DRIVR

Eindrapport: Formule 1 in 2012 (Deel 2/2)

TIP: Deel 1/2 gemist? Lees het HIER na!

In een seizoen waarin Sebastian Vettel opnieuw records brak – de jongste drievoudig wereldkampioen én de jongste die dat drie keer op rij deed – was zijn rivaal de man van het jaar. Fernando Alonso bleef opnieuw de tweevoudig kampioen van 2005-’06 (ja, zo lang is het alweer geleden), terwijl hij eigenlijk de beste van het veld was. Maar misschien hoort dat ook wel bij dit maffe seizoen dat pas aan het einde een beetje normaal werd, waarna de afsluiting toch weer in stijl was – met een Braziliaanse tombola.

6de Plaats: Sauber-Ferrari met 126 Punten

SAUBER – SCORE: 8/10 De Zwitsers kwamen eindelijk weer eens met een topontwerp op de proppen: de C31 van Sauber bleek een auto die het op sommige circuits wel héél goed met de Pirelli’s kon vinden. Daardoor zagen we Kobayashi en vooral Pérez bij vlagen lekker vooraan meestrijden. Natuurlijk zakte Sauber aan het eind van het seizoen weer eens door het ijs en sloeg het team uit Hinwil tussendoor ook weleens de plank mis. Maar een zesde plaats in het constructeurs-WK – en bijna een vijfde – is een bovengemiddeld goede prestatie, die niet minder dan een acht verdient.

KAMUI KOBAYASHI – SCORE: 7/10 De Japanner die zoveel fans maakte met zijn banzai-inhaalacties, had een wisselvallig seizoen. Toegegeven, net zo wisselvallig als Sauber zelf en teamgenoot Pérez, maar wel met minder positieve uitschieters. Voor iemand die in zijn derde seizoen werd geacht zijn team naar voren te leiden, bracht Kamui Kobayashi gewoon te weinig, zijn fantastische races in Duitsland en Japan uitgezonderd. Of hij het verdient om daarom in 2013 aan de kant te staan? Dat is weer een te zware straf voor een coureur die nog niet zo lang geleden werd beschouwd als een mogelijke nummer twee bij een topteam. Maar zo zijn nu eenmaal de wetten van de Formule 1: stilstaan is achteruitgaan.

SERGIO PÉREZ – SCORE: 8/10 Hoe diametraal daartegenover staat het toekomstperspectief van teamgenoot Sergio Pérez. De Mexicaan scoorde uiteindelijk zes puntjes meer dan Kobayashi, maar zit volgend jaar wel in een McLaren. Logisch, zeiden we halverwege het seizoen, terugdenkend aan de fabuleuze races in Maleisië en Canada, waarna ‘Checo’ het nog eens inpeperde met die tweede plaats op Monza. Zoiets presteren in een Sauber? Wat moet een jongeling nog méér doen om een kans te krijgen bij een topteam? Het bandensparende talent van Pérez, zijn bekeken raceaanpak: ze lijken bovendien naadloos aan te sluiten op de stijl van Button, zodat McLaren volgend jaar een auto voor één rijstijl hoeft te ontwikkelen. Maar het contract was nog niet getekend of we zagen opeens een onbekende kant van Pérez. De Mexicaan in hem was opgestaan: het ene na de andere wilde manoeuvre toverde hij onder zijn sombrero vandaan, alsof hij Speedy Gonzales zelve was. Hij maakte er zó’n potje van dat McLaren-teambaas Martin Whitmarsh soms zijn twijfels moet hebben, dat kan bijna niet anders. We wachten ’t maar af. Wil de ware Checo volgend jaar opstaan?

5de Plaats: Mercedes met 142 Punten

MERCEDES – SCORE: 6/10 Het was een seizoen van uitersten voor Mercedes. Het waren dezelfde auto’s die in China domineerden om vervolgens in de herfst zes races achter elkaar geen punten te halen. Wat aan het begin van het jaar nog een doorbraak leek – eindelijk die overwinning – eindigde in een reeks uitermate gênante vertoningen die deed denken aan de tijd dat het team nog de naam Honda droeg. Die overwinning zal het team nog net genoeg voldoening schenken, maar voor de rest was het huilen met de pet op. In Brackley mochten ze nog van geluk spreken dat het seizoen van Sauber ook als een nachtkaars uitging, want anders was die vijfde plaats in het constructeurskampioenschap ook nog verloren gegaan. Wat overigens geheel verdiend zou zijn geweest.

MICHAEL SCHUMACHER – SCORE: 6/10 Noemden we Lewis Hamilton de pechvogel van het seizoen? Correctie! Dat was natuurlijk Michael Schumacher. De veteraan rijgde uitvalbeurt aan uitvalbeurt en zag zo de golf van zijn veelbelovende seizoenstart wegebben. Even leek hij het lek boven te hebben en Rosberg tegenstand te kunnen bieden, maar het was zijn jonge landgenoot die uiteindelijk met die ene zege aan de haal ging. In de kwalificatie kreeg de oude meester het tempo er intussen steeds minder in. Net gek dus dat de motivatie bij Schumacher opnieuw inzakte. Toen Mercedes niet langer op hem kon wachten, hakte Lewis Hamilton de knoop voor hem door. Gelukkig haalde Schumi in zijn laatste race nog een paar puntjes, maar zijn laatste seizoen – en eigenlijk alle drie comebackseizoenen – mogen we gerust als mislukt beschouwen.

NICO ROSBERG – SCORE: 7/10 En zo bleef Nico Rosberg het enigma dat hij zijn hele F1-carrière al is. Deed hij het nu goed tegen Schumacher – en aan het prille begin van het seizoen ook dat niet – of was de oude vos gewoon geen schim meer van zichzelf? De manier waarop Rosberg in China won, was overtuigend, dat zeker, maar daarna was er weer geen peil op te trekken. Meestentijds leed hij onder Pirelli’s die op de lange duur gewoon niet overweg konden met de Mercedes. Soms hielden de banden het wel vol en deed Nico meteen vooraan mee. 2013 wordt daarom het jaar van de waarheid. Als Rosberg zich in de kwalificatie staande weet te houden tegen Lewis Hamilton, weten we eindelijk uit welk hout de zoon van Keke is gesneden.

4de Plaats: Lotus-Renault met 303 Punten

LOTUS – SCORE: 9/10 Het team van Lotus verrichte wonderen met de E20 en reeg met een compleet nieuwe bemanning zijn beste seizoen sinds 2006 aan elkaar. Niemand die daarop had gerekend, maar niemand die het de mannen uit Enstone misgunde. Het was een opmerkelijke prestatie van een team waarvan de eigenaren (Genii Capital) jarenlang hadden gevochten om de naam Lotus, om vervolgens van de nieuwe Lotus-eigenaren (DRB Hicom) te horen te krijgen dat er geen cent meer was voor enige sponsoring. Luchtkastelenbouwer Dany Bahar – de kwade genius achter het grootschalige autosportplan van Lotus – was bovendien op een zijspoor gezet. Het team liet zich er niet door van de wijs brengen en kan volgend jaar gewoon doorgaan dankzij de steun van Coca-Cola. Dat lanceert via de F1 zijn energiedrank Burn, zodat de teamnaam iets van ‘Burn Lotus F1’ wordt. We vinden het geen prettige aanbeveling, maar het team van Toleman/Benetton/Renault/Lotus heeft geleerd om zich van namen niets aan te trekken. Die ‘E’ in E20 was dan ook helemaal voor Enstone zelf en daarom is het mooi dat juist deze auto een succes werd.

KIMI RÄIKKÖNEN – SCORE: 9/10 Net als Fernando Alonso was er nog iemand die het maximale uit zijn auto en zijn seizoen haalde: Kimi Räikkönen. Wie daar vooraf geld op had ingezet, is nu een rijk man. Want de terugkerende Fin wist naarmate het seizoen vorderde steeds meer te verbazen. Elke keer was hij erbij. Misschien kwalificeerde hij niet altijd sneller dan zijn jachtige teamgenoot, maar aan het slot was het toch meestal Räikkönen die vóór Grosjean lag – als de Fransman tenminste nog in de race was. Natuurlijk, Kimi stond altijd bekend als ‘The Iceman’, maar dat was vooral vanwege zijn ijzige stiltes tijdens persconferenties. Op de baan stond hij eerder te boek als een luiwammes dan als de kalm denkende coureur die er altijd staat. Maar in 2012 leek het daar toch verdomd veel op. In Brazilië was Räikkönen zelfs op weg om als enige alle ronden van elke race van het seizoen te voltooien. De fout die hem een stuk over het oude circuit voerde totdat hij voor een gesloten hek kwam te staan, stelde ons gerust. Toch een mens. Het kostte hem wel die ene ronde, maar niet de derde plaats in het WK.

ROMAIN GROSJEAN – SCORE: 7/10 Na zo’n race of zeven – toen Grosjean net naar de tweede plaats in de GP van Canada was gereden en we die missers in Australië en Maleisië alweer waren vergeten – krabden we onszelf even achter de oren. Wie was nu de echte comeback-koning? Schumi, Kimi of toch Romain Grosjean? De man die het nog eens bij het team mocht proberen waar hij in 2009 faalde onder, toegegeven, de idiote omstandigheden rondom Nelsinho Piquets ‘Crashgate’, leek op dat moment de revelatie van het seizoen. Maar toen werden we weer herinnerd aan die missers aan het begin van het seizoen, hardhandig zelfs. Na zijn escapade op Spa werd Grosjean zelfs voor een race geschorst. Echt goed kwam het daarna niet meer. Laten we hopen dat hij snel het rauwe talent terugvindt waarmee hij in 2011 oppermachtig GP2-kampioen werd.

3de Plaats: McLaren-Mercedes met 378 Punten

McLaren – SCORE: 6,5/10 Misschien verdiende McLaren nog wel minder dan een ruim zesje, omdat het zó te stellen had met onbetrouwbaarheid dat het beide coureurs geen kans gaf om voor de titel te strijden. Tegelijk bouwde het team wel een auto die niet alleen de mooiste was van het veld was, maar vaak ook de snelste. In een veld waarin ook een auto van Adrian Newey aantreedt, is dat een prestatie op zichzelf. Daar staat tegenover dat het eigenlijk beschamend is dat McLaren met zo’n auto achter Ferrari in het constructeurskampioenschap wist te eindigen. Voor 2013 zal het team uit Woking zich flink moeten verbeteren, want het ziet kwalificatiebeest Hamilton vertrekken. Met Button en Pérez heeft McLaren straks twee coureurs in huis die niet gauw om de pole zullen strijden.

LEWIS HAMILTON – SCORE: 8/10 Lewis Hamilton revancheerde zich grotendeels voor een mislukt seizoen 2011, maar hij werd daarbij niet bepaald geholpen door zijn team. De Brit was de grote pechvogel van 2012 en maakte net als zijn teamgenoot veel te vroeg geen kans meer op de titel, ondanks een recordaantal van zeven poles. De relatie met McLaren, die in 2011 toch al niet gelukkig was, kwam daardoor verder onder druk te staan. Toen Mercedes de vrijheid bood die Hamilton zo graag zoekt, was hij zo weg – en het gekke was dat we het niet eens raar vonden. Onbegrijpelijk, dat wel. Hopelijk weet Ross Brawn focus tot stand te brengen bij het talent met de grootste stemmingswisselingen. Een goede auto zou daarbij helpen – hetgeen Brawn ondanks zijn vermaarde people management meteen op achterstand zet.

JENSON BUTTON – SCORE: 7/10 Jenson Button klemde zijn seizoen tussen twee boekensteunen. Hij opende het seizoen als de toekomstig wereldkampioen van 2012, zakte daarna diep weg en eindigde sterk en strijdbaar in Brazilië. Ergens in het midden was hij opeens grandioos op Spa. Het was weer zo’n seizoen dat oud-McLaren-coureur David Coulthard ook zo vaak reed – af en toe briljant en ongenaakbaar, vaak ook onherkenbaar en onbegrijpelijk falend. Bij de Schot hadden we daardoor nooit het idee dat hij echt kampioensmateriaal was, bij Button hebben de meeste mensen dat nog steeds wel. Maar zolang de Brit zijn kwalificatievorm niet weet op te krikken, moeten we hen toch ongelijk geven. Volgend jaar moet hij het team leiden, zonder Lewis Hamilton als comfortabele bliksemafleider. Als McLaren hem geen auto geeft zoals de Brawn van 2009, moeten we het ergste vrezen.

2de Plaats: Ferrari met 400 Punten

FERRARI – SCORE: 8/10 Voor de zoveelste keer gaf Ferrari Fernando Alonso niet de auto die hij verdient. Aan het begin van het seizoen leek het er zelfs op dat de Italianen een ware zeperd hadden gebakken met de lelijkste Ferrari sinds jaren, die meer weghad van een Lego-auto dan van de strijdwagen van een kampioen. Maar tegelijk mag Ferrari worden bewierookt voor het feit dat het net als zijn topcoureur niet opgaf. De F2012 werd steeds sterker en pakte halverwege het seizoen zelfs twee poles. De meeste tijd liepen de rode auto’s echter achter de feiten aan. Dat Ferrari alsnog wist op te klimmen van de vierde naar de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, is daarom des te wonderbaarlijker.

FERNANDO ALONSO – SCORE: 10/10 Op het seizoen van Fernando Alonso valt eigenlijk niets aan te merken. Het is dan ook het beste uit zijn carrière, beter dan zijn twee kampioensjaren. Hij finishte constant hoger dan zijn magere kwalificatieposities, gaf elke ronde 110% en bleef er tot op het laatst in geloven. Bovendien bediende hij zich het hele jaar niet van dubieuze manoeuvres. Ferrari zelf schrijft het succes ruimhartig toe aan de man uit Oviedo zelf, maar zo slecht als de auto in de eerste race was, was hij daarna natuurlijk niet meer. Dan zouden we Alonso zelfs een 11 voor dit jaar moeten geven. Maar de beste auto van het veld had Ferrari misschien alleen op Hockenheim – en zelfs dat is twijfelachtig. Om dan op slechts drie punten het kampioenschap te moeten missen is dan extra zuur, maar tegelijk uiterst bewonderenswaardig.

FELIPE MASSA – SCORE: 5/10 Massa’s sterke seizoenseinde heeft ons een beetje de blik ontnomen op de rest van het seizoen, omdat de plotselinge puntenbijdrage van de Braziliaan Ferrari ook nog eens voorbij McLaren hielp in de strijd om de constructeurstitel. Maar laten we wel wezen, voor een Ferrari-coureur was het seizoen 2012 van Massa zwaar ondermaats. Het is puur Ferrari’s conservatisme dat Felipe aan boord houdt. Ieder andere coureur van de teams uit het middenveld – tot aan Nico Hülkenberg en Paul di Resta aan toe, in Massa’s donkerste dagen beiden gepolst als opvolger – had het in 2013 zonder enig risico minstens net zo goed gedaan. Leuk voor Felipe, maar jammer dat Ferrari zelfs zo’n risicoloze gok niet aandurft.

1ste Plaats: Red Bull Racing-Renault met 460 Punten

RED BULL – SCORE: 9/10 Het team uit Milton Keynes veroverde uiteindelijk vrij eenvoudig zijn derde constructeurstitel op rij. Het kreeg in het begin van het seizoen de RB8 moeilijk op gang en had daarna vooral te stellen met de gammele dynamo’s van een Renault-toeleverancier, maar met Vettel en Webber had het twee constant presterende coureurs in huis, die zelden voor een inhaalrace stonden door een belabberde kwalificatie. We hoeven maar met een schuin oog naar Button en Massa te kijken om te begrijpen waarom Red Bull de titel wel moest winnen. In het najaar zorgde een briljante update van Adrian Newey & co bovendien voor de push die het team in beide kampioenschappen nodig had.

SEBASTIAN VETTEL – SCORE: 9/10 Vettel-critici maken zich er te makkelijk van af door te beweren dat hij wint vanwege de beste auto. Dat kan, maar wat doet Mark Webber er dan mee? Grote delen van het seizoen was bovendien de Red Bull niet de beste auto, maar de McLaren. De jonge titelverzamelaar had ook nog vaker pech dan zijn rivaal Alonso. Ons beeld van ‘SebVet’ wordt vooral bepaald door die eenvoudige – dus saaie – overwinningen vanaf de kop en dat vingertje na afloop, maar strijden om elke meter kan hij ook. Dat bewees Vettel vorig jaar op Monza en dit jaar uiteraard vooral in Brazilië, toen het moest. Aan het begin van het seizoen moest hij zichtbaar wennen aan het feit dat alles niet meer zo gemakkelijk ging als in 2011, maar ook daar steeg hij bovenuit. Zijn titel was traditioneel op zijn sterke kwalificaties gebouwd en vervolgens op het maximaliseren van zijn kansen op zeges, terwijl hij het naliet om in verloren positie de domme dingen uit 2010 te doen.

MARK WEBBER – SCORE: 7/10 Mark Webber eindigde als zesde in het kampioenschap, flink wat treetjes lager dan in 2011. Vorig jaar was al niet geweldig, dit jaar evenmin. Net als in voorgaande jaren weet de Australiër in het midden van het seizoen te pieken – precies rond de tijd van de contractverlenging – waarna teamgenoot Vettel na diens traditionele zomerflauwte het initiatief weer grijpt. Webber is een zekere nummer twee en in die zin is het begrijpelijk dat Red Bull de keuze voor een junior weer een jaar heeft uitgesteld. Maar aanspraak maken op een gedeeld leiderschap – zoals hij in 2010 nog deed – zat er voor Webbo weer niet in.

[Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

Share Button

5 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Prima analyse Mattijs; ik denk dat ik het met zowat elk woord eens ben 🙂

    Misschien ben je er niet zo fel mee bezig als wij hier in België, maar hoe schat je de kansen in voor ‘onze’ Jérôme d’Ambrosio om volgend seizoen aan een racezitje te geraken? De positie van Grosjean is nog steeds niet officieel bevestigd door Lotus, en ook bij Force India, Marussia en Caterham zijn er nog plaatsen…

  2. Mattijs says:

    Dank voor je vriendelijke woorden, Pieter!

    Voor wat betreft D’Ambrosio: hij is natuurlijk een beschermeling van Eric Boullier (via diens drivermanagementbureau Gravity), dus van een hernieuwd contract als Lotus-tester zal hij wel verzekerd zijn. Toch geef ik hem weinig kans op een racezitje. Lotus zou ondanks alles gek zijn als ze Grosjean (tenslotte óók een Boullier-favoriet) niet opnieuw een kans geven, terwijl anderen met (veel) meer budget eerder aanspraak zullen maken op de overige plaatsen.

    Bruno Senna heeft de sleutel in handen, met zijn behoorlijk substantiële Braziliaanse budget. Als dat niet genoeg is voor Force India, dan duwt hij Giedo van der Garde wel weg bij Caterham. Bij Marussia is Max Chilton zo goed als zeker. Force India zal eerder voor Bianchi, Kobayashi, Sutil of Alguersuari kiezen dan voor D’Ambrosio.

    Tenminste, dat is mijn indruk op grond van wat ik uit het paddock hoor. Tot nu toe is er nog niets gebeurd dat conflicteert met wat ik eind oktober al schreef op grond van die geruchten: http://www.driving-fun.com/3254/home/sports/F1-2013-bekend-nieuws-Sauber-en-Toro-Rosso/Wie-worden-de-slachtoffers.aspx

    Maar goed, zeg nooit nooit…

    • Pieter Fret says:

      Zoiets vreesde ik al… Jammer (maar begrijpelijk) dat geld zo’n grote rol blijft spelen in midden- en achterhoede.

      Die Van der Garde, is dat eigenlijk een groot talent? Want in de Belgische media werd hij, toen hij twee jaar geleden met d’Ambrosio streed om een zitje bij Virgin, vooral afgeschilderd als rijkeluiszoontje dat zijn weg naar de top koopt. Terecht?

      • Mattijs says:

        Nee, niet terecht. Hij was ooit wereldkampioen karting en dat word je niet zomaar. Maar het grote nieuwe Nederlandse toptalent is hij ook weer niet; dat is Robin Frijns.

        Van der Garde verdient een plaats in de F1 net zoals andere meervoudige racewinnaars in de GP2. Als mannen als Kobayashi, Senna, Petrov, Maldonado, Pic en D’Ambrosio minstens één seizoen F1 hebben mogen rijden, dan zou hij dat ook mogen. Sterker nog, Kobayashi en D’Ambrosio hebben zelfs nooit gewonnen in de GP2. Zo moet je ‘t zien.

        Dat geld is een bonus (en daar heeft hij niet eens genoeg van), maar dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld Pérez en Gutiérrez (met hun Mexicaanse centen) en Grosjean (Total).

        Maar goed, zo bezien worden pakweg Bianchi, Valsecchi, Filippi, Bird en Razia ook over het hoofd gezien. Allemaal zitten ze (vooralsnog) in die grote groep inwisselbare talenten die goed genoeg zijn voor een paar jaar F1 in het middenveld of de achterhoede. In de F1 zelf blijkt vaak pas wie er écht uitspringt.

  3. Pieter Ameye says:

    Hoe zit dat nu met de livery van Lotus-Renault? Blijft de goud/zwarte kleurstelling behouden volgend jaar, of?

Leave a Reply