DRIVR

Vijf redenen om op de laatste 68 Saabs te bieden

Wie er onze Saab-pagina’s op naleest, kan niet anders dan besluiten dat de ondergang van het Zweedse merk alle elementen in zich had voor een goeie soapserie: plotwendingen, intriges, derde partijen, verbroken beloftes, cliffhangers,… De juridische afwikkeling van zulke saga gaat meestal ook gepaard met het nodige drama. En dat is bij deze veiling van Saabs uit de fabriek in Trollhattan helaas niet anders.

Wat er dan zo bijzonder is aan die veiling? Ze geeft een mooie indruk van het noodlijdende Saab en het Saab that could have been als GM er de stekker niet had uitgetrokken. De 68 modellen die onder de hamer gaan, vatten met andere woorden perfect de tragiek van Saab samen, van de minder geslaagde GM-experimenten tot de eerste modellen na de overname. Wie wil, kan de volledige lijst doorlopen en bieden tot 16 december. Wie twijfelt, vindt hieronder alvast vijf redenen om zijn man maths boven te halen.

1. Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition

Deze 9-3 Cabrio is het eerste exemplaar van de beperkte Independence-reeks, gelanceerd om de afscheuring van GM te vieren. Bijzonder: de Sunset Red-kleur van de limited edition. En – ironisch genoeg – dat er in plaats van de geplande 366 exemplaren slechts 38 werden geproduceerd voor het faillissement.

2. Saab 9-5 SportCombi

Officieel nooit verkocht: de breakversie van de 9-5. In totaal werden er 30 gemaakt, waarvan er 18 worden geveild. Zo goed als alle exemplaren werden als testwagens gebruikt, en zijn dus niet in perfecte staat. Het aanbod varieert van benzine over BioPower tot diesel, en van twee- tot vierwielaandrijving.

3. Saab 9-5 Turbo6 XWD SportSedan Aero

Een hele mondvol om op je inschrijvingsformulier in te vullen, maar deze 9-5 heeft de drukgevoede 2,8-liter zescilinder onder de kap, beschikt over vierwielaandrijving, is volledig uitgerust én was de auto van de heer Muller himself. Eentje om aan de toog mee uit te kunnen pakken dus.

4. Saab 9-3 2.0T BioPower Aero Griffin SportCombi

Nog eentje voor op de lijst ‘unieke exemplaren’: deze 9-3 SportCombi is een van de slechts drie exemplaren die in de kleur SkyBlue werden geproduceerd. Mooi is een andere zaak, maar exclusiviteit gegarandeerd.

5. Saab 9-5 2.0 TiD4 SportSedan Vector

De allerlaatste Saab die in de fabriek in Trollhattan van de band rolde. Met slechts 10 kilometer op de teller is dit een kreukvrij exemplaar. Helaas kan dat niet gezegd worden van de Saab-geschiedenis.

[Meedingen naar deze en alle andere SAABs kan via: link]

Share Button

12 Responses

  1. Kristof says:

    Geef mij die van Muller maar 🙂

  2. Pieter Ameye says:

    “Wat rij je momenteel?” “Een Aero Griffin SportCombi” – doe mij die maar 😀

  3. Stancke says:

    Wel niet vergeten dat de wagens verkocht worden zonder papieren… 🙂 Ze zullen nooit op de baan geraken, enkel in uw garage

  4. Pieter Ameye says:

    Het kan wel via een achterpoortje. Oftewel de Single Vehicle Approval service in het VK. Eenmaal daar geregistreerd kan je hem bij ons invoeren.

    • heidekonijn says:

      Kitcars zouden -zo schijnt het- niet meer door dat achterpoortje geraken. Geen idee waarom trouwens.

      Hoorde deze week van een Zweedse collega met een 9-5 dat onderdelen een probleem zijn gezien SAAB de toeleveranciers vermoord heeft door ze niet meer te betalen.

Leave a Reply