DRIVR

Eindrapport: Formule 1 in 2012 (Deel 1/2)

TIP: Deel 2/2 staat ondertussen HIER opgetekend!

In een seizoen waarin Sebastian Vettel opnieuw records brak – de jongste drievoudig wereldkampioen én de jongste die dat drie keer op rij deed – was zijn rivaal de man van het jaar. Fernando Alonso bleef opnieuw de tweevoudig kampioen van 2005-’06 (ja, zo lang is het alweer geleden), terwijl hij eigenlijk de beste van het veld was. Maar misschien hoort dat ook wel bij dit maffe seizoen dat pas aan het einde een beetje normaal werd, waarna de afsluiting toch weer in stijl was – met een Braziliaanse tombola.

Acht verschillende winnaars waaronder Pastor Maldonado of all people. Kansloze teams die opeens in de toptien kwalificeren. Middenmoters die het podium halen maar de race erna roemloos in de achterhoede eindigen. De onvoorspelbaarheid van het seizoen 2012 kende bijna geen grenzen. Alleen de B-divisie van Caterham, Marussia en HRT bleef behouden, dat was voor de bookmakers de enige garantie tijdens alle twintig races.

Pakkend van begin tot einde

De normaliteit keerde pas in het najaar voor even terug. Sebastian Vettel won vier races op rij, en een tijdje leek Red Bull de oude vertrouwde zekerheid voor de pole. Maar zelfs het wonderteam uit Milton Keynes hield dat niet vol; McLaren bleek in de laatste races weer net zo snel, zo niet sneller. Toegegeven: de races werden af en toe ietsje saaier, maar dat had vooral te maken met de conservatieve bandenkeuze van Pirelli en de gewenning van de teams eraan, waardoor éénstopstrategieën interessant werden. Over het hele seizoen genomen was het merendeel van de wedstrijden pakkend van begin tot einde. Als de strijd niet aan de kop plaatsvond, dan bood het middenveld in ieder geval altijd volop actie.

In ons vorig jaaroverzicht vroegen we ons af of 2012 de optelsom zou worden van 2010 en 2011. 2010 bracht de grootste WK-spanning aller tijden, 2011 de spannendste races en meeste inhaalacties. Op hetzelfde voorbehoud na (de toenemende voorzichtigheid van de Italiaanse bandenleverancier) kunnen we die vraag volmondig met ja beantwoorden. De top vijf van 2010 werd zelfs een top zes dankzij de komst van Kimi Räikkönen. En al vielen de meeste titelkandidaten sneller af dan in 2010, de apotheose van het seizoen voltrok zich opnieuw in de laatste race. De waanzinnige races van 2011 zagen we dit jaar bovendien opnieuw veelvuldig, waarbij het verloop soms nog vreemder was doordat Lotus én Mercedes alsook Sauber, Williams en Force India zich bij tijd en wijle aan de kop meldden.

Man van het jaar?

We kunnen hooguit zeggen dat de eerste helft van het jaar té onvoorspelbaar was. Maar dan nog: de banden zijn voor iedereen hetzelfde. Als een team er op het ene circuit beter mee uit de voeten komt dan op het andere, then so be it. Idem voor DRS en KERS: iedereen heeft dezelfde mogelijkheden, iedereen kan er gebruik van maken. Dat we intussen op het puntje van onze stoel zitten, is dan toch mooi meegenomen? O wacht, laten we toch nog iets noteren om lekker op te mopperen: de FIA die de nieuwe regels voor de zijwaartse crashbeveiliging zo formuleerde dat bijna elk team met een wanstaltig voertuig op de proppen kwam, getooid met neuzen die niet in de dierentuin zouden misstaan tussen de vogelbekdieren. Gelukkig wordt die faux pas voor 2013 rechtgezet.

Het seizoen culmineerde intussen in een tweestrijd tussen de twee compleetste coureurs van dit moment. De onvermoeibaar strijdende Fernando Alonso was een voorbeeld voor iedereen, vooral op zondagen. Over heel 2012 gezien was de Spanjaard duidelijk de man van het jaar. Maar Sebastian Vettel leerde omgaan met tegenslag en kwam sterker dan ooit terug. In Brazilië zagen we hem vechten tot het laatste moment, in een auto die bijna uit elkaar viel; het was een prestatie die aantoonde dat de Duitser veel meer is dan een verwend jochie met de luxe van de beste auto. Beiden hadden de titel volop verdiend.

Ene Lewis Hamilton – in ieder geval de snélste coureur van dit moment – had zich bij dat tweetal moeten voegen, maar zijn team liet hem in de steek. Daardoor kon Kimi Räikkönen in zijn comebackjaar de Oscar voor beste bijrol voor zichzelf opeisen. En dat is nog maar een van de vele verhalen die het seizoen 2012 opleverde. Hieronder de rest.

12de Plaats: Marussia-Cosworth met 0 Punten

MARUSSIA – SCORE: 7/10 Met de beperkte middelen waarover Marussia beschikt, deed het team uit Leafield het dit jaar opnieuw voortreffelijk. Het voormalige Virgin is eigenlijk een team dat is ontstaan uit de toenmalige FIA-plannen voor een budgetlimiet van 40 miljoen per jaar. En ook al werd die limiet afgeblazen voordat Virgin goed en wel met racen begon, het team houdt zich er nog steeds behoorlijk aan. Bovendien geeft het elk jaar een debutant de kans om zich te bewijzen – de enige prijzenswaardige rol voor een achterhoedeteam. Volgend jaar volgt daarom de vierde rookie in evenveel jaar, maar nu kiest Marussia helaas écht voor geld. Max Chilton is geen groot talent, ondanks zijn vierde plaats in het GP2-kampioenschap van dit jaar, maar zijn vader brengt een substantieel bedrag mee.

TIMO GLOCK – SCORE: 7/10 Dankzij Timo Glock had Marussia lange tijd uitzicht op de tiende plaats in het constructeurs-WK. De twaalfde plaats van de Duitser in Singapore was goud waard voor het team, al roofde Vitaly Petrov in de laatste race alsnog de staven uit de kluis. Glock blijft ook in 2012 bij Marussia, en is daar zeer goedgeluimd onder. Ieder ander zou er moedeloos van worden – zelfs Heikki Kovalainen, die in 2010 en 2011 nog zo opgewekt voor Caterham racete – maar Glock houdt vol. Hij vindt ’t gewoon veel te leuk.

CHARLES PIC – SCORE: 7/10 Natuurlijk komen Charles Pic en zijn broer Arthur (nu in de Formule Renault 3.5) uit een rijke familie van transporteurs, die hun fortuin vergaarden door met hun vrachtwagens Renaults over het hele continent te vervoeren. Zonder hun geld had Charles waarschijnlijk nooit de F1 gehaald. Maar eenmaal daar aangekomen bleek de Fransman met het wilde haar de beloftevolste van de drie debutanten die Virgin/Marussia tot nu toe een kans gaf. Lucas Di Grassi en Jérôme D’Ambrosio konden na één seizoen hun biezen pakken, maar Pic gaat volgend jaar door bij Caterham. Hij verdient dat vooral door zijn kwalificatievorm, waarmee hij Glock meer dan eens de baas was, maar racen deed hij ook niet slecht. We zijn benieuwd of Caterham de springplank naar een groter team wordt.

11de Plaats: HRT-Cosworth met 0 Punten

HRT – SCORE: 3/10 Moeten we het overbodigste team uit de Formule 1 meer punten gunnen? HRT voegde dit seizoen niets toe aan de sport, niet eens een sappig verhaal of een leuke anekdote. Talenten gaf het ook al geen kans. In plaats daarvan mochten een overjarige Spanjaard en een oude Indiër aantreden, die qua talent nooit in de waardevolle veteranenhoek van pakweg Barrichello of Trulli hebben gezeten. De zoveelste eigenaar van het team – flitskapitalist Thesan – maakte zich belachelijk door gegoochel met de vestigingsplaats van het hoofdkwartier, daarmee nog eens bewijzend dat de investeringsclub de ballen verstand heeft van F1. Niet voor niets staat HRT nu opnieuw te koop en is het maar de vraag of we het team volgend jaar terugzien. Opgeruimd staat netjes.

PEDRO DE LA ROSA – SCORE: 5/10 De la Rosa (alsook Karthikeyan) moest roeien met de riemen die hij had. Veel kon hij daarmee niet laten zien, maar deed er ook niets opmerkelijks mee. De la Rosa heeft een tweejarig contract, dus zou kunnen terugkeren als HRT de winter overleeft.

NARAIN KARTHIKEYAN – SCORE: 5/10 Karthikeyan kwam wederom met zijn Tata-geld binnen. Of dat in 2013 nog wat waard is, is maar de vraag. Geen enkel ander team zou bovendien een auto willen ‘opgeven’ aan de Indiër. Die zou dan minstens tot net zo’n bevlieging als Pastor Maldonado in staat moeten zijn, maar dat zien we Karthikeyan niet doen.

10de Plaats: Caterham met 0 Punten

CATERHAM- SCORE: 4/10 Met de hakken over de sloot wist Caterham (voorheen Team Lotus) toch die kostbare tiende plaats in het constructeurskampioenschap te behalen, maar eigenlijk was 2012 een deceptie voor het team. In plaats van door te stoten naar het middenveld – waar het dankzij de Renault-motor en Red Bull-achtertrein toch alle gelegenheid toe had gekregen – mochten Kovalainen en Petrov opnieuw de strijd aangaan met de beduidend minder spenderende teams van Marussia en HRT. Een zwakke prestatie van een team met veel meer pretenties.

HEIKKI KOVALAINEN – SCORE: 5/10 De Fin die het einde van zijn F1-carrière tegemoet kijkt, werd dit seizoen meegezogen door de malaise bij Caterham. Ooit was hij aan het avontuur begonnen om met het team mee te groeien naar boven – een typische uitdaging voor coureurs die zijn uitgerangeerd bij topteams als Renault en McLaren – maar het ziet ernaar uit dat hij er nooit de vruchten van zal plukken. Op basis van het vruchteloze jaar 2012 is dat ook terecht. De geest leek te ontbreken bij Heikki Kovalainen, zichtbaar gedemoraliseerd door het uitblijven van vooruitgang bij het team. Dat zijn management geruchten opklopte over een transfer naar Ferrari, was dan ook allerminst geloofwaardig. Het maakt zijn afgang door de zijdeur des te triester.

VITALY PETROV- SCORE: 5/10 Aangezien roebels geen echte waarde vertegenwoordigden, durfde Lotus het niet aan om het contract met Vitaly Petrov te verlengen – en waarom zouden ze, als Total echte euro’s voor Romain Grosjean meebracht? Petrov bracht zijn spookroebels vervolgens naar Caterham, dat na lang twijfelen alsnog Jarno Trulli wipte en in zee ging met de Rus. Diens seizoen was vervolgens net zo onopmerkelijk als dat van Kovalainen, maar in Brazilië vond hij een manier om het team alsnog extra budget aan te reiken: zijn elfde plaats schonk Caterham de tiende plaats in het constructeurs-WK, goed voor tien miljoen extra van Bernie Ecclestone. Of dat genoeg is om zijn plaats te behouden? Het lijkt niet waarschijnlijk.

9de Plaats: Toro Rosso met 26 Punten

TORO ROSSO – SCORE: 5/10 Tijdens de wintertests zag het er allemaal nog zo veelbelovend uit. De STR7 leek een auto waarmee Toro Rosso zich opnieuw voorin zou kunnen melden, zoals het met Buemi en vooral Alguersuari in 2011 had gedaan. De nieuwe juniors Ricciardo en Vergne leken met hun neus in de boter te zijn gevallen: zij kregen wél de auto waarmee ze zich konden bewijzen als geschikte opvolgers voor Mark Webber. Het was allemaal schijn. Uiteindelijk kregen de Australiër en Fransman het net zo moeilijk als hun voorgangers. De STR7 ontbrak het aan ontwikkeling, waardoor Toro Rosso toch weer gewoon de missing link werd tussen de middenmoot en de tweede divisie. Grotendeels een seizoen om te vergeten.

DANIEL RICCIARDO – SCORE: 6/10 Een lastig te beoordelen seizoen werd het voor het supertalent uit Australië. Zijn halve seizoen bij HRT was geen schot in de roos, maar ook in 2012 zagen we te weinig om echt overtuigd te raken van de racevaardigheden van ‘Danny Boy’. Geregeld kwam het voor dat hij halverwege de race op indrukwekkende wijze in de punten reed, om aan het slot dan toch weer af te zakken naar een anonieme dertiende of veertiende plaats. Zes keer scoorde hij wel (twee keer meer dan teamgenoot Vergne) maar nooit beter dan een negende plaats. Het is logisch dat Ricciardo net als Vergne in 2013 nog een kans krijgt, maar dan moet er echt wel meer uitkomen.

JEAN-ERIC VERGNE – SCORE: 6,5/10 Ricciardo was de junior met de meeste ervaring en meestal ook de snelste, maar Jean-Eric Vergne hengelde de meeste punten binnen. Vier keer achtste werd de Fransman – een positie die Ricciardo het hele jaar niet wist te bereiken. Dat lukte Vergne door bekeken te rijden, want van de kwalificatie moest hij het niet hebben. ‘Jeff’ was degene uit de middenmoot die het vaakst in Q1 uitviel op de gehate achttiende plaats, maar in de races leek hij daar zelden last van te hebben. Wel was Vergne vaak betrokken bij ongelukjes; een ruw randje dat zeker nog enig polijsten vraagt.

8ste Plaats: Williams met 76 Punten

WILLIAMS – SCORE: 7/10 Een beduidend beter seizoen dan vorig jaar voor Williams. Het team bouwde een mooie auto die op Barcelona zelfs de reputatie van vroegere Williams-Renaults evenaarde. Toch vragen we ons af hoever het team zou gekomen zijn met twee betere coureurs. Nu versloeg de equipe uit Grove weliswaar met gemak Toro Rosso, maar kwam het niet in de buurt van Force India, laat staan Sauber. In de kwalificatie trouwens vaak wel, maar in de race konden Maldonado en Senna het meestal niet afmaken. Hopelijk kan een talent als Valtteri Bottas volgend jaar een verschil maken, al kun je die druk niet vanaf het begin op de schouders van de jonge Fin leggen.

PASTOR MALDONADO – SCORE: 7/10 In zijn eentje zorgde Pastor Maldonado voor het onwaarschijnlijkste moment van het seizoen, in een seizoen dat toch al zo onwaarschijnlijk verliep. Een ‘moment’ dat een heel weekend duurde. Als een ervaren kampioen stuurde de Venezolaan zijn FW34 in Barcelona naar de overwinning – waarna het tien races duurde voordat hij opnieuw punten scoorde. Maldonado is natuurlijk een pay-driver – en wat voor een, met naar verluidt 35 miljoen goede redenen voor een contractverlenging. Met dank aan zijn socialistische president Chavez, al heeft de kerel wel talent. Hij is alleen erg onberekenbaar, alsof er in zijn hoofd geregeld kortsluiting plaatsvindt. Hoe hij ooit een heel seizoen zijn vorm hield en GP2-kampioen werd, het blijft een van de grote raadsels der moderne autosport…

BRUNO SENNA – SCORE: 5/10 Maldonado schonk Williams tenminste nog de vreugde van een overwinning – zo zoet na al die droge jaren – maar teamgenoot Bruno Senna reed meestal voor spek en bonen mee. Als hij de finish al haalde… Samen met Romain Grosjean behoorde hij dit jaar tot dé brokkenmakers in de eerste ronde. Het was niet altijd Senna’s schuld, maar net als Grosjean heeft de Braziliaan wel het talent om – als er toestanden zijn na de start – bij die toestanden betrokken te raken. Eigenlijk is de neef van Ayrton gewogen en te licht bevonden, maar hij neemt dankzij die naam 10 tot 12 miljoen mee uit Brazilië. Als hij Sutil, Alguersuari, Bianchi of Kobayashi niet te vlug af is bij Force India, dan duwt hij Giedo van der Garde nog wel uit de Caterham die de Nederlander al was toegezegd.

7de Plaats: Force India met 109 Punten

FORCE INDIA – SCORE: 7,5/10Aan het begin van het seizoen leken Sauber, Williams en zelfs Toro Rosso de middenveldkaas van het Force India-brood te hebben gegeten. Het team van de veelgeplaagde eigenaar Vijay Mallya was toch niet aan het terugzakken naar de schamele Midland-jaren als achterhoedeteam? Maar net als vorig jaar lieten de mannen uit Silverstone hun veerkracht blijken. De VJM05 was net als zijn voorganger de auto die van alle middenmoters het beste werd doorontwikkeld. In Brazilië herleefden zelfs oude Jordan-tijden toen Nico Hülkenberg ronden lang aan de leiding reed. De financiële problemen van Mallya blijven echter een schaduw werpen over het team, dat zijn tweede coureur voor 2013 nog altijd niet bekend heeft gemaakt. Reken op iemand met budget.

PAUL DI RESTA – SCORE: 7/10Paul di Resta begon het jaar duidelijk als leider bij het team van Force India. Met sterke prestaties in Maleisië en Bahrein solliciteerde hij nadrukkelijk naar een plaats bij een topteam. En of het daarbij handig was dat Felipe Massa aan een nachtmerrieseizoen bezig was bij Ferrari. Al gauw werden Di Resta en teamgenoot Hülkenberg genoemd als opvolger. Helaas ging het de voormalig DTM-kampioen daarna niet meer zo goed af. Was het de teleurstelling over het feit dat hij toch nog minstens een jaar bij Force India moest blijven? Hoe het ook zij, de vorm van Di Resta zakte in de tweede seizoenshelft behoorlijk weg. Nog één keer, in Singapore, reed de Schot een toprace, maar daarna werd hij volledig overvleugeld door Hülkenberg. Tegen zijn nieuwe teamgenoot van 2013 moet hij zijn reputatie herstellen.

NICO HULKENBERG – SCORE: 8/10 Toen Nico Hülkenberg voor het eerst werd genoemd als mogelijke opvolger van Massa, vonden we dat zelfs een beetje onlogisch. Had teamgenoot Di Resta het niet beter gedaan? Al gauw bewees de Duitser het tegendeel. Vanaf zijn knappe vierde plaats op Spa was de Hulk voortdurend in beeld voor WK-punten. Zijn prestatie in de slotrace in Brazilië was subliem, zelfs met dat ene kostbare foutje. Maar of hij verstandig doet aan een overstap naar Sauber. Dat team is veel sleutelfiguren kwijt en een auto als de C31 maakt een echte middenmoter zoals Sauber niet gauw twee keer achter elkaar. Daar staat tegenover dat de sterke seizoenseindes van Force India meestal te laat zijn voor zinvolle contractbesprekingen met een topteam…

Volgende week: de rapporten van Sauber, Mercedes, Lotus, McLaren, Ferrari & Red Bull!

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

Leave a Reply