DRIVR

Test: Seat Ibiza ST 1.4 TSI 150 DSG ‘FR’

Stel: je hebt een niet-aflatende dorst naar snelheid, maar eveneens een gezin te vervoeren, inclusief bijhorende cargo en trouwe viervoeter. Als jonge vader noopt je budget je bovendien tot shoppen in het B-segment. Dan kom je haast automatisch bij de VW-groep terecht, die niet alleen de Skoda Fabia Combi in RS-trim aanbiedt, maar voor quasi hetzelfde bedrag ook de Seat Ibiza ST van een FR-behandeling voorziet. Dé ideale oplossing, of op voorhand al een compromis?

Dit soort gepeperde breaks heeft doorgaans immers te lijden onder een buitensporig gewicht. Dat fnuikt de prestaties, het rijgedrag én het verbruik. Bij de Ibiza ST blijkt dat echter bijzonder goed mee te vallen: voor die enorme laadruimte achterin moet je slechts 26 extra kilo’s meezeulen – wat het drooggewicht op een indrukwekkend lage 1.280 kg brengt. De elastische 1.4 TSI (150 pk, 200 Nm) heeft dan ook geen enkele moeite om deze mini-station in acht seconden rond naar 100 km/h te sleuren, waarmee de ST nog geen halve seconde moet prijsgeven op de hatch. Op papier lijkt van een compromis dus weinig sprake.

De verlengde wielbasis zorgt bovendien voor een grotere stabiliteit in snelle bochten – al moet gezegd dat het geheel daardoor ook een tikje klinischer aandoet. Ook omdat het capabele chassis en de ophanging, die precies zacht genoeg is afgesteld, bergen grip opleveren. En bijgevolg het vertrouwen om het tempo snel de hoogte in te jagen. Extra jammer dus dat daaraan geknaagd wordt door het lichte stuur, dat vaag aanvoelt rond de rechtuitstand en zo het invoeren van precieze inputs bemoeilijkt.

Nu we er toch over bezig zijn: het dashboard herbergt nog enkele kleine ergernissen. Zo zit de cruise control verborgen achter het stuur, terwijl de tripcomputer en de airco een eigen willetje lijken te hebben. Ook bij de bouwkwaliteit van het rijkelijk met plastics bezaaide interieur stellen we ons vragen, gezien kraakconcert dat ons testexemplaar bij het rijden over oneffen wegdek ten gehore bracht.

Schakellepels voor de DSG-bak schitteren dan weer door afwezigheid, zodat je aangewezen bent op het pookje of een van beide volautomatische schakelprogramma’s. Die doen gelukkig prima hun werk: de standaardmodus is gefocust op lage toeren en een dito verbruik, terwijl de sportstand nooit onder de 3.000 tpm zakt en onder aanmaning van de rechtervoet alerter terugschakelt richting optimale vermogensband. Aan de bestuurder de taak om tussen beide te switchen naargelang de omstandigheden. Technisch gezien blijft VW’s DSG-zevenbak overigens een van de besten – en snelsten – op de markt. Maar toch jammer dat het moederhuis de keuze voor een handbak heeft geschrapt voor deze motorisatie.

Wie daarmee kan leven, vindt in de Seat Ibiza ST 150 DSG FR niet alleen een hele mondvol om uit te spreken, maar ook een praktisch werkpaard dat niet vies is van een gestrekte galop. Onze vrees voor een halfslachtig compromis blijkt ongegrond: het gewicht blijft ondanks de verplichte DSG en behoorlijk complete uitrusting binnen de perken, het rijgedrag intact. Liefhebbers van uitzinnig vormgegeven hot hatches zullen hier hun gading niet vinden; de anonieme styling en huisvaderconnotaties maken de Ibiza ST FR juist dé sleeper bij uitstek. Alleen al de verbaasde gezichten die dat oplevert, zijn de prijs waard.

SEAT IBIZA ST 1.4 TSI 150 DSG ‘FR’

Plus Min
+ Praktische & snelle sleeper – Ergonomie & kwaliteit interieur

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 150 pk
Koppel 200 Nm
Gewicht 1.280 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,0 s
Topsnelheid 210 km/h
Gem. testverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km
Prijs 21.970 euro
Fiscale PK 8

Verdict

7 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Naar sportieve modellen toe blijft het toch een moeilijke evenwichtsoefening tussen SEAT & Skoda binnen de VAG-portfolio; je moet al echt verknocht zijn aan de Ibiza om de Fabia RS Combi mét stuurflippers én 30pk extra links te laten liggen voor nauwelijks 200€ meer, toch?

    Op een andere noot: is de performance-break (zoals ooit gemonopoliseerd door Audi en later ook Subaru) op sterven na door of net aan een revival toe (zoals de Ford Focus ST bewijst)?

  2. VishnuSixDix says:

    De Fabia RS heeft mindere looks (persoonlijk) en is meer op comfort afgeveerd dan de Seat. Dus komt het enkel neer op je persoonlijke keuze. Persoonlijk vind ik het veel bang for buck! Kzou performance break ten allen tijde boven de hatchback verkiezen. 🙂

Leave a Reply