DRIVR

Test: Opel Adam Slam 1.4 ecoFLEX 100

Cynisch, is het niet? Opel vernoemt zijn future money maker ‘Adam’ naar zijn stichter terwijl de naaimachinebouwer uit Rüsselheim eigenlijk geen toekomst zag in de automobiel, en er als gevolg geen wilde bouwen. Pas na zijn dood ging de Opel-familie koortsachtig aan de slag in de lucratieve sector, en kwam de Blitz voor het eerst op een gemotoriseerde vierwieler terecht. De rest is natuurlijk geschiedenis, en die moet de kleine Adam ook schrijven.

Snel vooruit naar 2012 en de boekhouding van de Rüsselheimse Aktiengesellschaft kleurt tegenwoordig meer rood dan moedermaatschappij GM lief is. De Europese autosmaak is veranderd, en Opel heeft nood aan een strategisch gepositioneerde stadsauto’s à la FIAT 500 of Citroën DS3; niet toevallig de twee voornaamste rivalen waar deze Adam zijn pijlen op richt – of beter gezegd: klanten van wil afsnoepen. Opel verwacht zelfs dat meer dan de helft van de kopers nieuw zullen zijn voor het merk.

Over het uiterlijk zijn de meningen nochtans verdeeld. Opel trok (noodgedwongen) de anti-retrokaart met een geheel nieuw design, al hoeft dat geen misser te zijn zoals het succes van de DS3 bewijst. Toch zorgt die aanpak – met carte blanche voor de designers en de marketingafdeling – voor minstens evenveel njet’s als Aha-Erlebnisse. Of ze in hun opzet geslaagd zijn, laten we aan jullie over. Maar vier door ons lukraak uitgekozen Kortrijkzanen toonden zich alvast positief over Opel’s kleinste.

Dat het prijskaartje met minimum 11.650 euro gevoelig lager ligt dan wat Citroën (15.675 euro) en MINI (15.950 euro) voor de instappers willen, is alvast een plus. Alleen de Cinquecento doet met een vanafprijs van 10.700 euro nog iets beter. De basisuitrusting van de Adam (met onder andere ABS, ESP, Hill Start Assist en radio/cd) ligt dan weer hoger, waardoor de twee elkaar – op papier tenminste – waard zijn. Het IntelliLink touchscreen infotainmentsysteem (300 euro) is trouwens ook het overwegen waard. Al zal je wel over een smartphone moeten beschikken wil je gebruik maken van de navigatie(app) die in maart in de AppStore en Google Play Store verschijnt.

Maar de gemiddelde fashionista wil natuurlijk meer dan een concurrentiële prijs en dito uitrusting. Wat dat betreft zijn ze de bij de Adam aan het juiste adres, want de verkopers vragen zich nu al af hoe ze het onnoemelijke aantal opties moeten memoriseren. Van maffe two-tones en vreemde stickers tot gekleurde wheel clips op de spaken, en van badkamerbetegeling op het dashboard (we kid you not) tot een dakhemelverlichting met een 60-tal LEDs – alles is schijnbaar mogelijk. Verdere vergelijking met Rolls Royce stoppen bij dat laatste trouwens, want voor de Starlight Headliner in de Roller heb je de gehele Adam op je oprit staan…

Het een en ander hangt trouwens af van het gekozen uitrustingsniveau. Met JAM, GLAM & SLAM mikt de marketingafdeling achtereenvolgens op een jong, vrouwelijk en eerder mannelijk publiek. Daarin verschillende accenten, klemtonen, kleuren en opties bovenop een White-, Black-, Twisted-, Extreme- of OPC Line Black Pack. Enfin, teveel om op te noemen. Momenteel staan er een twaalftal kleuren (met vergezochte namen als A Star is Brown, Purple Fiction, Buzz Lightgreen, Saturday White Fever of James Blonde) in de brochure. Maar Opel wil de brochure naargelang de seizoenen en heersende trends up to date te houden. Onze gedachten zijn alvast bij diegene die de configurator in elkaar moet sleutelen…

Op motorisch vlak is het gelukkig allemaal een stuk eenvoudiger. Zo heb je de keuze uit slechts twee benzinemotoren: een 1.2 van 70pk (al dan niet met start/stop), en een 1.4 van 100pk die standaard over start/stop beschikt. Dat Opel met dat duo geen Engine of the Year-kandidaten aflevert, bewijst onze 100pk sterke 1.4 tijdens de korte testrit meteen. De grootste zorg is trouwens niet dat het piekvermogen pas bij 6.000tpm vrijkomt, wel dat de ecoFLEX-motor al vanaf 3K luidruchtig wordt op weg naar dat vermogen. Daardoor valt de voorlopig snelste Adam op de snelweg uit de toon. Iets wat ze bij Opel best beseffen, en counteren met de melding dat beterschap op komst is in de vorm van een gloednieuwe 1.0 driecilinder (inclusief nieuwe zesbak), die 90 of 115pk zal leveren. Al komt die pas eind 2013 in de catalogus. Van diesels is momenteel geen sprake.

Motor en versnellingsbak blinken dus niet uit, maar ook dynamisch laat Adam steken vallen. De stugge veren en dempers (met nóg stijvere exemplaren voor de grootste velgenmaten) resulteren niet in een speels rijgedrag, terwijl het stuurgevoel schittert door afwezigheid. Het kleine autootje profiteert weliswaar van een kortere wielbasis om merkelijk beter te hoeken dan zijn Corsa-donor, maar kan er zich eigenlijk nooit echt van distantiëren. Op de limiet zijn de reacties bovendien niet erg consistent, waardoor er nooit een vertrouwensband groeit. Dat het ESP niet uit kan, is dan ook geen ramp. Maar kies in ieder geval voor een kleinere velgenmaat wegens ongetwijfeld beter voor zowel het comfort, de rolweerstandgeluiden als de rijdynamiek.

Met zijn fris design, oneindige personaliseringsmogelijkheden en knettergekke opties is de Adam hoe dan ook een aanwinst voor Opel én voor het straatbeeld. Alleen jammer dat de uitdagers talrijk en bijzonder sterk zijn – met enerzijds een grotere klemtoon op comfort in het geval van de DS3, en beduidend meer sportiviteit in het geval van de MINI. De FIAT 500 situeert zich in hetzelfde vaarwater, en lijkt daardoor de grootste concurrent voor de Adam, die ondanks gelijkaardige ingrediënten, (nog) niet hetzelfde pikante gerecht kan voorschotelen. En dat komt vooral omdat de rij-ervaring wat kruiding mist.

[Foto’s: Pieter Ameye]

OPEL Adam Slam 1.4 ecoFLEX 100

Plus Min
+ Fris stadsgeweld… – Maar niet voor DRIVRs

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 100 pk
Koppel 145 Nm
Gewicht 1.120 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,5 s
Topsnelheid 185 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
CO2 uitstoot 119 gr/km
Prijs 14.300 euro

Verdict

6 op 10

Share Button

3 Responses

  1. Stijn says:

    Leuk dat jullie deze al zo snel aan de tand konden voelen!
    Jammer van het weggedrag en de motoren (een eeuwige smet op het blazoen van Opel zo lijkt wel) waardoor mannelijke kopers wel eens kunnen afhaken. Vrouwen gaan mogelijks dan weer die Franse chique of Italiaanse flair en sentiment missen…

  2. Tanguy says:

    Extravagant autootje, extravagante foto’s, past goed bij elkaar zo. Guilty pleasure die leds in het dak 😉

  3. Pieter Ameye says:

    Wat betreft die LEDs kan je nog een stapje verder gaan…

Leave a Reply