DRIVR

Test: Ford B-Max 1.6 TDCi 95 & 1.0 EcoBoost 120

In de jaren ’50, ’60 en ’70 liepen er geregeld auto’s zonder B-stijl van de band. Vooral in de States waren ze er weg van, tot immer strengere veiligheidnormen het behoud van de vaste middenstijl garandeerden. Recentere uitzonderingen zijn de hondslelijke Nissan Prairie, en in een minder ver verleden Mazda’s RX-8. Met de komst van de Ford B-MAX is die handige feature terug van weggeweest.

Eerst en vooral: de steunende functie van de B-stijl blijft natuurlijk behouden, en wordt gegenereerd door verschillende lagen versterkt staal in de vier deuren. Het resultaat is een overtuigende maximumscore in de NCAP-crashtest, aangevuld met een genereuze instapruimte van wel 150cm breed. Daardoor is de toegang tot zowel de voorste als achterste zitrij royaal, wat nog eens geaccentueerd wordt door de schuifdeuren achteraan. Die ogen minder spectaculair dan de averechts openende deuren van de Opel Meriva, maar zijn wel gebruiksvriendelijker.

Minder praktisch is (en blijft) de chaotische boordplank die met een vertrouwde mix van Fiësta– en Focuselementen weliswaar degelijk aanvoelt, maar in hetzelfde bedje ziek is als de voorgemelde twee: te druk qua lay-out, en getooid met een contra-intuïtief SYNC-infotainmentsysteem. Niettegenstaande komt de B-MAX met enkele (optionele) segmentprimeurs zoals DAB-radio, achteruitrijcamera, Keyless Entry en Keyless Go. Grote afwezige is dan weer een elektrische functie voor beide schuifdeuren, want zelfs volwassenen zullen moeite hebben om ze van binnenuit te sluiten. “Te duur voor dit segement” volgens Ford, een gemiste kans volgens ons.

Relevanter voor DRIVR  is het feit dat Ford er altijd een erezaak van maakt om de primaire bedieningsorganen goed op mekaar af te stemmen, en dat is bij deze B-MAX niet anders. Net als grote broer C-MAX (dé verrassing van 2011 wat ons betreft) tekent ook de kleinste van Fords MPVs voor een volwassen rijgedrag in combinatie met het speels karakter dat je eerder van een compactere Fiesta verwacht. Het concept beknibbelt lichtjes op de zitpositie van de bestuurder (maar vooral op die van de passagier wegens niet in de hoogte verstelbaar), maar schept toch voldoende snel het nodige vertrouwen om actief te gaan sturen.

Op de Belgische lancering konden we zowel de 95pk sterke 1.6 TDCi (vanaf 17.050 euro) als de 120pk sterke 1.0 EcoBoost driecilinder (vanaf 19.550 euro) proberen. Waar de eerste ondanks trage chrono’s (0-100 in 13,9s) voldoende snel aanvoelt voor dagelijks gebruik, doet de EcoBoost op de meeste vlakken beduidend beter. Stiller, zachter, maar niettemin voldoende sterk én voorzien van een aangename rush richting rode zone, maakt deze engine of the year de B-MAX tot een amusante metgezel in de bochten.

De neus van de benzineversie voelt merkbaar lichter aan, en daar profiteert ook de EPAS-sturing van die zich dat tikkeltje communicatiever toont richting limiet. Beiden varianten worden bovendien geholpen door een prettig schakelende en goed gepositioneerde vijfbak. Het hogere verbruik (richting 9 liter tegenover 6,5 voor de TDCi) is dan weer het gevolg van de gehanteerde rijstijl, en is verder niet representatief voor de gemiddelde B-MAX-rijder. Door de band genomen zullen beide gemiddeldes een stuk dichter bij elkaar liggen. De kleine 1.000 euro meerprijs voor de dieselaar is bovendien een extra factor die in het voordeel van de driecilinder pleit.

Kortom, Ford is wederom in zijn opzet geslaagd. De B-MAX kan niet alleen rekenen op een uitgebreide standaarduitrusting (met onder andere ESP, elektronisch sperdifferentieel, zeven airbags en handige snufjes als Hill Start Assist), maar stuurt vooral bovengemiddeld goed – en is daardoor aantrekkelijk zowel voor chauffeurs die op zoek zijn naar rijplezier als naar het praktisch aspect in de auto. Niet in het minst dankzij het innovatieve Easy Access Door System dat enkel nog een elektrisch knopje mist.

[Foto’s: Pieter Ameye]

FORD B-MAX 1.6 TDCi 95

Plus Min
+ Meteen de referentie – Looks (?)

FORD B-MAX 1.0 EcoBoost 120

Plus Min
+ Meteen de referentie – Vraagt meer discipline

Weggecijferd

Ford B-MAX 1.6 TDCi Ford B-MAX EcoBoost
Motor 1.6 vier-in-lijn turbo 1.0 drie-in-lijn turbo
Aandrijving voorwielen voorwielen
Vermogen 95 pk 120 pk
Koppel 215 Nm 200 Nm
Gewicht 1.310 kg 1.279 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 14,2 s 9,7 s
Topsnelheid 173 km/h 189 km/h
Gem. normverbruik 4,0 l/100 km 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 104 g/km 114 g/km
Prijs 19.550 euro 18.800 euro

Verdict

Ford B-MAX 1.6 TDCi 95 7 op 10
Ford B-MAX 1.0 EcoBoost 120 9 op 10
Share Button

8 Responses

  1. Cinquecento says:

    Net even die Nissan Prairie opgezocht… Zijn ze er toch behoorlijk op vooruit gegaan :d

    Ziet er in ieder geval praktisch uit.

  2. Ken Divjak says:

    Inderdaad… http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Prairie

    Maar wel goed gezien van Ford; tegenwoordig moet je – zeker in de fel bevochten ondersegmenten – iets extra’s kunnen bieden (al was het maar om over te praten), en dat doet de B-Max zonder B-stijl dus wel degelijk voor het B-segment.

    Dat die ook nog eens op zijn Fords rijdt, is voor zo’n opbouw extra mooi meegenomen.

  3. Kevin says:

    Met alle respect maar ik vind Ford de laatste jaren sterk achteruit gaan, zeker naar styling toe. Een beetje op zijn Opel’s af durf ik zelf te zeggen. Veel bling bling en vormen die mij minder aanspreken. Ford is nochtans altijd een merk geweest welke ik meer apprecieerde dan menig ander. Dat zijn ze de laatste jaren toch aan het verliezen. Gelukkig blijven het wel nog steeds goedsturende auto’s.

    • Cinquecento says:

      Ford-interieur heb ik eerlijk gezegd altijd al vrij saai gevonden (uitzondering mk1 Focus), maar verder kan ik er mij niet meteen een voor de geest halen. Ok Ford GT natuurlijk 😀

      Deze huidige dashboards vallen wel mee, maar slaan misschien iets teveel door naar de andere kant van de schaal.

  4. Adolf Vanoostende says:

    Als je toch een auto wil die in Roemenië geassembleerd wordt kan je beter een Dacia Sandero Stepway kiezen , die zal beter geschikt zijn voor ons pakdalig Belgisch wegennet vol putten verkeersdrempels enz .

    En Ford heeft tegenwoordig enorm grote ingebouwde radio’s , maar GPS-schermpje is bij de huidie Focus dan weer heel erg klein en zit diep in soort trechter verzonken -waardoor je als ‘t uit staat zou vermoeden dat er deftig format scherm in zit .

    (B-Max komt uit Roemeense Craiova )

  5. Ken Divjak says:

    ‘k Heb er toevallig wat mee gereden de laatste dagen, en moet zeggen dat de B-Max erg volwassen stuurt voor een wagen op Fiesta-chassis.

    Enige minpuntje: hoewel perfect adequaat is de 1.6TDCI erg luidruchtig in deze toepassing, alsof Ford beknibbeld heeft op geluidsisolatie.

    Niet twijfelen en voor de EcoBoost gaan dus.

Leave a Reply