweetje na het andere uit zijn maatpak toverde. Hier zijn de vijf beste.

1. Vorst bouwt A1’s voor heel de wereld, van België (aan uw voordeur) over Réunion (in de Indische Oceaan) tot Nieuw Caledonië (langs Australië). Dat betekent links- en rechtgestuurde exemplaren door mekaar, met heel sporadisch een A1 Quattro van 50.000 euro ertussenin.

2. Qua ligging zit Audi Brussel goed, vlak aan de snelweg en pal tussen de sporen. Enige probleem: uitbreiden is onmogelijk. Niet in de breedte, en al zeker niet in de hoogte aangezien de Zennegrond zo zompig is dat een eigen perserij de fabriek elke maand een meter of tien zou opschuiven…

3. Dat Audi de fakkel van VW heeft overgenomen, dat weten alle Vorstenaars. Maar niet dat er lang voor de naoorlogse heropleving (waarbij D’Ieteren er Kevers en Porsches ging produceren) al auto’s gebouwd werden. En wel door het Franse Citroën dat er anno 1924 het allereerste filiaal buiten Frankrijk neerpootte.

4. Een bedrijfsterrein van 54 hectare met meer dan 2.000 werknemers mag gerust als een stad op zich beschouwd worden. Getuige daarvan de eigen medische en brandweerdiensten (met speciale miniwagens om tussen de lijnen te laveren), maar vooral de interne kentekens naar Europees formaat – schijnbaar allemaal beginnend met B-FG-(12345).

5. Een naakte A1-carrosserie telt zo’n 270 onderdelen. Die wordt in Vorst geassembleerd met motoren uit Hongarije en  een algehele tolerantie van 0,5mm. Meneer wil contrasterende dakbogen op zijn A1? Dan zal hij er wel zes uur extra op moeten wachten, want zolang duurt de extra omweg via de spuiterij. Wist je trouwens dat de lasnaden gezekerd worden met lijm om zeker trillingsvrij te blijven?

Kortom: een bezoek aan één van Belgiës drie autofabrieken loont echt wel de moeite. Ga er eens langs als je de kans krijgt, en salueer de mannen en vrouwen die onze genotsmiddelen dagelijks met zorg & toewijding in mekaar vijzen. Want zonder hen hebben wij niets om over te schrijven, en jullie niets om over te lezen.

[Foto’s: Audi]

Share Button

5 Responses

  1. J. says:

    Het is B/GF.. (Brussel / Gewerke Fertigung = productie)
    -1: karosseriebau
    -2: lack
    -3: montage

    zo ook:
    B/GQ: Qualitätssicherung
    B/S: Personalwesen (aanwerving, vorming, gezondheid,..)

    Enkele maanden geleden was er een bezoek van audiforum.nl
    Een idee voor de tweede Drivrmeeting?

    • Ken Divjak says:

      Dank voor de verduidelijking (én correctie), J.
      Want over die kentekens wist onze gids dan weer weinig.

      Mogen ze daarmee de openbare weg op?
      Zag er wel zo naar uit met dat officiële ‘B’-tje helemaal links.

      PS: als er een A1 Quattro te bepotelen valt,
      zullen er wel DRIVRs te overtuigen zijn voor een bedrijfsbezoek…! 😉

  2. J. says:

    Nope; de interne auto’s zijn niet straatgerechtigd.

  3. Tanguy says:

    De vorige meet moeten missen, dus last maar komen!

  4. Stijn says:

    Dus zelfs de Quattro wordt in Brussel en niet bij quattro GmbH geproduceerd. Opmerkelijk! Bij de sportmodellen die wel van quattro GmbH afkomstig zijn zou naar verluidt quattro GmbH zelfs als fabrikant op inschrijvingspapieren staan…

Leave a Reply