DRIVR

Toyota Supra: Terug in 2014 met steun van Tesla

Toyota’s liefde voor achterwielaangedreven sportcoupés is terug. En hoe. Het succes van de GT86 heeft ze in Aichi doen dromen van meer. Hoofdingenieur Tetsuya Tada deed de plannen uit de doeken bij Asia One, en bevestigt dat hij opdracht heeft om een opvolger voor de legendarische Supra te ontwikkelen. Maar er is meer, want ook een sportieve tweezitter onder de GT86 wordt overwogen – al zou die pas in 2020 in de showrooms staan.

Supra IV: Legendarische wegligging met dito spoilerwerk

De ontwikkeling van de vijfde generatie Supra zou ondertussen al geconcretiseerd zijn. Tada spreekt van een onthulling in 2014, om een jaar later mogelijk al in de showrooms te staan. Veel zal echter afhangen van de samenwerking tussen de Japanners en hun partners bij Tesla. Toyota zou er immers – net als Honda met zijn NSX trouwens – voor kiezen om de nieuwe Supra van een hybride aandrijflijn te voorzien.

Volgens Tada zijn sportwagens van primordiaal belang voor constructeurs, en heeft Toyota die belangrijke niche te lang links laten liggen: “We have two pillars – an ecological car and driving fun. We must balance these two aims otherwise users won’t recognise us a true carmaker. After the financial crisis of 2009, Toyota realised that it could no longer sell cars to dealers to make money because the car population (was) not going to increase in the future” aldus Tada.

Verwacht wordt dat de Supra invloeden krijgt van de FT-HS Concept

De kern van het verhaal is een nieuw businessplan waarin niet alleen de GT86, maar ook een technisch complexer en hoger gepositioneerd model (lees: Supra) evenals een goedkopere tweezitter (lees: MR2), het gamma aanvult. Toyota moet zich volgens Tada op een nieuw elan begeven. Daarin moet de relatie met de klant centraal komen te staan – iets wat ze de laatste jaren verwaarloosd hebben geeft de Japanner toe: “When customers buy a car, it creates a new bond between the manufacturer and the owner – we do not just profit from selling the car.” Toyota heeft met andere woorden vooral dringend nood aan een serieuze portie sexappeal. Iets waar we Mr. Tada alleen maar in kunnen bijtreden.

[Bron: AsiaOne]

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Nu had ik toch echt gedacht dat Toyota op zijn Crazy Car Project zou verderborduren:

    http://drivr.be/2012/02/13/crazy-car-project-toyota-2000gt-sev-video/

    Of is zonne-energie nog een tikje te Star Wars voor 2014?

Leave a Reply