DRIVR

Test: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125

Fords PR-manager is een top bloke. Vooraleer we voor die gewaagde opener op pek en veren worden getrakteerd: we bedoelen het goed. Zelden hebben we namelijk een perspresentatie meegemaakt die er als volgt aan toeging: “We fietsen even door de PowerPoint, en over een kwartiertje zitten jullie achter het stuur.” En zo geschiedde. Het stuur in kwestie is overigens dat van de gefacelifte Ford Fiesta, voor het eerst met 1.0 EcoBoost.

De meest zichtbare wijziging is de hertekende grille, zo viel ook de verzamelde autopenners meteen op. De Aston-link die ze meteen legden was ook de PR-man niet ontgaan, al wou die dat on the record niet met zoveel woorden bevestigen. Ook de motorkap, lichtunits en bumpers belandden opnieuw op de tekentafel. Tot slot wijzigde er binnenin het een en ander: een centrale armsteun is voortaan standaard (vanaf Titanium), de kwaliteit van de materialen is verbeterd (maar springt er nog steeds niet bovenuit) en de positie van sommige bedieningsorganen werd aangepast (al zie je op de middenconsole nog steeds door de bomen het bos niet).

Dé grote verandering bevindt zich uiteraard onder de motorkap. Met een International Engine of the Year-award op z’n palmares en steeds meer klanten die resoluut terug naar benzine gejaagd worden, zet Ford heel wat euro’s in op z’n 1.0 EcoBoost. Net als in de Focus en de B-Max houdt het eenliterblokje 125 paarden in het gareel (bij 6.000 tpm) en zet het 170 Nm – en in overboost zelfs 200 – aan de grond (tussen 1.400 en 4.500 tpm). Daarmee vervangt de EcoBoost de atmosferische 1.6 Sport en wordt hij in afwachting van de ST – april, zo verzekert Ford – de voorlopige top of the range.

Die opdracht vervult de EcoBoost prima: hij klimt lineair en gretig richting rode zone en klinkt daarbij bovendien niet onaardig. De stoplichtsprint klokt hij in een prima 9,4 seconden, maar voor tussensprints moet je met de schakeldoos aan de slag. Dat ligt vooral aan de lange verhoudingen van de vijfbak – de klemtoon ligt dan ook op ‘eco’ eerder dan ‘boost’ – die gelukkig aangenaam schakelt zonder meer. De lange verhoudingen zorgen er wel voor dat een zesde verzet niet strikt noodzakelijk is: aan snelwegsnelheden draait hij iets meer dan 2.000 toeren en haal je zo’n 4,2 liter.

Leg je de klemtoon toch op ‘boost’, dan komt de grens van de 10 liter gevaarlijk in zicht, net als bij de Focus. Aan de andere kant was het gaspedaal induwen de manier om het onderstel van de pre-facelift-Fiesta naar waarde te schatten. Ook in dit geval is dat niet anders: de demping blijft volwassen zonder saai te worden en de Fiesta laat zich nog steeds precies de bocht insturen – al mocht het met nog net iets meer gevoel gebeuren. Het ESP blijft discreet op de achtergrond en grijpt subtiel in – wat op de bevroren ondergrond van ons testparcours af en toe het geval was.

De EcoBoost parkeer je voor 17.450 euro op de oprit. Daarmee zit je al meteen in de Titanium-uitrustingsversie, en krijg je ook de My Key standaard, een programmeerbare sleutel waarmee je onder meer de maximumsnelheid en het volume van de radio kunt instellen en het ESP kunt vergrendelen voor wanneer je adolescerende kroost met de Fiesta op pad is. Voor 18.200 euro koop je de Sport, die iets sportiever is uitgedost en dito afgeveerd. De Fiesta in combinatie met de EcoBoost is dus opnieuw een uitstekend sturende DRIVR in het B-segment.

FORD Fiesta 1.0 EcoBoost 125

Plus Min
+ Puike Engine of the Year – Dorstig met zware rechtervoet

Weggecijferd

Motor 1.0T 3-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 125 pk
Koppel 170 (200) Nm
Gewicht 1.091 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,4 s
Topsnelheid 196 km/h
Verbruiksuitersten 4,2 & 9,8 l/100 km
CO2 uitstoot 99 g/km
Prijs 17.450 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

5 Responses

  1. Tom says:

    Een minpunt dat ik altijd lees is die middenconsole, wij bezitten hier zelf een Focus van 2012 en mij stoort de drukke middenconsole eigenlijk niet, langs de andere kant: Als ik in een andere auto stap is het vaak precies ‘leeg’.

  2. Tanguy says:

    “Al voor 17450 euro”, dat vind ik best een pak geld voor een driecilindermotortje in een b segmenter.

  3. Cinquecento says:

    Wat krijg je allemaal bij die Titanium uitrusting?

  4. Ken Divjak says:

    “We fietsen even door de PowerPoint, en over een kwartiertje zitten jullie achter het stuur.”

    Dan wordt Meneer Declercq er verdorie sneller op met de jaren! 😉

    Door de band genomen zijn er twee types autolancering. De één omvat een exotische locatie, darmlast en nauwelijks tijd om te rijden, de ander een Noord-Limburgs dorp, boterhammen en stuurtijd zat. De eerste wordt meestal voorafgegaan door een helse presentatie van 666 slides, de onze door een goede kop koffie en de belofte “over twintig minuten zijn jullie aan het rijden”.

    Uit http://drivr.be/2008/06/20/rijtest-ford-kuga-20tdci-lommel-proving-ground/

  5. Wim Bervoets says:

    @Tom: een kwestie van smaak en gewenning neem ik aan. Consensus blijft denk ik wel dat vroegere generaties Focus en Fiesta middenconsoles hadden met wat collega Pieter hier ‘speelse eenvoud’ noemt. En dat missen we een beetje in de huidige generaties.

    @Tanguy: 17.450 euro is inderdaad wat geld, maar onze kanttekening wijst er vooral op dat je meteen in de (op één na) hoogste uitrustingsversie zit. Er is ook een 1.0 EcoBoost met 100 pk voor 15.450 euro, en die begint een niveau lager bij Trend (maar konden we niet rijden). In Titanium-spec kost de EcoBoost 100 16.700 euro. De ‘klassieke’ eenliter driecilinder van 80 pk is gemiddeld nog eens 1.000 euro goedkoper dan de EcoBoost 100, dus het prijsverschil lijkt vooral in de (eco)technologie te zitten.

    @Cinquecento: Titanium bevat standaard onder meer de My Key, LED-dagrijlichten, airco, automatische koplampen en ruitenwissers en een lederen stuur. Op de optielijst staan dan nog onder andere cruise control (€206,61), een lederen interieur (€1.136,36), achteruitrijcamera (€247,93) en enkele combopacks.

    @Ken: Hij stelde tot z’n eigen verbazing vast dat hij vroeger klaar was dan gewoonlijk!

Leave a Reply