DRIVR

ShootOut:
Peugeot 208 THP, Suzuki Swift Sport & Twingo RS

Tot begin 2012 was het leven simpel. Wilde je de beste sportieveling onder de 20.000 euro, dan liep je gewoon bij een Renault-dealer binnen en bestelde er een uitgeklede Clio RS Cup. Maar nu dat koopje geschrapt is ten voordele van de nieuwe (die in 2013 landt met turbomotor, stuurflippers en vijf deuren), moeten junior hot hatch-kopers op zoek naar iets anders. Wij helpen graag kiezen.

De meest voor de hand liggende optie is om bij Renault te blijven en een trapje lager te kijken. Daar situeert zich de Twingo RS die – net als het reguliere model – in het nieuw is gestoken om de oude RenaultSport-ethos een laatste keer te vieren: atmosferisch vermogen dat via een manuele vijfbak naar de zeventienduimers vooraan gaat. Net als bij de uitgaande Clio zonder sper, aangezien de 1.6 zijn 133pk pas bij 6.750tpm ontwikkelt. De Red Bull-opsmuk – om de link met de F1 te laten renderen – is 1.500€ die wij aan brandstof zouden spenderen. Want met gemakkelijk 11l/100km is de Twingo de gulzigste van dit trio.

De contemporaine remedie voor een drankprobleem is een turbo, en dat is exact waar Peugeot zijn 208 mee pepert. Goed voor een vermogen van 156pk en 260Nm oftewel 100Nm meer dan de Renault. Klinkt die getallencombinatie bekend in de oren, dan komt dat door de Citroën DS3 met dezelfde zestienhonderd. Maar aangezien de leeuwenprijs bijzonder goed meevalt, mag de THP voortaan mee op onze shoppinglijst. En daarbij: Peugeot positioneert de 208 weer resoluut in het DRIVR-kamp, wat de perfecte excuus is om een derde kandidaat van pakweg 17.000€ erbij te halen.

De Swift Sport blijft ook na de modelwissel een enigma in de Suzuki-showroom. Net alsof Caterham – bij wijze van spreken – één bestelwagen zou aanbieden die de vloer aanveegt met de hele Transit-vloot. Al moet gezegd dat nummer twee heel wat wenkbrauwen heeft doen fronsen, met zijn focus op all-round performance beter dan het lift-off overstuur van het origineel. Daarvoor wint de ongeblazen 1.6 aan vermogen (plus 11pk voor 136 in totaal) alsook trekkracht (twaalf punten vooruit naar 160Nm) en is zijn prijs net met duizend euro gedaald. De uitrusting is zo goed als full-option, de zoemerige vierpitter nooit dorstiger dan 10l gemiddeld.

Van de drie motoren voelt de Japanse krachtbron het degelijkst aan. Muziek komt er niet meteen uit, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door techniek (individuele oliekoelers per cilinder) en prestaties (lineair vermogen tot 7.250tpm). Het tegenbeeld van het Renault-blok dus, dat onderin brommerig aandoet om pas aan de begrenzer zijn ware aard te tonen. Dat geen van beide verweer heeft tegen de krachtige Turbo Haute Pression, dat spreekt voor zich. Al zet die zijn menner wel aan het twijfelen: short-shiften tussen de ellenlange versnellingen (derde is goed voor 163km/h), of toch richting rode zone gaan? De leeuw kan beide, maar komt daardoor minder gefocust over.

Levert de obligatoire stoplichtensprint geen verrassingen op, dan doet de Ardennenrit dat des te meer. Logica dicteert dat de hete Twingo de lauwwarme 208 voorbijgaat, maar niets blijkt minder waar bezuiden Samber en Maas. Renault geeft nochtans geen dynamische wijzigingen op voor de nieuwe RS (Red Bull), toch lijkt het absorptievermogen van de dempers er niet op vooruitgegaan. In die mate zelfs dat oneffen passages een tempodaling nopen in de Cup, aangezien de koets in extremis gaat pogoën. Voor dit soort werk ontbreekt het de Renault dus aan veerweg, wat ons extra benieuwd maakt naar de niet-Cup versie…

Gevaarlijk wordt het gelukkig nooit, en op circuit zal de stugge setup zeker renderen. Maar gecombineerd met de hoge zit (op nog steeds niet-verstelbare stoelen), de slankste spoorbreedte (van de drie) en een anonieme stuur (dat niet bulkt van de informatie) geeft de Twingo nooit het vertrouwen van de anderen. Of de kleine bromtol er met de facelift dan op achteruit gegaan is? Niet overdrijven; de Cup is nog altijd een hardcore hatch die graag gecontroleerd met zijn gat schudt (op de rem of geprovoceerd), alleen heeft Renault de facelift niet benut om de RS nóg beter te maken. Het chassisontwerp dateert immers van vijf jaar geleden, en de krijtlijnen zijn wel degelijk verlegd.

Kan de Twingo niet bevestigen, dan weet de Peugeot des te meer te verrassen. Het kleine stuurt ligt lekker in de hand, de compacte koets goed op de weg en de algemene indruk boven de verwachtingen. Perfect om dagelijks mee te leven en nu en dan eens mee te spelen – met scherpere reacties dan de driecilinder. Echte minpunten heeft de THP dus niet, maar ook niet de sérieux van de andere twee die lak hebben aan de CO2-regels waar de THP op is afgesteld. Een stel kortere verzetten, directere gasrespons en iets agressievere chassistuning maken er waarschijnlijk een vijfsterrenauto van. Of een 208 GTI.

De enige die out of the box een topscore verdient (meer nog: een verhoging ten opzichte van onze vorige quotering) is de guitige Suzuki. En wel omdat de Sport II eigenlijk alle hot hatch is die je ooit zal nodig hebben. En wat dan nog als er maar 135pk op de doos staat; het feit dat je die altijd en overal kan gebruiken – mede dankzij de perfecte zit, lekkere zesbak en neutrale setup – betekent dat het rijplezier nooit afneemt. Dat de pedalen ook nog eens goed staan om te tip-hielen, de aandrijflijn snaarstrak is en de demping uit de kunst kan maar één ding betekenen: Suzuki’s motorsportdirecteur Tajima heeft er zich persoonlijk mee bemoeid. Als hij even geen records aan het vestigen was op Pikes Peak welteverstaan.

[Foto’s: Julien Mahiels]

SUZUKI Swift Sport SZ4

Plus Min
+ Uitstekend pakket – Doet initieel braaf aan

PEUGEOT 208 Allure 1.6 THP

Plus Min
+ GT(i) voor alledag – CO2-afstelling

RENAULT Twingo R.S. Red Bull Racing RB7

Plus Min
+ Hooligan van de bende – Begint zijn jaren te voelen

Weggecijferd

Swift Sport SZ4 208 THP Twingo R.S.
Motor 1.6 4-in-lijn 1.6 4-in-lijn Turbo 1.6 4-in-lijn
Aandrijving voorwielen voorwielen voorwielen
Versnellingen 6-bak manueel 6-bak manueel 5-bak manueel
Vermogen 136 pk 155 pk 133 pk
Koppel 160 Nm 260 Nm 160 Nm
Gewicht 1.045 kg 1.090 kg 1.045 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,7 s 7,3 s 8,7 s
Topsnelheid 195 km/h 215 km/h 201 km/h
Gem. testverbruik (n.t.v) (n.t.v) 9,6 l/100km
Prijs 16.999 euro 17.389 euro 17.350 euro

Verdict

Suzuki Swift Sport 9 op 10
Peugeot 208 1.6 8 op 10
Renault Twingo R.S. Cup 8 op 10
Share Button

6 Responses

  1. Cinquecento says:

    Knap werk! Welke van de 3 klinkt nu het best?

    • Ken Divjak says:

      – De Twingo, maar enkel tussen de 6 en 7.000tpm!
      – Bij de Peugeot domineert de bassige uitlaat
      – De Swift klinkt typisch Japans zoemerig, maar wel oerdegelijk

  2. Tanguy says:

    Wanneer testen jullie de Polo GTI? Lijkt mij een te duchten tegenstander

    • Ken Divjak says:

      De Polo BlueGT met 140pk en cilinderuitschakeling bedoel je?

      Was op het moment van deze ShootOut (nog) niet beschikbaar in België.

  3. nielswrx says:

    Waarom de Peugeot als tweede? Mij is niet helemaal duidelijk waarom. Ik ben wel blij met deze test, de THP wordt nog steeds niet geleverd in NL. Pas 4 januari zal deze worden geleverd. Dus geen enkele testen op grote gerenomeerde autosites. Bedankt alvast!

  4. Ken Divjak says:

    Tijdens de Journée de Légende trouwens ontdekt dat de nieuwste lichting Twingo RS’en wél een in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel heeft… maar nog altijd geen in de diepte regelbaar stuur.

    Maar bon: met dat eerste is er toch al één punt van terugkerende kritiek opgelost!

Leave a Reply