DRIVR

Hoe Ernie Spitzer in 1961 een Gullwing-Meet opzette

Wie er op onze eerste DRIVR-meeting begin juli bij was, herinnert zich allicht nog waar hij er voor het eerst over gehoord had: op DRIVR zelf, op onze Facebookpagina of omdat iemand van onze redactie er tot vervelens toe over begon. Iets meer dan vijftig jaar geleden – in internettermen: toen de dieren nog spraken – verliep dat net iets anders. Ernie Spritzer, eigenaar van een Mercedes-Benz 300SL uit San Francisco, stuurde iedereen persoonlijk een brief…

Hij trok daarvoor naar het lokale Department of Motor Vehicles, vergelijkbaar met een kruising tussen onze DIV en dienst rijbewijzen. Daar betaalde hij de klinkende som van 13 dollar 65, en in ruil kreeg hij de namen en adressen van de 35 Gullwing-eigenaars in Californië. Die schreef hij een voor een aan voor een bijeenkomst op een zaterdagmorgen in het naburige Palo Alto. De bedoeling: hoe zelf je 300SL onderhouden. De meeste Mercedes-dealers in Californië hadden immers geen fabriekstraining voor het onderhoud van de Gullwings gekregen. Spritzer trok zich dus zelf maar uit de slag met de handleiding.

Op die eerste meeting in 1961 kwamen 18 van de 35 eigenaars af. Zo ontstond de Gull Wing Group, die zich eerst over de andere staten van de VS verspreidde en daarna internationaal ging. In de vroege jaren 80 bestond de Gull Wing Group uit meer dan 1.100 eigenaars van een Gullwing en van 300SL cabrio’s. Al zag Ernie Spritzer de dakloze SL’s aanvankelijk niet graag komen. “Ze hadden nu eenmaal de karakteristieke gullwing-deuren niet,” aldus Spritzer, “maar nu komen we goed overeen.”

Vandaag bestaat de Gull Wing Group wereldwijd uit zo’n 650 leden. De meest recente meeting, begin deze maand, trok 60 300SL’s – 37 Gullwings en 23 cabrio’s – naar het Californische Palm Springs. Op het programma staan nog steeds technische workshops, al krijgt Spritzer, die zijn 300 SL twee jaar geleden met pijn in het hart verkocht, intussen wel steun van Mercedes-Benz zelf. Het Classic Center uit het naburige Irvine liet een volledig gerestaureerd rijdend chassis overkomen voor de doe-het-zelvers van de Gull Wing Group. De clubleden kennen de waarde van hun DRIVRs maar al te goed, maar slechts weinigen doen hun Gullwing of roadster effectief van de hand. “They are meant to be driven, and driven hard.” En daar kunnen wij het alleen roerend mee eens zijn.

[via NY Times]

Share Button

3 Responses

  1. electroschock says:

    Een besloten gezelschap van doorgaans grijze heren op leeftijd.
    Ook actief op ons continent.
    Hoe hard dat ze echt er mee rijden ?

  2. Ken Divjak says:

    Deze ontziet zijn gaspedaal in ieder geval niet:

    Geplukt uit http://drivr.be/2012/08/30/depth-of-speed-automotive-web-tv-seizoen-2/

  3. Tim says:

    @Ken : Bedankt voor het delen van dit prachtige filmpje. vind het altijd fantastisch als iemand met zo’n passie over zijn auto vertelt en wanneer heel erg dure oldtimers gebruikt worden waarvoor ze toen gebouwd werden… En wat klinkt zo’n 300SL gullwing toch ongelofelijk mooi !

Leave a Reply