DRIVR

Ultieme Bugatti Veyron EVO krijgt 1.600pk (2013)

Dat het momenteel rommelt bij Bugatti is een publiek geheim. Veyrons dalen sneller in waarde dan ze accelereren, en de koning der hypercars krijgt steeds meer concurrentie in de vorm van Pagani, Koenigsegg en binnenkort ook McLaren en Ferrari. Bugatti wil daarom terug orde op zaken zetten, en draait de volumeknop een laatste keer helemaal open. Het doel? Een pk/gewichtsverhouding van 1:1, 0-100 in 1,8 seconden en een top van maar liefst 463km/h…

De Bugatti Veyron SuperSport heeft maar 1.200pk…

Als we de lieden uit Molsheim mogen geloven, was het technisch plafond nochtans al bij de Veyron SuperSport bereikt – volgens velen het eindstuk in de Veyronsaga. Afgekruid werd er met vijf extra bijzondere World Record Editions, die elk goed waren voor het huidige wereldrecord van 431km/h. Toch moet en zal het nog straffer worden, natuurlijk op bevel van VAG-opperman Ferdinand Piëch. Maar om de vooropgestelde cijfers van hierboven te behalen, zal er meer dan wat turboboost en aërodynamica gewijzigd moeten worden.

… en topt al bij 431km/h. De EVO moét en zal (veel) beter doen.

Zo zou de huidige cilindercapaciteit stijgen van 8 liter naar 9,6 liter, en het gewicht verder afnemen met 250kg. Doel van dat alles: 1.600pk bij 1.600kg. Of een pk/gewichtsverhouding van 1:1 en een prijskaartje van meer dan 2 miljoen euro. Dat er ook aërodynamisch flinke wijzigingen komen is evident. Verwacht daarom een Veyron met duidelijk verschillende voor- en achterstevens om al dat geweld idiot proof aan de grond te kunnen krijgen. Bugatti wil de Veyron der Veyrons volgend jaar september in Frankfurt voorstellen. Hoeveel er zullen gebouwd worden is voorlopig een goed bewaard geheim. Maar veel meer dan een tiental zullen het er niet zijn, al was het maar om de twaalf 30 SuperSport-eigenaars niet te schofferen.

[Bron: Georg Kacher/CAR]

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Recent nog eens gelezen dat zelfs ervaren supercartesters 300km/u+ een ‘vieze’ grens vinden. “Everything changes over 200mph” klonk het, en ze hadden er evenveel respect voor als schrik.

    Als ik dan hoor dat Bugatti zijn klanten richting 460km/u wil sturen, dan kan ik alleen maar concluderen dat wij getuige zijn van misschien wel het grootste mirakel dat ‘het automobiel’ ooit gekend heeft: de Bugatti Veyron.

    Straffer nog: je hoeft er zelfs geen getraind piloot voor te zijn…


    Top Gear – New Bugatti Veyron Super Sport – Top Speed Test..mp4

Leave a Reply