DRIVR

HuurwagenTest: Dacia Logan & Sandero (Stepway)

Je hebt een vakantie op het Europese continent op het oog, maar zoekt nog een voordelige huurauto? Dan is de kans groot dat er een Dacia op de shortlist staat: ze zijn nu eenmaal pretentieloos, spotgoedkoop én zuinig  dankzij de bewezen Renault-techniek. Maar zijn de nieuwe Logan en Sandero (Stepway) ook effectief het overwegen waard? We namen de proef op de som en deden aan empirisch onderzoek in Andalusië.

Snelheidsbegrenzer en -regelaar, leder, schakelindicator, parkeersensoren achter, navigatie, bluetooth (audiostreaming), smartphone-ondersteuning, elektrische ruiten rondom & temperatuurweergave – wie de deur van de tweede generatie Logan en Sandero (Stepway) opent, komt in een – voor het Roemeense merk – ongekende luxe terecht. Toegegeven: wie alle features op zijn gloednieuwe Dacia wil, zal daarvoor geheid in de optielijst moeten duiken. Maar dat is met de bescheiden optiepolitiek niet onoverkomelijk. Absolute must is het Media NAV-systeem met touchscreen dat navigatie met bluetooth-, iPhone- & iPod-integratie combineert voor de bescheiden meerprijs van – wait for it – 250 euro.

Bovendien smoelt het allemaal een stuk beter dan tot op heden het geval was. Leek de originele Logan op een herinterpretatie van een sovjetrelikwie, dan distantieert de tweede generatie zich daar met rassen schrede van. Zo is de instrumentencluster integraal overgenomen uit de Renault Mégane, en herken je met wat goodwill zelfs Citroën DS3-trekjes in de achterlichtunits. De auto zelf groeide ook in alle richtingen, en heeft nu een nog indrukwekkender koffervolume van maar liefst 510 liter. Klap je de asymmetrische achterbank neer, dan groeit die ruimte tot maximaal 1.200 liter.

Daarmee schudden de nieuwkomers een pak vooroordelen van zich af, zonder daarbij aan functionaliteit in te boeten. Kortom, je komt er een pak beter mee voor de dag dan voordien. Al zal dat de bestaande doelgroep mogelijk worst wezen, maar voor hen blijven de kale instappers gewoon in de catalogus. Toch beschikken ook die instappers nu standaard over ABS, ESP, vier airbags en – jawel – een hydraulische servo met variabele stuurbekrachtiging.

Niet primordiaal voor de Sandero of zijn SUV-achtig broertje Sandero Stepway, maar des te genietbaarder in de Logan sedan. Nochtans deelt het trio hetzelfde platform, en zijn ze door de band genomen identiek. Dacia monteert trouwens voor het eerst een dieselmotor in beide modellen, met respectievelijk 75 of 90 pk uit een geblazen 1.4 viercilinder. Wij trokken met de 90 pk-variant op pad; een correcte en relatief stille motor die in het geheel past, maar het blok mist de sprankel van de driecilinder benzine. Alle versies gingen een bank vooruit op vlak van algehele NVH-levels, maar windgeruis op de autosnelweg blijft in alle drie een pijnpunt.

De sedan laat zich dan ook veel liever bij het nekvel pakken dan de hatch. Zozeer zelfs dat we na de eerste testloop nog een tweede keer de Spaanse baantjes rond Malaga tackelden. Deel van die charme gaat op conto van de 899 cc kleine driecilinder. Die spartelt zich met veel plezier richting rode zone van 6.500 tpm, maar laat zich met behulp van de precieze vijfbak ook graag wat luier rijden. De perfecte combinatie dus. Het verschil met de andere twee zit hem in een betere gewichtsverdeling op de voor- en achteras, in combinatie met een lager zwaartepunt en de lichte(re) driecilinder turbobenzine. Zaken waar de besturing – en bij uitbreiding: de wegligging – tot onze grote verbazing merkelijk van profiteren.


De grip van de 185/65 R15’s is verder ruimschoots voldoende voor de 1.073kg lichte Logan. Maar ook buiten de limieten is het pluimgewicht zo voorspelbaar dat het entertainend wordt. Maak je het toch iets te bont, dan grijpt het (niet-uitschakelbare) ESP – na een kleine marge – progressief in.


Er is al een Logan (met 1.2 benzine) voor 6.990 euro, terwijl de Sandero minimum 7.990 euro kost. De Sandero Stepway is met zijn basisprijs van 10.600 euro dan weer gevoelig ‘duurder’, maar krijgt een rijkelijkere basisuitrusting en is alleen met de 90 pk sterke diesel- of benzinemotor verkrijgbaar. Toch kunnen we niet anders besluiten dan dat er maar een van de drie met kop en schouders bovenuit steekt, en dat is de Logan. Niet alleen in basisversie de goedkoopste van de drie, maar ook nog eens de meest praktische, en bovendien verbazend amusant om rijden – met de driecilinder benzine welteverstaan. Al zijn we even benieuwd naar hoe de andere motorisaties presteren.

[Foto’s: Pieter Ameye]

DACIA Logan

Plus Min
+ Sterke verhouding prijs/kwaliteit/fun – Windgeluiden

DACIA Sandero

Plus Min
+ Eenvoud siert – Meerprijs t.o.v. Logan (?)

DACIA Sandero Stepway

Plus Min
+ Visuele opsmuk – Meerprijs tegenover Sandero

Weggecijferd

Logan Sandero Sandero Stepway
Motor 1.0 3-in-lijn turbo 1.0 3-in-lijn turbo 1.4 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving voorwielen voorwielen voorwielen
Vermogen 90 pk 90 pk 90 pk
Koppel 135 Nm 135 Nm 220 Nm
Gewicht 1.073 kg 1.037 kg 1.158 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,1 s 11,1 s 11,8 s
Topsnelheid 175 km/h 175 km/h 167 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten) (niet gemeten) (niet gemeten)
Prijs 9.600 euro 10.500 euro 12.100 euro

Verdict

1. Dacia Logan 8 op 10
2. Dacia Sandero 7 op 10
3. Dacia Sandero Stepway 7 op 10
Share Button

4 Responses

  1. Stijn says:

    Leuke invalshoek (die van de voordelige huurauto’s). Heb wel een zwak voor dergelijke no nonsense auto’s. Vandaag de dag, met deze nieuwe versies, straalt het basic karakter er ook niet meer af langs buiten. Voor wie een auto als eenvoudig gebruiksvoorwerp zonder franjes aanziet maar toch een nieuwe wagen met fabrieksgarantie wenst is dit de oplossing. Misschien kunnen jullie ook de uitgaande Octavia nog eens aan een test onderwerpen. Bij andere magazine’s scoort deze eveneens simplistische maar doeltreffende middenklasser nog steeds veel lof.

    Ohja Pieter, fijn al die trips in het buitenland. Ben je nog ooit in België? 🙂

  2. Ken Divjak says:

    Dacia heeft Renault alvast geen windeieren gelegd, en is de enige reden waarom La Régie niet in één adem met de kwakkelende PSA-groep genoemd wordt.

    Sterker nog: door het succes van Dacia denken onderhand verschillende merken aan een ‘budgetpoot’ om de crisisjaren te doorstaan.

    Dat die rudimentaire wagentjes enerzijds niet meer zo spartaans zijn, en anderzijds – in het geval van de Logan – ook nog eens onderhoudend sturen, gaat kopers met een kleine beurs alleen maar sneller naar de uithoek van de Renault-showroom lokken.

    Mission accomplished dus.

  3. Eric says:

    Dat andere fabrikanten ook een budgetmerk gaan lanceren wordt al jaren gezegd, maar wie heeft er effectief productieplannen voor de introductie van zoeen budgetmerk (meer dan een budgetmodel)?

  4. Ken Divjak says:

    Volkswagen lanceert in 2015 een budgetmerk met drie modellen (vanaf 6.000€),
    Nissan doet een jaartje eerder hetzelfde met Datsun op de groeimarkten.

    Peugeot met Talbot, Opel met Wartburg & Fiat met Zastava zitten nog in de denkfase.

    PS: Lees net dat (de Britse CEO van) Dacia van een tweezits sportwagen droomt…!

Leave a Reply