DRIVR

F1 Review: Brazilië (GP 20/20 2012)

De WK-strijd leek na één ronde al in een anticlimax te zijn geëindigd, maar de GP van Brazilië werd een thriller van begin tot (bijna) het einde. Lange tijd leek Nico Hülkenberg de race te gaan winnen, maar uiteindelijk won Jenson Button, met Fernando Alonso op een knappe tweede plaats. Toen de safety car in de voorlaatste ronde naar buiten kwam, was de anticlimax alsnog een feit: geen apotheose tot aan de meet.

Maar wat gaf ‘t: we hadden een fantastische race gezien, waarin Vettel aan het langste eind trok, nadat hij na de eerste ronde nog laatste lag. Zijn comeback met een beschadigde auto, zonder radio, die een blunder van zijn team veroorzaakte, was een titel waardig. De spanning die de race uiteindelijk opleverde, leek kort na de start al in rook te zijn opgegaan. Na twee ronden was ‘t schijnbaar al bekeken: Vettel kwam slecht weg, maar Alonso maakte juist een superstart buitenom. De Ferrari zat in de eerste bocht al vóór Vettel, die als zevende naar het einde van het tweede rechte stuk racete.

Daar brak de hel los: Räikkönen moest zijn heil buiten de baan zoeken, Senna zocht een gaatje aan de binnenkant van Vettel, maar dat verdween gauw: te snel voor de Braziliaan om zijn inhaalpoging af te breken. Zo eindigde het seizoen van een van de usual suspects dit seizoen als amokmaker in de eerste ronde, maar ook dat van Vettel?

Nee, de Duitser was weliswaar hard geraakt door de Williams, maar de Red Bull bleek ondanks aanzienlijke schade te kunnen blijven rijden. Hoe ver zou Vettel kunnen komen? Aan de kop pakten de wolken zich voor Vettel verder samen doordat Massa zijn teamgenoot hielp door Webber bezig te houden terwijl Alonso beiden binnendoor pakte in de eerste bocht. Dat was de derde plaats die de Spanjaard nodig had.

Machtige opmars van Vettel

Lang kon hij er niet van genieten. Het aantal druppels op het asfalt nam toe, zodat de Ferrari aan het eind van het rechte stuk van de baan gleed, genoeg voor Hülkenberg om de derde plaats te pakken. Met de toenemende regen kreeg Alonso steeds meer moeite om het tempo te volgen: er ontstond een file achter de Spanjaard, met Massa die hem rugdekking gaf. We zouden daardoor bijna vergeten dat er vooraan een duel aan de gang was tussen de twee McLarens. Na twee pogingen was Button aan zijn teamgenoot voorbij. Hamilton probeerde terug te komen, maar Button liep voorzichtig weg.

Dat was nog maar net achter de rug of Webber werd door Kobayashi in de rondte getikt, terwijl Grosjean na een fout in de voorlaatste bocht in de banden gleed. En Vettel? Die was aan een machtige opmars bezig: na acht ronden lag hij al zevende! De Duitser was als een razende bezig in de motregen.

Button en Hülkenberg gokken goed

Die motregen veranderde langzaam in een miezertje, waardoor sommigen het op intermediates gingen proberen – en daarna al gauw iedereen. Behalve Button en Hülkenberg, die nu mijlenver voorlagen op de titelrivalen. Die waren achter de hele tweede divisie terechtgekomen: Caterhams, Marussia’s en HRT’s reden nu in de toptien!

Van die teams was het te begrijpen dat ze buiten bleven, maar was het nu een goede beslissing van Button en Hülkenberg of niet? Massa – ook nog op slicks – viel hard terug, maar de twee koplopers bleven een goed tempo neerzetten. Achter hen kwam Hamilton slechts mondjesmaat dichterbij, met daarachter Alonso, Vergne en Vettel. En toen het na 18 ronden droger werd, waren de twee weer sneller, met de Hulk die sterk aandrong bij Button – en de leiding greep, op de baan waarop hij twee jaar geleden die wonderbaarlijke pole pakte.

Safety car door rommel op de baan

De gok van Button en Hülkenberg pakte nog mooier uit toen Hamilton en de rest toch maar besloten om terug naar slicks te wisselen. Dat waren 40 gratis seconden voor de twee leiders. En de twee kampioenskandidaten? De wonderbaarlijke Vettel kwam vlak achter Alonso terug op de baan, in vijfde positie. Maar Alonso hoefde maar te roepen dat er te veel rotzooi op de baan lag – wat ook wel zo was, getuige de lekke band van Rosberg – en de safety car kwam naar buiten. Dag 47 seconden voorsprong voor Hülkenberg en Button, die wel meteen de pits opzochten voor hun bandenwissel.

Na de herstart maakte Webber het zijn teamgenoot onnodig moeilijk, maar dat kostte hem alleen zelf een boel plaatsen. Kobayashi, vechtend voor zijn laatste kans, dook wel langs Vettel. Hülkenberg opende vooraan een gaatje, maar Hamilton passeerde al gauw zijn teamgenoot. Daarachter wisselden Alonso en Kobayashi stuivertje, terwijl Massa – voorgedoken aan Di Resta – ging aandringen bij Vettel. Na met de Duitser te hebben afgerekend, was Kobayashi ook aan de beurt.

(Net niet) dodelijke fout Red Bull

Een rondje of tien konden we even ademhalen. Hülkenberg bleef als vanzelfsprekend aan de leiding rijden, alsof hij niet anders gewend was, gevolgd door Hamilton, Button, Alonso, Massa, Kobayashi en Vettel. Maar de regen kwam terug! Dat maakte de witte lijnen op het asfalt gladder, waardoor Hülkenberg toch zijn eerste foutje van de middag maakte. De Force India ging even dwars, waarna Hamilton erlangs glipte.

Met nog 18 ronden te gaan zagen we opeens een Red Bull in de pits: Vettel die wisselde voor zijn laatste setje slicks. Dapper! Waarom niet wachten op wat Ferrari doet? Intussen genoten we van Kimi die even oude tijden wilde laten herleven door een stuk van het oude Interlagos te rijden. Maar toen: Hülkenberg kwam terug bij Hamilton en leek er op het rechte stuk langs te steken, maar de Duitser verloor de macht over het stuur en gleed tegen de McLaren aan. Hamilton lag eruit en Alonso lag derde!

Steeds meer regen

Red Bull bevestigde zijn fout door Vettel alsnog op intermediates te zetten – een wissel die ook nog eens misging doordat het team de banden niet klaarhad. Het radioprobleem waar Vettel al rondenlang last van had, speelde hem daar zeker parten. Om het voor de Duitser nog erger te maken, kreeg Hülkenberg een drivethrough voor het ongeluk met Hamilton. Daar zou Alonso zeker van profiteren, vooral omdat hij Massa voor zich had, die het zijn teamgenoot zeker niet moeilijk zou maken. Wat een thriller!

Hoezo zou de regen verder uitblijven? De baan was nu natter dan ooit. Vettel lag op de zevende plaats weliswaar nog steeds in kampioenschapspositie, maar het was broos. Daarom bleef de Duitser trappen. Met nog zes ronden te gaan passeerde hij Schumacher, die zijn jonge landgenoot geen strobreed in de weg legde.

De jongste drievoudige kampioen

Voor de tiende plaats in het WK spande het er ook om: Pic (volgend jaar Caterham!) streed met Petrov om de 12e plaats, precies de hoogste positie die Timo Glock voor Marussia behaalde en waarmee het Brits-Russische team tot nu toe tiende stond. Maar met nog vier ronden te gaan, haalde de Rus de Fransman in op het moment dat Alonso beiden lapte. In de slotfase werd dat zelfs een elfde plaats, waardoor Caterham alsnog tiende in de eindstand voor het constructeurs-WK werd.

In de laatste ronden was het alleen nog de vraag of regenkoning Button toch een foutje zou maken, maar uiteindelijk was het zijn landgenoot Di Resta die zijn Force India in de muur zette. Met de safety car die daarvoor naar buiten kwam, was het verhaal van dit kampioenschap geschreven: Sebastian Vettel was voor de derde achtereenvolgende keer wereldkampioen, de jongste die dat ooit presteerde, ondanks de blunders van zijn team. Alleen Juan Manuel Fangio en Michael Schumacher gingen hem voor. En Alonso, de beste man van het jaar? Hij vocht als een leeuw (Nigel Mansell gelieve zijn bijnaam ‘Il Leone’ in te leveren aan de poorten van Maranello), gaf nooit op, maar opnieuw blijft het bij die twee titels voor Renault, uit een tijd die voelt als lang, lang geleden…

GP Brazilië, Interlagos, 25 november 2012

1 – Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-27) – 71 ronden, 1.45’22″656
2 – Fernando Alonso (Ferrari F2012) – 2″754
3 – Felipe Massa (Ferrari F2012) – 3″615
4 – Mark Webber (Red Bull-Renault RB8) – 4″936
5 – Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM05) – 5″708
6 – Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB8) – 9″453
7 – Michael Schumacher (Mercedes W03) – 11″907
8 – Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 28″653
9 – Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari C31) – 31″250
10 – Kimi Räikkönen (Lotus-Renault E20) – 1 ronde
11 – Vitaly Petrov (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
12 – Charles Pic (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
13 – Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR7) – 1 ronde
14 – Heikki Kovalainen (Caterham-Renault CT01) – 1 ronde
15 – Nico Rosberg (Mercedes W03) – 1 ronde
16 – Timo Glock (Marussia-Cosworth MR01) – 1 ronde
17 – Pedro de la Rosa (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden
18 – Narain Karthikeyan (HRT-Cosworth F112) – 2 ronden

Snelste ronde: Lewis Hamilton, 1’18″069

Uitgevallen
1e ronde – Sergio Pérez
1e ronde – Bruno Senna
2e ronde – Pastor Maldonado
6e ronde – Romain Grosjean
55e ronde – Lewis Hamilton

WK coureurs
1.Vettel 281; 2.Alonso 278; 3.Räikkönen 207; 4.Hamilton 190; 5.Button 188; 6.Webber 179; 7.Massa 122; 8.Grosjean 96; 9.Rosberg 93; 10.Perez 66; 11.Hülkenberg 63; 12.Kobayashi 60; 13.Schumacher 49; 14.Di Resta 46; 15.Maldonado 45; 16.Senna 31; 17.Vergne 16; 18.Ricciardo 10.

WK constructeurs
1.Red Bull-Renault 460; 2.Ferrari 400; 3.McLaren-Mercedes 378; 4.Lotus-Renault 303; 5.Mercedes 142; 6.Sauber-Ferrari 126; 7.Force India-Mercedes 109; 8.Williams-Renault 76; 9.Toro Rosso-Ferrari 26.

[Dit artikel verscheen ook op Driving Fun]

Share Button

3 Responses

  1. Kristof says:

    T was de moeite, ben helemaal geen F1 fan maar deze race :O
    De regen maakte t spectacel 😉

  2. Eric says:

    Heerlijke race om naar te kijken. En dank voor de coverage op Drivr. Was toch leuk om na afloop te lezen over de race, ook al keek je zelf live. (Y)

  3. Ken Divjak says:

    Ere wie ere toekomt, en dat is auteur Mattijs Diepraam van Driving-Fun.

    Konden we hem maar overtuigen om nog een seizoen hetzelfde te doen…

    Maar hoe dan ook: dank voor de nauwgezette verslaggeving, Mattijs!

Leave a Reply