DRIVR

Kies Maar: Jaguar XFR-S of Volvo S60 Polestar

Vandaag is blauw de kleur van de Kies Maar. Of het net als wit en matte kleuren een voorbijvliegende trend wordt is anyone’s guess. Toch valt het op dat zowel Zweden als Engeland zijn paradepaardje op de Los Angeles Auto Show in een smurfenkleur inpakte. Als ze allebei dan nog eens een slordige 500 pk onder de kap hebben, dringt er één vraag zich op: French Racing Blue of Rebel Blue?

Nu de eerste doeken in Los Angeles weer zijn opgeplooid, sijpelen stilaan alle details binnen. Voor de Jaguar XFR-S kiest Coventry voor hetzelfde blok als de XKR-S. Dat betekent opnieuw een vijfliter V8 met supercharger, goed voor 550 trampling horses en een aardverschuivende 680 Nm. De sprint tot honderd jakkert deze Jag af in 4,6 seconden (twee tienden meer dan de XKR-S), en bij 300 kilometer per uur knalt hij in de begrenzer. Onderhuids krijgt de XFR-S de achttraps-Quickshift uit de F-Type, waardoor hij sneller van verzet wisselt dan z’n XFR-broertje en de XKR-S. Het onderstel is zo’n 30 procent stijver dan dat van de XFR, en de rijhulppolitie knijpt iets langer een oogje dicht. Tot slot: de achterspoiler is standaard – en functioneel – maar kan zonder meerprijs worden vervangen door iets subtielers.

Iets meer naar het noorden hebben de Zweden een slag van de mølen gekregen. Kan haast niet anders, als je besluit om de anders zo beschaafde S60 alle duivels te laten ontbinden. Volvo nam de T6 – met 304 pk en 440 Nm op zich al geen onaardige sleeper – morrelde wat aan de cilinderkop en het inlaatspruitstuk en toverde er warempel 508 pk en 575 Nm uit. Toegegeven, net iets minder dan de XFR-S, maar de chrono’s spreken voor zich: 0 tot 100 in 3,9 seconden en een top van net iets meer dan 300 kilometer per uur. En zoals collega Ken een tijdje geleden aanhaalde, zitten de belangrijkste wijzigingen onderin: “Te beginnen met de verbrede, verlaagde én verstevigde ophanging op peperdure Öhlins-dempers. Net als bij het C30-concept prijkt er tussen de wielen een integrale aandrijving om al dat vermogen aan de grond te zetten”. Om nog maar te zwijgen van de – jawel – manuele zesbak. Maar is dat genoeg om ook de meest rabiate anglofielen te overtuigen?

Share Button

17 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Laat ons deze battle eens eerst visualiseren…

    (excuses ‘in naam van’ voor de minuut quatch die de S60 Polestar-test vooraf gaat)

  2. Tanguy says:

    Had het zelf nooit gedacht, maar ik verkies de Volvo boven de Jag. Je snapt niet waarom Volvo hem niet in (al dan niet) beperkte productie wil brengen. Hetzelfde geldt voor de C30.

  3. J. (via FB) says:

    Oder ein Audi RS4 in sepangblau

  4. Nils Lemmens (via FB) says:

    Polestar, no doubt 😉

  5. Pieter Ameye says:

    Ook niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ook mijn stem gaan naar de Volvo -euh- Polestar.

  6. Gideon says:

    De Volvo, en wel omdat ik vind dat een Jaguar niet schreeuwend mag zijn. Noem dat bekrompen, maar de kleur en de spoiler zijn gewoon over the top. Maar in het zwart of bordeauxrood met een wat subtieler spoilertje wil ik ‘m zeker nog eens overwegen…

    • Ken Divjak says:

      Zoals collega Wim al in de comments van zijn LA-special stelde:

      “de strijkplank op de achterklep kan zonder meerkost worden vervangen door een minder protserig exemplaar”.

      Een iets discretere look dan bovenstaand foto-exemplaar zal de XFR-S inderdaad niet misstaan, Sir.

  7. Wim Bervoets says:

    Ondanks m’n anglofilie kies ik ook voor de underdog. Dat maakt voorlopig 5-0 in het voordeel van Zweden.

  8. Zeus says:

    Mijn stem gaat naar de volvo.

    Elke sportieve Jag zou in British Racing Green geleverd moeten worden.

  9. puhpuh says:

    De S60 Polestar kwam niet verder dan 3 sterren in evo omwille van het rijplezier dat ver zoek is … niemand die zijn stem wil bijstellen? 😉

  10. Pieter Ameye says:

    Extra portie van the real deal

  11. puhpuh says:

    En hier nog een portie dat de Polestar-adepten enkel maar zal doen aandikken …

    • Pieter Ameye says:

      Aapman zit er hier toch wel een paar keer flink naast. Het is eerst en vooral een straight six en geen V6 (ok, schoonheidsfoutje), maar verder is Polestar nog steeds onafhankelijk van Volvo, en heeft Volvo met dit project dus weinig of niets van doen.
      Het bedrijfje heeft uiteraard het potentieel om ooit een bedrijfstak à la M of AMG te worden. Maar dat is nog lang niet het geval. Ook al komen optische en technisch bescheiden Polestar-kits intussen het gamma druppelgewijs binnen.

Leave a Reply